Reklama

Siły zbrojne

Francuski moździerz samobieżny zakończył testy

Francuski moździerz samobieżny Griffon MEPAC.
Francuski moździerz samobieżny Griffon MEPAC.
Autor. KNDS Nexter

Francuska jednostka szkoleniowa artylerii wraz z Generalną Dyrekcja Uzbrojenia (DGA) pomyślnie zakończyły testy kwalifikacyjne nowego systemu moździerzowego Griffon MEPAC kal. 120 mm.

Reklama

Oficjalne zakończenie testów kwalifikacyjnych miało mieć miejsce 27 grudnia, zatem zgodnie z założeniami dotyczącymi dokończenie cyklu prób do końca minionego roku. Informacja ta oznacza osiągnięcie kamienia milowego w procesie wdrażania do francuskiej armii (i nie tylko) nowoczesnego systemu moździerzowego kal. 120 mm, który to zastąpi ciągnione moździerze Mo 120 RT kal. 120 mm. Pozwoli to na znaczące zwiększenie zdolności żołnierzy z nich korzystających, znacznie poprawiając poziom ich ochrony. Według planów Griffon MEPAC ma zostać przyjęty do służby w roku 2025, docelowo nie tylko we Francji, ale także w sąsiadującej Belgii, która w grudniu zdecydowała o pozyskaniu 24 egzemplarzy. Zwiększa to tym samym łączną pulę zamówionych systemów moździerzowych do 78 egzemplarzy (54 wozy dla francuskiej armii).

Reklama

Griffon MEPAC to samobieżny system moździerzowy oparty o podwozie transportera opancerzonego Griffon 6x6. Uzbrojenie główne stanowi moździerz 2R2M zamontowany na obrotowej platformie. Może on ustawiać się w zakresie 360°, z możliwością uniesienia pod kątem 40–85 ° dzięki zastosowanym systemom hydraulicznym. Można z niego prowadzić ostrzał na dystansie 8-13 km przy szybkostrzelności określonej na 10 strzałów na minutę. Dzięki wysokiemu stopniu automatyzacji  moździerz ma pozwolić na osiągnięcie gotowości do strzału z pozycji marszowej w czasie krótszym niż 10 sekund.

Czytaj też

Do samoobrony pojazdu służy zdalnie sterowany moduł uzbrojenia T2, który może być wyposażony w uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielkokalibrowy kaem kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm. Jednostka napędowa jest identyczna jak w standardowym Griffone i jest nią silnik wysokoprężny o mocy 400 KM połączony z automatyczną przekładnią. Pozwala to na rozpędzenie ważącego około 24 ton pojazdu do ok. 100 km/h.

Reklama

Czytaj też

Autor. Grupa Nexter
Reklama

Komentarze

    Reklama