Reklama

Siły zbrojne

Peru kupuje transportery opancerzone z Korei

Kołowy Transporter Opancerzony K808.
Kołowy Transporter Opancerzony K808.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Peruwiański rząd miał zatwierdzić zakup 30 południowokoreańskich kołowych transporterów opancerzonych K808, które wygrały w postępowaniu na pozyskanie tego typu pojazdów pokonując m.in. polskiego Rosomaka.

Informacja podana przez m.in. serwis InfoDefensa oznacza zakończenie procesu pozyskiwania przez Peru nowego kołowego transporter opancerzonego w liczbie 30 wozów na potrzeby 3. oraz 6. Brygady Pancernej (odpowiednio 18 i 12 transporterów). Wybór tej konstrukcji został ogłoszony w maju tego roku w ramach postępowaniu konkurencyjnego, gdzie udział brała także m.in. turecka ARMA 8x8, amerykański Stryker, serbski Lazar III czy polski KTO Rosomak. Co ciekawe, za realizację dostaw ma być odpowiedzialne państwowe przedsiębiorstwo FAME S.A.C we współpracy z południowokoreańskim Hyundai Rotem. Taki zabieg miał znieść konieczność uzyskania odpowiednich zgód od peruwiańskiego ministerstwa obrony oraz lokalnej Agencji Zakupów Sił Zbrojnych, znacząco ułatwiając cały proces.

Reklama

Za montaż transporterów oraz wsparcie ich eksploatacji ma odpowiadać wspomniana firma pod nadzorem południowokoreańskiego koncernu, co ma pozwolić na rozwój lokalnego przemysłu we współpracy z partnerem zagranicznym. Wartość podpisanej umowy ma wynieść około 61 mln USD. Niewykluczone, że w przyszłości Peru zdecyduje się na zakup kolejnych K808, zważywszy na wcześniejsze plany dotyczące pozyskania nawet 178 nowych KTO 8x8 dla swojej armii. Siły Zbrojne tego kraju posiadają na stanie swoich jednostek zmechanizowanych jedynie transportery opancerzone M113A1 w liczbie 120-130 egzemplarzy, zaś wojska zmotoryzowane wyposażone są 32 kołowe transportery opancerzone LAV II oraz 12 postradzieckich BTR-60. Tym samym flota ta wymaga przynajmniej częściowej wymiany.

Czytaj też

K808 to południowokoreański kołowy transporter opancerzony w układzie 8x8 opracowany i produkowany przez Hyundai Rotem jako prywatna inicjatywa przedsiębiorstwa. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi do wyboru: wielkokalibrowy karabin maszynowy K6 (licencyjny M2 HB), 7.62 mm km K12  lub 40 mm granatnikiem automatycznym K4. Opancerzenie przednie pojazdu ma wytrzymywać ostrzał z wielkokalibrowego karabinu maszynowego kal. 12,7/14,5 mm, zaś burty kadłuba mają zapewniać ochronę przed amunicją kal. 7,62 mm. Jednostkę napędową stanowi silnik diesla produkcji Hyundai Motor Company o mocy 420 KM, co w połączeniu z automatyczną skrzynią (siedem biegów do jazdy w przód i dwa wstecz) pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej ponad 100 km/h na drodze. Pojazd ma zdolność do pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania. Dwa pędniki pozwalają na osiągnięcie w wodzie prędkości ponad 8 km/h.

Kołowy transporter opancerzony K808.
Kołowy transporter opancerzony K808.
Autor. Damian Ratka
Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (1)

  1. krajan

    To Polski MON winien postawić zasadnicze pytanie, dlaczego Rosomak przegrał Czy błąd dotyczy zaniechań PGZ marketingowych, czy produkt jest do bani i nie spełnia bieżących oczekiwań pola walki Ciekawa jest cena 2 mili $, tj, ca 8 milionów zł za szt., przy cenie dla MON ponad 10 milionów zł

Reklama