Siły zbrojne
Peru kupi czołgi z Korei Południowej?
Czy Peru pozyska od Korei Południowej czołgi K2 Black Panther w celu zastąpienia przestarzałych T-55? Trwają w tej kwestii negocjacje, które mogą zakończyć się przełomowym dla tego kraju kontraktem.
Informację o podpisaniu porozumienia pomiędzy stroną koreańską oraz peruwiańską ogłoszono 18 listopada. Podpisy pod nim złożył prezes Hyundai Rotem Lee Yong-bae oraz dyrektor generalny peruwiańskiego FAME SAC Jorge Zapata w obecności przywódców obu krajów. Umowa ta ma pozwolić na pozyskanie koreańskiego uzbrojenia dla tamtejszych Sił Zbrojnych, jak m.in. kołowych transporterów opancerzonych K808 oraz czołgów podstawowych K2 Blach Panther. W przypadku pierwszego pojazdu miano już podpisać umowę wykonawczą.
Nie jest wiadome, ile potencjalnie Peru mogłoby pozyskać czołgów K2 Black Panther, które zastąpią (przynajmniej częściowo) dotychczas używane poradzieckie T-55 w liczbie ponad 150 sztuk (około 70-80+ znajdować się ma w rezerwie sprzętowej). Zakup ten oznaczałby diametralny skok zdolności tamtejszych czołgistów na każdej płaszczyźnie, jednak wiązałby się także z bardzo dużym wydatkiem dla peruwiańskiego MON-u. Zapewne konieczne będzie tutaj szersze zaangażowanie finansowe oraz polityczne obu stron, aby udało się dopiąć temat umowy wykonawczej. W takim przypadku oznaczałoby to kolejne otwarcie drzwi na kontynencie południowoamerykańskim dla koreańskiego uzbrojenia.
Czytaj też
K2 Black Panther to czołg podstawowy z Republiki Korei produkowany przez Hyundai Rotem Company. Pojazd ma trzyosobową załogę: kierowcę, działonowego i dowódcę. Uzbrojenie główne stanowi armata gładkolufowa CN08 kalibru 120 mm z lufą o długości 55 kalibrów (6,6 metra). Zapas amunicji wynosi 40 naboi 120 x 570 mm, z których 16 znajduje się w automacie ładowania w tylnej niszy wieży, a 24 ulokowano w kadłubowym magazynie po prawej stronie stanowiska kierowcy. Z armatą sprzężono uniwersalny karabin maszynowy M60E2 kal. 7,62 mm. Uzupełnienie stanowi umieszczony na stropie wieży wielkokalibrowy karabin maszynowy K6 (licencyjny M2 Browning) kal. 12,7 mm.
W zależności od partii produkcyjnej w czołgach zastosowano różne silniki. Pierwsze seryjne pojazdy napędzał niemiecki silnik wysokoprężny MTU MT 883 Ka-501 o mocy 1500 KM, który produkuje na licencji koreańska firma STX Engine. Począwszy od drugiej serii zastosowano południowokoreański motor HD Hyundai Infracore (dawniej Doosan Infracore) DV27K o identycznych osiągach. W obu przypadkach za przeniesienie napędu odpowiada przekładnia Renk HSWL 295 TM. Trwają prace nad wdrożeniem do produkcji koreańskiej przekładni SNT Dynamics EST15K. Oba zespoły napędowe umożliwiają rozpędzenie ważącego 55 ton czołgu do prędkości maksymalnej 70 km/h. Obecnie jedynymi użytkownikami tych maszyn są Republika Korei oraz Polska.
Macron w Polsce, ukraińskie drony, upadek Syrii – Defence24Week 103