Siły zbrojne

Arabia Saudyjska z nowymi Black Hawkami

Ministerstwo Obrony Arabii Saudyjskiej poinformowało o odbiorze co najmniej trzech wielozadaniowych śmigłowców UH-60M Black Hawk. Państwo to od kilku lat jest odbiorcą wiropłatów rodziny Black Hawk, których zamówiła łącznie kilkadziesiat egzemplarzy.

Ceremonia przekazania Black Hawków odbyła się 14 grudnia bieżącego roku, w północnej części kraju, na terenie wojskowego lotniska im. Króla Chalida. Beneficjentem tej partii śmigłowców są wojska lądowe. Portal Janes doniósł, że na podstawie komunikatu saudyjskiego ministerstwa obrony zauważono w bazie im. Króla Chalida trzy śmigłowce, spośród których dwa zostały wystawione na płytę lotniska a jeden znajdował się w hangarze.

Czytaj też

Arabia Saudyjska w poprzednich latach zawierała kilka umów z amerykańskim Departamentem Stanu na zakup Black Hawków. Najświeższa pochodzi z 24 marca bieżącego roku i jej przedmiotem był zakup 25 śmigłowców. Ten kontrakt ma zostać zrealizowany do końca października 2024 roku i jak się okazuje - jest częścią większego procesu zakupowego wiropłatów przez saudyjskie wojsko. Rozpoczął się on w 2017 roku, gdyż wtedy doszło do podpisania pierwszej umowy, obejmującej 40 maszyn UH-60M i 75 śmigłowców ewakuacji medycznej HH-60M. Kolejny kontrakt zawarto po roku, kiedy to zamówiono 17 śmigłowców. Te z kolei mają być rozdzielone pomiędzy dwa komponenty: gwardię narodową i wojska specjalne. Ta dostawa winna zakończyć się do końca 2022 roku.

Odebrane śmigłowce posiadają standardowe jak na tą wersję wyposażenie, o czym świadczą dwa punkty mocowania pod karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm, które zamontowane są w drzwiach wiropłatu. W części dziobowej przewidziano z kolei miejsce na optoelektronikę. Uzbrojenie wielozadaniowych wiropłatów jest standardowe i składają się na nie dwa karabiny maszynowe 7,62 mm.

Czytaj też

Black Hawk UH-60M należą do trzeciej generacji produkowanych przez Sikorsky Aircraft od lat siedemdziesiątych śmigłowców wielozadaniowych, wzbogaconych o nowoczesne modernizacje techniczne przystosowujące maszyny do współczesnych działań bojowych. Zastosowano nową awionikę, komputery, zainstalowano glass-cockpit oraz mocniejsze (2039 koni mechanicznych względem 1900 KM z wersji UH-60L) silniki od General Electric (T700-GE-701D). W ramach tej modernizacji Sikorsky zdecydował się również na instalację systemu "fly-by-wire", likwidując zarazem mechaniczne sterowanie.

Komentarze (3)

  1. Gnom

    Niutek, naprawdę sądzisz, że na większość wyposażenia nawigacyjnego, czasem radiowego, dla S-70i zgoda eksportowa USA i nie tylko USA nie jest potrzebna? To masz "ogromną wiedzę" o problemie. W dodatku nawet gdyby kupiono UH-60M to byłby to UH-60M- PL, bo Polska używa wielu europejskich standardów nie używanych w US Army, choć to też standardy NATO. Zakup owych S-70i i ich doposażenie do poziomu sił specjalnych w cenie praktycznie zgodnej z w pełni wyposażonym UH-60M wcale nie jest takim złym rozwiązaniem. Gdybyś kupił UH-60M i tak musiałbyś zapłacić za śmigło standardowe a potem za dokonane zmiany w konfiguracji standardowej by go zbliżyć do śmigłowców Sił Specjalnych USA.. Zapłaciłbyś jeszcze więcej dostając w zamian praktycznie tylko lepszy napęd. Ty masz swoje zdanie, ja swoje, a "wuguglać" to se można i zasady pozyskiwania uzbrojenia z USA jak i obowiązujące standardy NATO - tyle, że tylko te bez gryfu.

  2. Monkey

    Myślałem, że Amerykanie juz ich nie wspierają. Wróć, łudziłem się, a nie myslałem:-)))

    1. Valdore

      Nie dostarczaja broni powietrze ziemia ale reszte jak najbardziej.

    2. Monkey

      Ze względu na obecne działania Arabii saudyjskiej myslę, że broń powietrze-ziemia jest dla nich najważniejsza. Czyli nie dostarczają im podstawowego oręża. Tak na nich można liczyć.

    3. Valdore

      Monkey nie dostarczaja im bo AS uzywa tego do ataków w jemenie. Więc sie w końcu w tym Olgino zdecydujcie na jedna linie propagandową.

  3. Niutek

    A nasze fenomenalne, jedyne w swoim rodzaju, genialne, cudowne i mające cały świat u stóp S-70 ? Nie chcieli? Dlaczego? Macierewicz i Błaszczak mówili, że to "prawdziwe" Black Hawk ...

    1. Gnom

      Tak, to też prawdziwe B;ackHawk'i. Tyle, że z napędem prawie z wersji L - słabiej radzącym sobie w gorącym klimacie AS.

    2. Niutek

      Gnom A wystarczy wyguglać, by nie pisać bzdur, że to "prawdziwy Black Hawk". S- 70 możesz sobie kupić, jak cię stać . Na UH -60 potrzebna jest zgoda Departamentu Obrony. Ciekawe dlaczego ?

    3. Valdore

      Niutek na wszystkie S-70 poza S-70i/M tez potrzebujesz zgody Kongresu USA i kupujesz je jedynie przez FMS. (wyjatek od FMS to S-70C) S-70 p[anie Niutek to oznaczenie wersji eksportowych i cywilnych Blackhawka.