- Wiadomości
Estonia odebrała kolejną partię haubic K9A1
Do Estonii dotarła kolejna partia południowokoreańskich armatohaubic K9A1, zwiększając liczbę dotychczas dostarczonych pojazdów do 30.
Autor. Hendrik Tali / Riigi Kaitseinvesteeringute Keskus
Informacja o dostawie (drogą morską) kolejnej partii południowokoreańskich armatohaubic K9A1 do Estonii została ogłoszona 24 listopada za pośrednictwem m.in. tamtejszego ministerstwa obrony oraz Centrum Inwestycji Obronnych. Łącznie do Tallina dotarło sześć pojazdów, które pochodzą z rezerw sprzętowych Wojsk Lądowych Republiki Korei (podobnie jak pierwsze 36 K9A1 kupionych przez Polskę). Zwiększa to tym samym liczbę tego typu artylerii w estońskiej armii do 30 egzemplarzy (ogółem kupiono 36 dział w trzech transzach po 12 wozów).
Wszystkie armatohaubice K9A1 (określane w Estonii jako K9EST Kõu) będą przechodzić stopniowo proces dostosowania do wymogów armii, otrzymując m.in. krajową łączność, systemy przeciwpożarowe oraz nowe i bardziej adekwatne malowanie. W przyszłości planuje się pozyskanie kolejnych egzemplarzy tego koreańskiego hitu eksportowego.
Za serwis, remonty oraz dostawy części zamiennych do estońskiej artylerii będzie odpowiadać norweska firma Kongsberg Defence & Aerospace.
K9 Thunder to południowokoreańska armatohaubica samobieżna zaprojektowana przez przedsiębiorstwo Samsung Techwin (dziś Hanwha Aerospace) na potrzeby Sił Zbrojnych Republiki Korei. Obsługa składa się z pięciu kanonierów: dowódcy, celowniczego, ładowniczego, amunicyjnego i kierowcy. Uzbrojenie główne stanowi armatohaubica CN98 kalibru 155 mm z lufą o gwintowanym przewodzie i długości 52 kalibrów (ok. 8 metrów). Działo umieszczono w obrotowej wieży. Przy wykorzystaniu pocisku odłamkowo-burzącego z gazogeneratorem dennym donośność wynosi 40 km, podczas gdy z dalekonośną amunicją specjalną wartość ta może wynieść ponad 50 km. Zapas środków bojowych wynosi 48 kompletów pocisków i ładunków miotających.
K9 napędza produkowany na niemieckiej licencji silnik wysokoprężny MTU MT 881 Ka-500 o mocy 1000 KM, który przy masie własnej wozu 47 ton zapewnia prędkość maksymalną 67 km/h i zasięg operacyjny 480 km. Wkrótce do służby wejdzie też alternatywny zespół napędowy z koreańskim silnikiem STX SMV 1000 o tożsamych osiągach. Z obiema jednostkami sparowana jest automatyczna przekładnia Allison X1100-5A3. Obecnie K9 różnych wariantów służą w krajach takich jak Korea Południowa, Turcja, Polska, Indie, Norwegia, Estonia, Egipt, Finlandia i Australia. W przyszłości do grona użytkowników dołączą także Rumunia i Wietnam.
Autor. Sõdurileht / Facebook

WIDEO: Rywal dla Abramsa i Leoparda 2? Turecki czołg Altay