Reklama

Siły zbrojne

Peru ogłasza przetarg na nowe KTO. Koreańskie zwycięstwo falstartem, szansa dla Rosomaka

Fot. Rosomak S.A.
Fot. Rosomak S.A.

Ministerstwo obrony Peru ogłosiło rozpoczęcia przetargu na nowe kołowe transportery opancerzone dla tamtejszej armii. Pozyskanych ma zostać łącznie 30 pojazdów Kontrakt ma wartość 60 mln USD. W późniejszym czasie liczba pozyskiwanych pojazdów zapewne znacząco wzrośnie.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny

Reklama

Wydarzenie to przeczy informacjom podawanych przez południowokoreańskie media oraz tamtejszemu Ministerstwu Nauki i Cyfryzacji, które ogłosiły wygraną KTO K808 produkcji Hyundai Rotem. Znalazł się on jednak w puli pojazdów branych pod uwagę w procedurze konkursowej. Oprócz niego brane pod uwagę są konstrukcje takie jak:

  • LAV III/Stryker (GDLS)
  • Rosomak (PGZ)
  • Pars III 8x8 (FNSS)
  • Arma 8x8 (Otokar)
  • Pandur II (Steyr-Daimler-Puch)
  • Lazar III (Yugoimport–SDPR)
  • Terrex I (STELS)

Czytaj też

Widzimy zatem szeroki zakres pojazdów branych pod uwagę w tak naprawdę dwóch oddzielnych postępowaniach, w ramach których pozyskanych zostanie 18 i 12 kołowych transporterów opancerzonych dla 3. i 6. Brygady Pancernej. Liczba przewidywanych do zastąpienia pojazdów w peruwiańskiej armii jest jednak znacznie większa i pierwotnie planowano pozyskanie 178 KTO, obecnie redukując maksymalne zamówienie (na razie) na 120 maszyn. Obecnie Peru posiada na stanie swoich jednostek zmechanizowanych jedynie transportery opancerzone M113A1 w liczbie 120 egzemplarzy, zaś wojska zmotoryzowane wyposażone są 32 kołowe transportery opancerzone LAV II oraz 12 postradzieckich BTR-60.

Reklama

Propozycje z Czech, Serbii i Singapuru są dużą niewiadomą podobnie jak ta z Polski. Nie jest wiadome, w jakiej konfiguracji będzie proponowany Rosomak, pewnym jest jedynie zastosowanie w nim nowego mocniejszego silnika z racji na wstrzymanie produkcji poprzedniej jednostki napędowej. Przejdźmy do kilku oferowanych Peru konstrukcji.

Czytaj też

K808 to południowokoreański kołowy transporter opancerzony w układzie 8x8 opracowany i produkowany przez  Hyundai Rotem  jako prywatna inicjatywa przedsiębiorstwa. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi do wyboru: wielkokalibrowy karabin maszynowy K6 (licencyjny M2 HB), 7.62 mm km K12  lub 40 mm granatnikiem automatycznym K4. Opancerzenie przednie pojazdu ma wytrzymywać ostrzał z wielkokalibrowego karabinu maszynowego kal. 12,7/14,5 mm, zaś burty kadłuba mają zapewniać ochronę przed amunicją kal. 7,62 mm. Jednostkę napędową stanowi silnik diesla produkcji Hyundai Motor Company o mocy 420 KM, co w połączeniu z automatyczną skrzynią (siedem biegów do jazdy w przód i dwa wstecz) pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej ponad 100 km/h na drodze. Pojazd ma zdolność do pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania. Dwa pędniki pozwalają na osiągnięcie w wodzie prędkości ponad 8 km/h.

Czytaj też

K808 (zdjęcie poglądowe).
K808 (zdjęcie poglądowe).
Autor. Hyundai Rotem Company

ARMA 8x8 to rodzina modułowych, kołowych pojazdów opancerzonych w różnych wariantach, która pozwala na integrację różnego rodzaju wyposażenia misji i systemów uzbrojenia. Przekłada się to na dużą elastyczność w kontekście prowadzenia działań na różnych teatrach działań, i upraszcza logistykę dzięki zastosowaniu tego samego podwozia dla wielu typów pojazdów. Jednostkę napędową pojazdu chłodzony wodą silnik turbo diesel o mocy 450 KM, pozwalający na osiągnięcie prędkości 105 km/h. Transporter może być zintegrowany z wieloma rodzajami systemów wieżowych czy obrotnic wyposażonych w karabiny maszynowe, granatniki automatyczne, czy armaty kal. 30 mm. Oprócz kołowego bojowego wozu piechoty/transportera opancerzonego Arma może występować w wariancie wozu wsparcia ogniowego, samobieżnego moździerza, wozu dowodzenia i kontroli, pojazdu rozpoznawczego czy wozu zabezpieczenia technicznego.

Czytaj też

ARMA 8x8 z wieżą Hitfist-30P.
ARMA 8x8 z wieżą Hitfist-30P.
Autor. Otokar

Pars III 8x8 to kołowy transporter opancerzony w układzie czteroosiowym opracowany przez turecką firmą FNSS. Uzbrojenie główne może stanowić w zależności od konfiguracji uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm umieszczone w bezzałogowym module bojowym albo armata automatyczna 25 mm umieszczona w załogowej wieży. Pojazd zapewnia załodze ochronę balistyczną i przeciwminową na poziomie STANAG 4569. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny o mocy 600 KM pozwalający na osiągnięcie prędkości maksymalnej 100 km/h. Zasięg operacyjny został określony na ponad 800 km.

Czytaj też

Pars III 8x8.
Pars III 8x8.
Autor. FNSS
Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. MiP

    Jaki Rosomak ??? Po tym jak Ukraina zamówiła 100 Rosomaków i Raków na podwoziu Rosomaka to nasz przemysł będzie zawalony robotą kolejne 30 lat 🤣

    1. Chyżwar

      Wasz przemysł niczym nie będzie zawalony ponieważ on nie produkuje Rosomaków tylko samozażigatelnyje Bumerangi. Co do Polski zaś Rosomak S.A. jest w stanie produkować 100 podwozi rocznie. Jeśli wprowadzi dodatkową zmianę liczba ta może się podwoić.

  2. michmu

    Rozomak złozył ofertę, a Patria nie? Ciekawe...