Siły zbrojne

Kolejne singapurskie Orki wodowane

Fot. thyssenkrupp Marine Systems

We wtorek w Kilonii odbyła się uroczystość wodowania i chrztu dwóch okrętów podwodnych typu 218SG dla Singapuru. Okręty buduje stocznia thyssenkrupp Marine Systems, a w śród zaproszonych gości byli kanclerz Niemiec Olaf Scholz i premier Singapuru Lee Hsien Loong.

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Państwo-miasto Singapur, liczące około 5,5 mln mieszkańców, przykłada ogromne znaczenie do swojego bezpieczeństwa. Jednym z przejawów tego jest posiadanie stosunkowo silnych sił morskich. W ich skład wchodzi m. in. sześć fregat typu Formidable, sześć korwet typu Victory, osiem patrolowców typu Independence, cztery niszczyciele min typu Bedok, cztery okręty desantowe typu Endurance.

Czytaj też

Singapur posiada również siły podwodne, ale obecnie składają się z używanych byłych jednostek szwedzkich. Na przełomie XX i XXI wieku Singapur zakupił w Szwecji cztery używane okręty podwodne typu Sjöormen. Obecnie w służbie są jeszcze dwa z nich Conqueror i Chieftain, ale szwedzką banderę podniosły one 16 grudnia 1968 roku i 25 stycznia 1969 roku czyli 54 lata temu. Dekadę po zakupieniu pierwszych okrętów podwodnych Singapur dokupił w Szwecji jeszcze dwa nowsze okręty typu Västergötland. Otrzymały one nazwy Archer i Swordsman. Są one młodsze, ale i tak mają ponad 34 i 35 lat, ponieważ szwedzką banderę podniosły odpowiednio 20 października 1988 i 27 listopada 1987 roku.

Fot. thyssenkrupp Marine Systems

Dlatego już w 2013 roku Singapur zamówił dwa nowe okręty podwodne w Niemczech. Kolejne dwa domówiono w 2017 roku. Budowana seria czterech nowych okrętów ma całkowicie zastąpić używane stare jednostki, na których Marynarka Wojenna Singapuru zdobyła doświadczenie w zakresie eksploatacji i działań podwodnych. Pierwsze palenie blach pod pierwszą parę nastąpiło w czerwcu 2015, a pod drugą w styczniu 2018 roku. Prototypowy okręt otrzymał nazwę Invincible i został wodowany 18 lutego 2019 roku. Wodowana 13 grudnia 2022 roku para otrzymała nazwy Impeccable i Illustrious. Czwarty okręt o przewidzianej nazwie Inimitable znajduje się jeszcze w budowie.

Czytaj też

O okrętach podwodnych typu 218SG nadal wiadomo stosunkowo niewiele. Mają około 2000 ton wyporności w pozycji nawodnej i około 2200 ton wyporności podwodnej. Długość okrętów to 70 m, a szerokość 6,3 m. Są to obecnie największe okręty podwodne zbudowane przez thyssenkrupp Marine Systems. Napęd okrętu jest niezależny od powietrza czyli okręt może pozostawać pod wodą przez dłuższy czas. Siłownia okrętu składa się z dwóch ogniw paliwowych HDW PEM, dwóch silników wysokoprężnych MTU o łącznej mocy 2650 kW i silnika elektrycznego Siemens Permasyn o mocy 4000 kW. Napędzają one jedną śrubę napędową i zapewniają prędkość ponad 10 węzłów na powierzchni i ponad 15 węzłów pod wodą. Załoga okrętu składa się z 28 marynarzy, a jego uzbrojeniem jest osiem dziobowych wyrzutni torpedowych kalibru 533 mm.

Matka chrzestna obu okrętów Ho Ching, żona premiera Singapuru.
Fot. thyssenkrupp Marine Systems

Okręt wyposażony jest w szereg pasywnych i aktywnych stacji hydrolokacyjnych oraz system dowodzenia opracowany przez Atlas Elektronik i ST Engineering Electronics. Zostały one zaprojektowane z dużą dbałością o zredukowanie własnej sygnatury akustycznej.

Przyglądając się cyklom budowy singapurskich okrętów typu Invincible warto brać je pod uwagę rozważając zakup okrętów Orka dla naszej Marynarki Wojennej. Okręty zamówiono w latach 2013 i 2017, a do służby trafią sukcesywnie w latach 2022-2025. Częściowo tak długi cykl ich powstania wynikał z tego, iż są one wersją specjalnie zaprojektowaną dla Singapuru. Oczywiście cykl ten będzie krótszy w przypadku zamówienia przez Polskę seryjnych okrętów, ale i tak należy liczyć się z kilkuletnim okresem od ich zamówienia do podniesienia na nich polskiej bandery.

Komentarze (3)

  1. Qba

    Czyli jest okazja kupić używane okręty Archer i Swordsman.

  2. Filemon19

    Paradoksalnie SPD ostro wetowało sprzedaż tych 4x218 dla Singapuru Ponieważ zablokują cieśnine malajska dla rodzin ruskiej cywilizacji. Schiltx był głównym hamulcowym Heca

  3. Antek

    Dobra wiadomosc dla Singapuru. Moze MW tez sie zainteresuje okretami podwodnymi ?