Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

WZM na MSPO: modyfikacja Leoparda 2A5, modernizacja BWP-1 i wsparcie dla napędów

Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl
Fot. Mateusz Zielonka/Defence24.pl

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. z Poznania zaprezentowały szereg swoich propozycji dla Wojska Polskiego. Wśród nich wymienić można modyfikację czołgu Leopard 2A5, modernizacji bojowego wozu piechoty BWP-1 oraz zespoły napędowe i regeneracja części dla ciężkich wozów bojowych.

Zmodernizowany BWP-1 to w pełni funkcjonalny prototyp, na którym przetestowano założenia modernizacji przedstawione na demonstratorze technologii prezentowanym przez tę spółkę na MSPO 2019. Został przygotowany z myślą o planowanej modernizacji co najmniej części tych wozów znajdujących się na uzbrojeniu SZ RP. Główne założenia tej modernizacji dotyczącą radykalnego zwiększenia siły ognia oraz ergonomii wnętrza i wygody załogi i desantu. Do najbardziej widocznych wizualnych zmian w zmodernizowanym wozie bez wątpienia należy nowy system wieżowy i przebudowany kadłub.

Jeśli chodzi o tę pierwszą kwestię, to zdecydowano się na instalacje jednego z rozważanych systemów — najnowszego produktu belgijskiej spółki John Cockerill, czyli bezzałogowej wieży Cockerill 1030. Uzbrojenie stanowi armata automatyczna Bushmaster Mk44S kal. 30 mm (podobna, jak w wieży ZSSW-30, a więc z możliwością użycia amunicji programowalnej i zmiany kalibru na 40 mm), sprzężona z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm oraz opcjonalnie wybraną wyrzutnią ppk. Ponadto, podniesiono strop pojazdu (poprzez podwyższenie jego burt) oraz przebudowano wnętrze pojazdu, zwiększając znacząco ergonomię wnętrza pojazdu (a dzięki temu też komfort pracy i bezpieczeństwo załogi). Wprowadzone zostało także kilka innych zmian i modyfikacji, obejmujących np. nowe środki łączności oraz - traktowany jako opcjonalny - power-pack z silnikiem MTU 6R 106 TD 21, podobnym do używanego w samochodach Jelcz 442.32.

Leopard 2A5 to z kolei propozycja skierowana do SZ RP w kwestii możliwości zwiększenia potencjału bojowego eksploatowanych obecnie czołgów tego typu. Poznańska spółka od lat rozwija potencjał w zakresie obsługi i wsparcia eksploatacji czołgów z rodziny Leopard 2. Prezentowany pakiet modyfikacji maksymalnie bazuje na podzespołach produkowanych przez polską zbrojeniówkę. Główny nacisk położono na wymianę systemów obserwacyjno-celowniczych oraz łączności i uzbrojenia, a także kamuflażu multispektralnego.

image
Fot. Defence24.pl

Wśród wprowadzonych zmian wymienić można instalacje nowych kamer termowizyjnych dowódcy KLW-1 Asteria PERI-R17A2 i działonowego EMES-15A2 oraz nowe monitory i kamery cofania, co znacząco zwiększa całodobową świadomość sytuacyjną załogi oraz unifikację z Leopardami 2PL. Zamontowano także nowy, cyfrowy system łączności wewnętrznej i zewnętrznej, oparty o system Fonet i radiostacje Radmor (Grupy WB), dzięki czemu zwiększono unifikację z innymi nowoczesnymi wozami bojowymi eksploatowanymi przez SZ RP. Całość dopełnia wymiana karabinów maszynowych MG3 na polskie UKM-2000 oraz instalacja kamuflażu multispektralnego od Grupy Lubawa.

Zaprezentowano także model zespołu napędowego dla Nowego Bojowego Pływającego Wozu Piechoty (NBPWP) Borsuk. Kompletny power-pack ma masę ok. 3,2 tony oraz wymiary ok. 2,43 × 1,95 × 1,42 m oraz spełnia normę emisji spalin EURO 3. Jego głównym elementem jest niemiecki silnik MTU 8V199 TE20 o mocy maksymalnej 530 kW/720 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2700 Nm. Zintegrowano z nim automatyczną skrzynię przekładniową Allison / Caterpillar X300 o czterech biegach do jazdy do przodu i dwóch wstecznych, z hydraulicznym mechanizmem skrętu.

Na stoisku WZM S.A. prezentowano również elementy związane z działalnością Centrum Zespołów Napędowych. CZN ma zdolności w zakresie remontów silników MTU MB873 Ka-501 używanych w czołgach Leopard 2 oraz naprawy przekładni RENK HSWL 354, opracowało także power-pack do BWP Borsuk. Spółka opracowała też własne procesy regeneracji elementów napędu czołgów Leopard 2 - wahaczy układu zawieszenia, pomp wtryskowych silnika czy we współpracy ze spółką STOMIL Poznań S.A. także kół nośnych do tego czołgu.

image
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze