- WIADOMOŚCI
Leopardy 2PL w Wojsku Polskim. Przełom po latach?
Ile dotychczas Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy dostarczyły do Wojska Polskiego zmodernizowanych czołgów Leopard 2PL oraz 2PLM1?
Autor. Andrzej Domaszewicz / 34 Brygada Kawalerii Pancernej - "Hetmańska Brygada"
Informacje o dostawach do wojska czołgów Leopard 2PL (a tak naprawdę Leopard 2PLM1) nie są tak często i konsekwentnie przekazywane jak ma to miejsce w przypadku amerykańskich Abramsów oraz południowokoreańskich K2 Black Panther. W związku z brakiem nowych informacji od pewnego już czasu wystosowaliśmy do Agencji Uzbrojenia pytanie ile dotychczas przekazano do wojska tych pojazdów. Odpowiedzi udzielił nam Oddział Komunikacji Strategicznej AU, informując, że jest to ”100 czołgów Leopard 2PL/2PLM1.”.
Dla porównania do końca roku 2023 wojsko otrzymało 62 czołgi, a w grudniu zeszłego roku podczas sejmowej komisji obrony poinformowano o zakończeniu prac na 76 Leopardach 2. We wrześniu Agencja Uzbrojenia poinformowała nas w ramach odpowiedzi na pytania, że odebrane zostały 94 pojazdy.
Według planów do końca roku Zakłady Bumar-Łabędy powinny przekazać jeszcze 2 czołgi Leopard 2PLM1, zatem liczba ulepszonych pancernych kotów jeszcze delikatnie wzrośnie. Wypadałoby jednak pochylić się nad podobną modyfikacją (ale już bez powtarzania dziesiątek błędów) na Leopardach 2A5.
Autor. PGZ
Zbliża się koniec trudnej modernizacji
Modernizacja Leopardów 2A4 jest prowadzona na mocy zawartej w grudniu 2015 roku umowy przez konsorcjum PGZ i ZM „Bumar-Łabędy” S.A. z Inspektoratem Uzbrojenia MON o początkowej wartości ponad 2,4 mld zł. W modernizacji uczestniczą też inne spółki polskiego przemysłu obronnego, a partnerem zagranicznym jest Rheinmetall AG.
W wyniku podpisania wartego ok. 300 mln zł aneksu do umowy w lipcu 2018 roku zakres prac został rozszerzony, o kolejnych 14 pojazdów, przez co zmodernizowane miały zostać wszystkie 142 czołgi podstawowe Leopard 2A4 znajdujące się na uzbrojeniu Wojska Polskiego, a także obejmuje dodatkowe funkcjonalności do wersji oznaczonej jako Leopard 2PLM1. Docelowo wszystkie czołgi zostaną podniesione do tego wariantu.
Zobacz też

Co wyróżnia czołg Leopard 2PL?
Dostawy zmodernizowanych Leopardów 2PL natrafiły na wielokrotne opóźnienia. Z tego też powodu dotychczasowa umowa była aż pięciokrotnie aneksowana. Ostatni aneks z grudnia 2019 roku, obejmujący remonty wynikowe czołgów zwiększył łączną wartość umowy do 3,29 mld zł. Zakończenie prac wyznaczono na rok 2027. Liczba zmodernizowanych czołgów została zmniejszona do 128 egzemplarzy za sprawą donacji 14 Leopardów 2A4 na rzecz Ukrainy.
Modernizacja do standardu Leopard 2PL obejmuje m.in. dodatkowe, modułowe opancerzenie wieży oraz nowe przyrządy celownicze (w tym kamery termowizyjne KLW-1 Asteria dla dowódcy i działonowego). Armatę i system kierowania ogniem dostosowano do nowocześniejszej amunicji: przeciwpancernej DM63A1 oraz programowalnej, odłamkowo-burzącej DM11. Zastosowano również elektryczny mechanizm obrotu wieży i ruchu armaty w miejsce starszego systemu hydraulicznego, co wymusiło zastosowanie pomocniczej jednostki napędowej (APU) i zmiany w instalacji elektrycznej.
Leoparda 2PL czeka kolejna modyfikacja?
Do wojska dostarczono 25 czołgów Leopard 2PL, a pozostałe przekazywane czołgi prezentują już wyłącznie zmodyfikowane Leopardy 2PLM1. Docelowo planuje się również zmodyfikowanie łączności tych czołgów. Wypadałoby jednak dalej ulepszać te czołgi, wymieniając nieprodukowane już elementy na nowe oraz wymienić niemieckie radiostacja na polskie.
Czołg Leopard 2 w wersji 2PLM1 został zmodyfikowany w stosunku do wersji 2PL w zakresie:
- wprowadzenia dodatkowej funkcji „PIX” pozwalające na automatyczne ustawienie przyrządu obserwacyjnego dowódcy PERI R17 w położenie na godz. 06:00 lub 12:00 w stosunku do osi wozu, niezależnie od położenia wieży;
- wprowadzenia dla działonowego funkcji „FIRST/LAST” echo pozwalającej działonowemu na oddanie strzału w przypadku, kiedy pomiar odległości nie jest jednoznaczny;
- wprowadzenia dodatkowego, zewnętrznego gniazda doładowywania akumulatorów, na tylnej płycie pancernej kadłuba;
- wprowadzenia funkcji „COLD START” umożliwiającej uruchomienie pojazdu w sytuacjach nagłych (w warunkach bojowych) bez spadku napięcia dla systemów wieżowych, co w rezultacie zapobiega ich restartowi;
- wprowadzenie aktywnego chłodzenia przedziału elektroniki sterowania układu naprowadzania i stabilizacji „EWNA”;
- przygotowania do montażu termicznego systemu identyfikacji wojsk własnych „THERMAL BEACON”.
Autor. st.szer.spec. Kamil Oślizło / 10 Brygada Kawalerii Pancernej w Świętoszowie


WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140