Reklama
  • Wiadomości

Estonia kupuje tureckie transportery

Estońskie władze poinformowały o zakupie łącznie 224 pojazdów opancerzone tureckiej produkcji. Kontrakty o łącznej wartości 220 mln euro dotyczą m.in. pozyskania kołowych transporterów opancerzonych ARMA 6x6. Dostawy pierwszych pojazdów mają mieć miejsce w przeciągu roku od podpisania umowy.

ARMA 6x6 (zdjęcie poglądowe).
ARMA 6x6 (zdjęcie poglądowe).
Autor. Otokar
Reklama

Jeszcze przed oficjalnym ogłoszeniem kraju zamawiającego, turecka firma Otokar poinformowała o wygraniu postępowania przetargowego na zakup kołowych transporterów opancerzonych ARMA 6x6 do nieokreślonego kraju europejskiego. Okazała się nim po paru godzinach Estonia, która jeszcze parę lat temu brała udział w programie fińskiego kołowego transportera opancerzonego (KTO) 6x6. Do tureckiego Otokara trafić ma 130 ze 220 mln, jakie zostały wydzielone na zakup łącznie 224 pojazdów w układzie 4x4 oraz 6x6. Pozostałe fundusze trafią do przedsiębiorstwa BMC produkującego kilka typów samochodów opancerzonych jak Kirpi, Vuran czy Amazon. Umowa na zakup obu typów pojazdów zostanie podpisana 18 października przez estońskiego minister obrony Hanno Pevkur i jego tureckiego odpowiednika Yasara Gulera. Wśród kupowanych pojazdów mają być także cztery egzemplarze (najpewniej na bazie Kirpi II), które będą pełnić funkcję wozów saperskich.

Reklama
Reklama

ARMA 6x6 to produkowany przez turecką firmą Otokar kołowy transporter opancerzony w układzie 6x6. Może on być zintegrowany z wieloma rodzajami systemów wieżowych czy obrotnic wyposażonych w karabiny maszynowe, granatniki automatyczne, czy armaty kal. 30 mm. Istnieje także możliwość posadowieniu na nim wieży wyposażonej w armaty kal. 90/105 mm czyniąc z niego wóz wsparcia ogniowego lub niszczyciel czołgów. ARMA 6x6 jest dostępna w różnych konfiguracjach misji, takich jak transporter opancerzony, bojowy wóz piechoty, wóz wsparcia ogniowego, samobieżny moździerz, stanowisko dowodzenia, wóz sanitarny, wóz rozpoznania skażeń. czy pojazd rozpoznawczy. Jednostkę napędową pojazdu jest chłodzony wodą, turbodoładowany silnik wysokoprężny o mocy 450 KM, pozwalający na osiągnięcie prędkości 105 km/h. Masa własna ARMA 6x6 wynosi 18 500 kg, zaś ładunkowa to kolejne 4500 kg.

Zobacz też

Pojazd posiada niezależne zawieszenie kół, centralny układ pompowania opon (CTIS) wzbogacony o wkładki typu run flat oraz system zapobiegający blokowaniu się hamulców (ABS), co poprawia mobilność i komfort jazdy nawet w trudnym terenie. Mobilność pojazdu dodatkowo zwiększają podłużne i poprzeczne blokady mechanizmów różnicowych oraz wysoki stosunek mocy do masy w połączeniu z dużym prześwitem i kątami natarcia/zejścia.

Reklama
YouTube cover video
Reklama

Kirpi II to turecki opancerzony pojazd zaprojektowany i produkowany przez turecką spółkę BMC. Pojazd może być dostosowany do wielu misji, pełniąc funkcję transportera opancerzonego, wozu ewakuacji medycznej czy pojazdu dowodzenia. Jednostkę napędową tej wersji Kirpi stanowi 6-cylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 275 KM, pozwalający na rozpędzenie ważącego około 20 ton pojazdu do 100 km/h. Wóz ten może przewozić do 13 ludzi, w tym kierowcę, operatora uzbrojenia i dowódcę oraz 10 żołnierzy. Uzbrojenie pojazdu umieszczane jest w zdalnie sterowanym module uzbrojenia umieszczonym na stropie pojazdu. Może nim być uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy M2HB kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm. Na zakup tego pojazdu oprócz Turcji zdecydowały się także Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Zobacz też

Kirpi II.
Kirpi II.
Autor. Fot. BMC
Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama