- Wiadomości
Turecki kuzyn Kraba na nowo. Wciąż problemy z silnikiem?
Tureckie Dowództwo Wojsk Lądowych poinformowało o odbiorze dwóch kolejnych systemów artyleryjskich Fırtına II. Miało to miejsce podczas konferencji tamtejszego Ministerstwa Obrony Narodowej.

Autor. BMC / bmc.com.tr
Licząc nowe egzemplarze, obecnie na stanie Sił Zbrojnych Turcji (Türk Silahlı Kuvvetleri) znajduje się 11 sztuk T-155 Fırtına II. Turecka armatohaubica bazuje na południowokoreańskiej K9 Thunder. Początkowo zakładano, że pierwsze 10 zmodernizowanych Firtin II miało zostać wyposażonych w silnik RENK America AVDS-1790 o mocy 1200 KM. Również 15 kolejnych egzemplarzy miało otrzymać nowy zespół napędowy. Jednak według obecnego stanu wiedzy wszystkie dotychczas wyprodukowane Firtiny II otrzymały silniki takie jak w pierwotnym wariancie, czyli niemieckie MTU MT 881. Te przypuszczalnie stanowiły zapas magazynowy zgromadzony na rzecz starszych T-155.
Zobacz też
Tureckie kombinacje silnikowe wynikają z kilku czynników. Dotąd T-155 Fırtına napędzał niemiecki motor stosowany również w koreańskiej ahs K9, a także w polskim Krabie, który dzieli podwozie z K9. W 2019 roku Berlin wprowadził zakaz eksportu uzbrojenia do Turcji w odpowiedzi na działania zbrojne, które Ankara podjęła w północnej Syrii. Wcześniej Niemcy zablokowali również eksport T-155 Fırtına do Kataru, by tamtejszemu MON zaoferować własny produkt - Panzerhaubitze 2000.
By uniezależnić się od woli Berlina, Turcy rozpoczęli prace badawczo-rozwojowe nad własnym silnikiem do T-155. Jednak prace nad rodzimym BMC Utku wciąż trwają, a jego wprowadzenie jest planowane na rok 2025. Dlatego w Ankarze podjęto decyzję, by do czasu wdrożenia krajowego zespołu napędowego zmodernizowane T-155 napędzały jednostki amerykańskie, pozbawione ograniczeń eksportowych.
Zobacz też
Dzięki przywództwu i zachęcie naszego Prezydenta nasze Siły Zbrojne stają się silniejsze i z dnia na dzień zwiększają swoją siłę odstraszania dzięki produktom krajowego przemysłu obronnego, które osiągnęły 80% lokalizacji oraz stały się marką samą w sobie. (...) Na wyposażeniu naszych Sił Zbrojnych znajdują się różne typy i ilości sprzętu wojskowego. Wreszcie w ramach "Projektu zakupu samobieżnej haubic szturmowych nowej generacji T-155 (K/M) nowej generacji", rozpoczętego zgodnie z potrzebami naszych Wojsk Lądowych, przeprowadzono czynności inspekcyjno-odbiorcze w 2 z 4 haubic samobieżnych, których dostawę zaplanowano na 2023 r. i zostały ukończone, a 25 sierpnia trafiły na stan (Sił Zbrojnych).
Oświadczenie Ministerstwa Obrony Narodowej Turcji (Millî Savunma Bakanlığı)
Zobacz też
Fırtına II to zmodernizowany wariant ahs T-155 Fırtına opracowany przez tureckie przedsiębiorstwo BMC Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.Ş. Uzbrojenie główne w postaci armatohaubicy MKEK 155 z lufą o długości przewodu 52 kalibrów pozostało niezmienione, jednak uzbrojenie dodatkowe, czyli wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm, znajduje się teraz w zdalnie sterowanym module uzbrojenia Aselsan SARP. Pojazd otrzymał też nowy zestaw kierowania ogniem, a także system wieżowy ze zmechanizowanym układem zasilania haubicy pociskami, który umożliwia oddanie trzech strzałów w ciągu pierwszych 15 sekund prowadzenia ognia.
Nowa wersja tureckiej haubicy została także wyposażona w nowy system łączności i pomocniczą jednostkę prądotwórczą (APU). Posiada także układ klimatyzacji, który uzupełnia zmodernizowany system ogrzewania z wymiennikiem ciepła umieszczonym po lewej stronie frontu wieży, co ułatwia odróżnienie Fırtıny II od starszej wersji. Donośność pozostała niezmieniona, gdyż w zależności od użytej amunicji jest ona określana na 30-40/56 km. Docelowo silnik i skrzynia biegów zostaną wymienione na zespół napędowy BMC Utku opracowany w Turcji. Do czasu jego wdrożenia armatohaubice będą otrzymywały silniki RENK America AVDS-1790 o mocy 1200 KM oraz przekładnie Allison X1100-5A4.
Zobacz też

Autor. Recep Tayyip Erdoğan/Twitter
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu