- Wiadomości
Arabia Saudyjska z nowymi Black Hawkami
Ministerstwo Obrony Arabii Saudyjskiej poinformowało o odbiorze co najmniej trzech wielozadaniowych śmigłowców UH-60M Black Hawk. Państwo to od kilku lat jest odbiorcą wiropłatów rodziny Black Hawk, których zamówiła łącznie kilkadziesiat egzemplarzy.
Ceremonia przekazania Black Hawków odbyła się 14 grudnia bieżącego roku, w północnej części kraju, na terenie wojskowego lotniska im. Króla Chalida. Beneficjentem tej partii śmigłowców są wojska lądowe. Portal Janes doniósł, że na podstawie komunikatu saudyjskiego ministerstwa obrony zauważono w bazie im. Króla Chalida trzy śmigłowce, spośród których dwa zostały wystawione na płytę lotniska a jeden znajdował się w hangarze.
Zobacz też
Arabia Saudyjska w poprzednich latach zawierała kilka umów z amerykańskim Departamentem Stanu na zakup Black Hawków. Najświeższa pochodzi z 24 marca bieżącego roku i jej przedmiotem był zakup 25 śmigłowców. Ten kontrakt ma zostać zrealizowany do końca października 2024 roku i jak się okazuje - jest częścią większego procesu zakupowego wiropłatów przez saudyjskie wojsko. Rozpoczął się on w 2017 roku, gdyż wtedy doszło do podpisania pierwszej umowy, obejmującej 40 maszyn UH-60M i 75 śmigłowców ewakuacji medycznej HH-60M. Kolejny kontrakt zawarto po roku, kiedy to zamówiono 17 śmigłowców. Te z kolei mają być rozdzielone pomiędzy dwa komponenty: gwardię narodową i wojska specjalne. Ta dostawa winna zakończyć się do końca 2022 roku.
Odebrane śmigłowce posiadają standardowe jak na tą wersję wyposażenie, o czym świadczą dwa punkty mocowania pod karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm, które zamontowane są w drzwiach wiropłatu. W części dziobowej przewidziano z kolei miejsce na optoelektronikę. Uzbrojenie wielozadaniowych wiropłatów jest standardowe i składają się na nie dwa karabiny maszynowe 7,62 mm.
Zobacz też
Black Hawk UH-60M należą do trzeciej generacji produkowanych przez Sikorsky Aircraft od lat siedemdziesiątych śmigłowców wielozadaniowych, wzbogaconych o nowoczesne modernizacje techniczne przystosowujące maszyny do współczesnych działań bojowych. Zastosowano nową awionikę, komputery, zainstalowano glass-cockpit oraz mocniejsze (2039 koni mechanicznych względem 1900 KM z wersji UH-60L) silniki od General Electric (T700-GE-701D). W ramach tej modernizacji Sikorsky zdecydował się również na instalację systemu "fly-by-wire", likwidując zarazem mechaniczne sterowanie.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS