- Wiadomości
FA-50GF w komplecie
W Polsce wylądował po raz kolejny Boeing 747F przywożąc ostatnie dwa z 12 zamówionych lekkich samolotów bojowych FA-50GF. Wszystkie samoloty trafiły do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

Autor. Mirosław Mróz/Defence24
To finał imponującego tempa dostaw, którego byliśmy świadkami od lipca tego roku. Począwszy od tej daty, w odstępach mniej więcej miesięcznych na Okęciu lądował koreański Jumbo Jet w wersji transportowej, przywożąc za każdym razem po dwie rozmontowane maszyny. Następnie samoloty były przewożone do Mińska Mazowieckiego i składane na miejscu przez pracowników z firmy producenta – Korean Aerospace Industries. FA-50GF publicznie debiutowały w Polsce 15 sierpnia 2023 roku, kiedy wzięły udział w defiladzie z okazji Święta Wojska Polskiego. Potem można je było zobaczyć na Radom Airshow.
Po przybyciu pierwszych samolotów do Mińska Mazowieckiego rozpoczął się intensywny cykl szkoleń dla polskich pilotów. Pierwszy z nich odbył samodzielny lot 16 listopada. Samoloty FA-50GF Fighting Eagle zostały zakupione za kwotę 700 mln USD, natomiast za kolejne 2,3 mld USD zakupiono dalszych 36 samolotów w wersji FA-50PL. Mają one zostać wyposażone m.in. w instalacje do pobierania paliwa w locie, radiolokator AESA PhantomStrike (wybrany w osobnym postępowaniu) oraz zintegrowane z nowoczesnym uzbrojeniem precyzyjnym w tym także pociskami powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM.
Zobacz też
Z czasem do tego standardu mogą zostać przebudowane także samoloty wersji GF. Do tego czasu jednak będą one odgrywały ważną rolę jako samoloty uderzeniowe i maszyny zdolne do prowadzenia działań dozoru przestrzeni powietrznej, odciążając tym samym przepracowaną flotę polskich F-16C/D, a później także F-35A. Zastępstwo to będzie odczuwalne także ze względu na kilkukrotnie tańszą godzinę lotu FA-50 w porównaniu z wymienionymi wyżej samolotami.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]