- Wiadomości
Norweska firma wyremontuje haubice K9
Norweska firma Kongsberg Defence & Aerospace wygrała postępowanie na przeprowadzenie serwisu oraz napraw estońskich armatohaubic K9EST Kõu.

Autor. 1. jalaväebrigaad / fb
Obecnie Estonia posiada 24 z łącznie 36 kupionych od Korei Południowej armatohaubic K9A1 (określonych lokalnie jako K9EST Kõu), które pozyskano w trzech transzach po 12 wozów. Pojazdy te pochodzą z rezerw sprzętowych Wojsk Lądowych Republiki Korei (podobnie jak pierwsze 36 K9A1 kupionych przez Polskę). W toku wdrażania do estońskiej służby armatohaubice są doposażane w m.in. krajową łączność oraz systemy przeciwpożarowe. W przyszłości planuje się pozyskanie kolejnych K9EST Kõu.
23 września ogłoszono za pośrednictwem europejskiej platformy zamówień publicznych TED, że w ramach procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji zaproszenia do ubiegania się o zamówienie dotyczącego serwisu i napraw wspomnianych armatohaubic wybrana została norweska spółka Kongsberg Defence & Aerospace. Poza tym w ramach postępowania estońskie Centrum Inwestycji Obronnych Państwa będzie chciało pozyskać zapas części zamiennych oraz materiałów eksploatacyjnych.
W ramach postępowania zawarta ma zostać umowa ramowa (bez ponownego poddania zamówienia procedurze konkurencyjnej) o maksymalnej wartości 50 mln euro. Rodzić się może wśród Czytelników pytanie, dlaczego Estończycy nie wybrali do tego postępowania polskiego przemysłu. Odpowiedź jest prosta, Huta Stalowa Wola wciąż nie posiada pełni zdolności do przeprowadzania serwisu i napraw armatohaubic K9A1. Zostanie to osiągnięte w niedalekiej przyszłości i pozwoli na zabezpieczenie eksploatacji całej floty polskich K9A1 oraz K9PL.

Autor. 1. jalaväebrigaad / fb
K9 Thunder to południowokoreańska armatohaubica samobieżna zaprojektowana przez przedsiębiorstwo Samsung Techwin (dziś Hanwha Aerospace) na potrzeby Sił Zbrojnych Republiki Korei. Obsługa składa się z pięciu kanonierów: dowódcy, celowniczego, ładowniczego, amunicyjnego i kierowcy. Uzbrojenie główne stanowi armatohaubica CN98 kalibru 155 mm z lufą o gwintowanym przewodzie i długości 52 kalibrów (ok. 8 metrów). Działo umieszczono w obrotowej wieży. Przy wykorzystaniu pocisku odłamkowo-burzącego z gazogeneratorem dennym donośność wynosi 40 km, podczas gdy z dalekonośną amunicją specjalną wartość ta może wynieść ponad 50 km. Zapas środków bojowych wynosi 48 kompletów pocisków i ładunków miotających.
Zobacz też
K9 napędza produkowany na niemieckiej licencji silnik wysokoprężny MTU MT 881 Ka-500 o mocy 1000 KM, który przy masie własnej wozu 47 ton zapewnia prędkość maksymalną 67 km/h i zasięg operacyjny 480 km. Wkrótce do służby wejdzie też alternatywny zespół napędowy z koreańskim silnikiem STX SMV 1000 o tożsamych osiągach. Z obiema jednostkami sparowana jest automatyczna przekładnia Allison X1100-5A3. Obecnie K9 różnych wariantów służą w krajach takich jak Korea Południowa, Turcja, Polska, Indie, Norwegia, Estonia, Egipt, Finlandia i Australia. W przyszłości do grona użytkowników dołączą także Rumunia i Wietnam.

Autor. 1. jalaväebrigaad / fb
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu