Su-34 rozbił się na Dalekim Wschodzie

21 października 2020, 16:00
Zrzut ekranu 2020-10-21 o 17.52.57
Su-34 / Fot. Dmitry Terekhov (CC BY-SA 2.0)
Reklama

Rosyjski bombowiec Su-34 rozbił się w czasie rutynowego lotu na terenie obwodu chabrowskiego – podały służby prasowe rosyjskiego Wschodniego Okręgu Wojskowego.

Do zdarzenia doszło 21 października. Obydwaj członkowie załogi katapultowali się i nie odnieśli obrażeń. Zaraz po zdarzeniu przewieziono ich do bazy. Samolot rozbił się na terenie zalesionym i nie spowodował strat gospodarczych ani ofiar. Jak podają służby – maszyna wzbiła się w powietrze bez podwieszonego uzbrojenia. Okoliczności zdarzenia bada specjalna komisja.

Rozbita maszyna należała napewniej do 11 Armii Lotniczej, a dokładnie jednostki stacjonującej w 6983 bazie lotniczej przyległej do portu lotniczego w Komsomołsku nad Amurem. Tylko tam bowiem na Dalekim Wchodzie stacjonują samoloty tego typu. Istotne znaczenie może mieć fakt, że we wrześniu br. Rosjanie ogłosili przeniesienie części jednostek na Daleki Wschód, prawdopodobnie w reakcji na coraz mniej przewidywalne działania Chińskiej Republiki Ludowej.

Su-34 to nowa konstrukcja, która osiągnęła gotowość operacyjną w roku 2014. Na początku bieżącego roku Rosja eksploatowała 123 samoloty tego typu a cztery kolejne znajdowały się w produkcji. Pojawiają się informacje o przyszłym zwiększeniu tej floty do około 200 maszyn, co miałoby umożliwić choć częściowe zastąpienie starzejących się Su-24 (296 w służbie z czego 22 w marynarce wojennej). Do tej pory Rosjanie utracili w wypadkach m.in. dwa Su-34, które zderzyły się ze sobą w powietrzu w czerwcu 2016 roku. Do kolejnego zderzenia ze sobą tych maszyn doszło w roku 2019, ale tym razem obydwie wylądowały i prawdopodobnie zostały naprawione. Wcześniej, w czerwcu 2015 roku jeden Su-34 wypadł z pasa ale ten samolot także mógł prawdopodobnie zostać naprawiony.

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 74
Reklama
Rhotax
czwartek, 22 października 2020, 08:40

Ale Olginowcy zaciemniają info o Su34 poprzez F18 w komentach. Polsce F18 nie zagraża za to Su 34 tak i eFa szkoda a Su rozbite to dobra wiadomość .

czwartek, 22 października 2020, 15:18

Po artykulem "Najlepsza chińska broń naprzeciwko Tajwanu" nawolujesz do eksterminacji obycwateli Chin? Napisales tak: "Zredukowanie przeludnienia na Ziemi przez zmniejszenie populacji Chin do poziomu Węgier nie jest złym pomysłem". Sprawa wydaje sie oczywista i zostala zgloszona gdzie trzeba (do odpowiednich organow).

czwartek, 22 października 2020, 11:09

Jak sie F-18 ci oc chalupe rozbije to zagraza czy nie?

Wania
czwartek, 22 października 2020, 21:47

Jakim cudem? Widziałeś jakiś w Polsce? Natomiast. Su może się rozbić gdy bezwładnie przeleci granice. Już takie przypadki były gdy sowiecki samolot po katapultowania pilota nagle odpalił silnik i przeleciał przez pół Europy.

GB
poniedziałek, 26 października 2020, 06:31

Niemcy kupia Super Hornety Wania (woleli je od szajsu F-35) wiec nic straconego, zawsze moze sie jakis przypaletac.

Wania
poniedziałek, 26 października 2020, 05:03

Wania reklamujacy MiGa-23, to nowosc. Widzisz Waniu, ruski samolot to potrafil przeleciec pol Europy bez pilota nawet, a taki F-16 bez zbiornikow podwieszanych i konforemnych to sobie co najwyzej nad lotniskiem moze polatac, a cud techniki F-35, mimo tych super adwanced sensor fjuzion i pilota zaopatrzonego w helm rodem z gwiezdnych wojen to nawet w powietrzu nie potrafi zatankowac, gdyz najlepiej z tego tankowania to mu wuchodzi kasowanie KC-130.

Wania
czwartek, 22 października 2020, 21:47

Jakim cudem? Widziałeś jakiś w Polsce? Natomiast. Su może się rozbić gdy bezwładnie przeleci granice. Już takie przypadki były gdy sowiecki samolot po katapultowania pilota nagle odpalił silnik i przeleciał przez pół Europy.

Yaro
czwartek, 22 października 2020, 08:20

Pewnie ptak. wpadł do silników.

Paragrapoh22
czwartek, 22 października 2020, 11:14

@Yaro Tak samo jak super hornetowi...

czwartek, 22 października 2020, 12:24

Raczej jak tym 10 ruskim maszynom rozbitym w tym roku

Kastor
czwartek, 22 października 2020, 07:21

Chabrowskim czy Chabarowskim ?

Pirat
czwartek, 22 października 2020, 05:43

Rutynowy lot i rutynowy wypadek, jak w Rosji.

rED
czwartek, 22 października 2020, 09:46

No nie. Ostatnio zdarzają się u nich friendly fire.

Herr Wolf
czwartek, 22 października 2020, 09:04

No dzień wcześniej taki sam lot miał f18

Davien
czwartek, 22 października 2020, 12:25

W przypadku SH najpewneij bład pilota jak wynika z opinii USN.

sobota, 31 października 2020, 07:13

Podobno rozlecial sie ze starosci.

Roman
czwartek, 22 października 2020, 00:41

Może jednak warto podać prawidłową nazwę regionu gdzie rozbił się ów Su-34. To jest Kraj Chabarowski, a nie jakiś twór o nazwie "obwód chabrowski"

RUDY
środa, 21 października 2020, 23:09

Przeklęty amerykański F / A-18E zrujnował święto Devi i jego przyjaciół! ))

czytelnik D24
czwartek, 22 października 2020, 06:02

Racja. Czytam komentarze i oczom nie wierze, ani sladu Deviego, GB, bendera, Wani i reszty towarzystwa wzajemnej adoracji. No i wiadomo dlaczego. A tak o F/A-18E donosily wczoraj media: "A U.S. Navy fighter jet crashed in southern California on Tuesday, a U.S. defense official tells Fox News. The pilot of the single-seat Navy F/A-18 Super Hornet was able to eject and is currently listed as stable at a local hospital. The crash occurred near Naval Air Station China Lake, Calif., 113 miles east of Bakersfield, where the Navy conducts live-fire training. ".

Obserwator
środa, 21 października 2020, 22:59

Warto wspomnieć o tzw. czarnej serii katastrof amerykańskich samolotów wojskowych... W dniu 30 czerwca 2020 roku na terenie bazy lotniczej Shaw w Karolinie Południowej rozbił się myśliwiec F-16CM Fighting Falcon należący do 20 Skrzydła myśliwskiego US Air Force. Wcześniej - w dniu 19 czerwca 2020 roku na Morzu Filipińskim rozbił samolot wielozadaniowy F/A-18F Super Hornet należący do grupy lotniczej lotniskowca USS "Theodore Roosevelt" (CVN-71). Natomiast w dniu 15 czerwca 2020 roku na Morzu Północnym rozbił się samolot myśliwski F-15C Eagle. W dniach 15 i 19 maja 2020 roku na Florydzie wydarzyły się katastrofy innych amerykańskich samolotów wojskowych: myśliwca przewagi powietrznej F-22A Raptor i myśliwca przełamania obrony powietrznej F-35A Lightning II. Ciąg dalszy zapewne nastąpi, gdyż amerykańskie lotnictwo wojskowe od dłuższego czasu trapione jest przez coraz więcej problemów...

Stary i madry
czwartek, 22 października 2020, 11:45

Tak.. Tylko że przeciętny piot United States Air Force m a wylatane 10 razy więcej godzin, nie wspomnę że flota też jest 10 krotnie większą, gdyby Rosjanie zaczęli używać swego sprzętu tak jak amerykanie, to nie mieli by czym latać.

Stary to może ale z tą mądrością bym nie przesadzał
piątek, 23 października 2020, 15:33

"...przeciętny piot United States Air Force m a wylatane 10 razy więcej godzin.." A te bzdury to z jakich statystyk?

ktos
czwartek, 22 października 2020, 08:33

hmmm moze to fakt ze USAF ma kilka razy wiecej samolotow niz Rosja? Wiec efekt skali dziala? Wez jeszcze pod uwage ze czesc samolotow nalezy do gwardii narodowej a w mediach nie podaja kto byl uzytkownikiem samolotu tylko pisza ze amerykanski.

yar
czwartek, 22 października 2020, 07:49

Ciąg dalszy zapewne nastąpi, gdyż ROSYJSKIE lotnictwo wojskowe od dłuższego czasu trapione jest przez coraz więcej problemów... A lepiej nie będzie bo pieniędzy Rosjanom coraz bardziej zaczyna brakować. Takie są skutki "mocarstwowej" polityki Putina...

Davien
czwartek, 22 października 2020, 07:35

Biorąc pod uwage że przy znacznie nizszym nalocie w Rosji rozbiło się w tym roku 10 maszyn to kiepsko ci ta manipulacja wyszła:)

Herr Wolf
czwartek, 22 października 2020, 09:07

Mniejszy nalot to tylko dowód że nikogo nie zapadają i nie bombardują..

Ging
czwartek, 22 października 2020, 12:41

Tylko udzielają braterskiej pomocy w Syrii, Libii, Afganistanie itd...

czytelnik D24
czwartek, 22 października 2020, 06:03

Juz bastapil. Wczoraj rozbil sie F/A-18E.

Anna
środa, 21 października 2020, 23:34

Dziękuję bardzo za informację.

Lach
środa, 21 października 2020, 23:33

Może też warto wspomnieć o katastrofistach lotniczych takich państw jak Korea północna, Chiny, Iran ...

Bryxx
środa, 21 października 2020, 22:44

Szkoda że nie wiadomo z jakiej transzy ten samolot był, bo sporo było i jest z tym samolotem problemów z winy producenta, od początku wojskowi zgaszłaja te problemy, jak widać dalej coś z tym jest.

Gnom
czwartek, 22 października 2020, 08:00

Najczęściej szeroko rozumiana "radziecka kultura techniczna". Tam nie zmieniło się zbyt wiele w myśleniu ludzi.

bania Davien
środa, 21 października 2020, 21:53

Niesamowity jest ten "przepływ informacji". Dziś na Syberii tj. totalnym "zadupiu" rozbił się Su-34 i informację o tym mamy w ciągu kilku godzin. Wczoraj w Kalifornii (czyli wg. niektórych centrum zachodniego świata bo w końcu to najbogatszy stan USA) rozbił się F-18E (i o tym Tu cisza) więc w ten oto sposób narracja fanbojów wszelakich o tym jak to Rosja ściemnia i tuszuje wszelkie "katastrofy" leży w gruzach. No chyba, że katastrofa tego F-18E jest Tu "przemilczana" z przyczyn.... "wyższych"?

Andrew
czwartek, 22 października 2020, 08:41

Bo nas Polaków cieszy KAŻDY rozbity SSowiecki samolot....

Seb
czwartek, 22 października 2020, 10:57

Ja jestem Polakiem i mam wiele innych powodów, żeby się ciszyć niż akurat z powodu rozbicia rosyjskiego samolotu.

Davien
czwartek, 22 października 2020, 07:36

Bania, jak widac dostałes neizłęj histerii po katastrofie Su-34:))

R
czwartek, 22 października 2020, 12:04

Maze zderzyl sie z F-18?

Davien
czwartek, 22 października 2020, 12:29

Nie da się, ta przeróbka Su-27 zderza sie tylko ze sobą:)

:D
czwartek, 22 października 2020, 13:05

Super Hornet, ta przerobka starego F-18, ktory to zestrzelil bomba grawitacujna lecace wyzej A-4, moze chciala powtorzyc to samo? Warto tez dodac, ze inna cecha F-18 jest zderzanie sie z powoetrznymi tankowcami :D

Davien
czwartek, 22 października 2020, 18:26

Wiesz , jak dla ciebie F-18E to przeróbka F-18A/C to z takim bezmózgiem jak ty zadna dyskusja nie ma sensu.

niedziela, 25 października 2020, 09:42

Su34 powstał na bazie Su30 a ten na bazie Su27;z 1977r, F/A 18e/f powstały na bazie F/A18c/d ,ten na bazie aF/A18a/b z 1978 r. Protoplastami były odpowiednio T 10 z 1975r i F17 z 1973r. Zakres zmian Zawsze jest większy u ruskich ,bo więcej niedoróbek

piątek, 23 października 2020, 17:37

Poczytaj sobie dziecko zebys sie w koncu chociaz troche douczyl. "Samolot Super Hornet, będący powiększoną wersją wcześniejszej użytkowanej przez US Navy odmiany F/A-18C/D Hornet został zamówiony w 1992 roku w wytwórni McDonnell Douglas i oblatany 29 listopada 1995. Pierwsze lądowanie na lotniskowcu miało miejsce w 1997, a wprowadzenie do produkcji w 1999 roku. Obecnie maszyna jest produkowana w dwóch wersjach, jednomiejscowej F/A-18E i dwumiejscowej F/A-18F". Masz cos jeszcze do dodania?

piątek, 23 października 2020, 13:16

Poczytaj sobie dziecko zebys sie w koncu chociaz troche douczyl. "Samolot Super Hornet, będący powiększoną wersją wcześniejszej użytkowanej przez US Navy odmiany F/A-18C/D Hornet został zamówiony w 1992 roku w wytwórni McDonnell Douglas i oblatany 29 listopada 1995. Pierwsze lądowanie na lotniskowcu miało miejsce w 1997, a wprowadzenie do produkcji w 1999 roku. Obecnie maszyna jest produkowana w dwóch wersjach, jednomiejscowej F/A-18E i dwumiejscowej F/A-18F". Masz cos jeszcze do dodania?

Gnom
sobota, 24 października 2020, 21:51

Niestety to dość znacznie przekonstruowana "wersja" F/A-18C/D. Tak naprawdę to nowy samolot o podobnym układzie aerodynamicznym i zadaniach. Do tego ma wersję G, która jest odmiana wersji F.

wtorek, 27 października 2020, 07:14

Czyli podsumowujac, F-18E ma z F-18C tyle wspolnego, co Su-34 z Su-27.

czwartek, 22 października 2020, 10:01

Moze ten Su zostal zestrzelony twoim AIM-120 z 1973 roku?

bania Davien
czwartek, 22 października 2020, 09:14

"Uderz w stół a nożyce się odezwą"-to takie stare ale cały czas aktualne.

rED
środa, 21 października 2020, 23:04

No ale co to wnosi do artykułu. Robił się SU-34 czy też wg ciebie się nie rozbił?

Fanklub Daviena
czwartek, 22 października 2020, 08:51

Wnosi dużo o "obiektywności" tego portalu i innych mediów w Polin. :)

Davien
czwartek, 22 października 2020, 12:31

Bo katastrofa jednego z 580-ciu F-18E ma mniejsza wage niz katastrofa jednego ze 120 Su-34 z wrogiego Polsce kraju.

Ging
poniedziałek, 26 października 2020, 00:00

Fanklub Daviena pisze o obiektywności ... Właściwie , wbrew pozorom, jest to logiczne - "Prawda" nazywała Armię Czerwoną miłującą pokój ...

yaro
środa, 21 października 2020, 21:05

No tak o S34 natychmiast jest informacja ale o F18 już nie ma a tu mamy takie info: "Wczoraj przed południem nad pustynią Mojave w Kalifornii rutynowy lot treningowy wykonywał należący do US Navy wielozadaniowy myśliwiec Boeing F/A-18E. Z niewiadomych przyczyn ok. 10:30 samolot rozbił się w Superior Valley na południe od Naval Air Weapons Station China Lake. Jego pilot zdołał się katapultować i przeżył. W dobrym stanie przewieziono go do pobliskiego szpitala."

Quki
czwartek, 22 października 2020, 09:43

Czy to tak ciężko zrozumieć, że takie informacje w Naszym kraju po prostu cieszą. Katastrofy w innych krajach są tylko szumem medialnym ale te w rosji..

Wania
czwartek, 22 października 2020, 08:33

Bo Rosja jest jakby obok i stanowi realne zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa. Odnotowanie każdej straty w sprzęcie wojskowym i osłabienie Rosji dla nas ma znaczenie. F-18 wyprodukowano 759 sztuk. Su-34 - całe123. Utrata każdego z nich przez Rosję w dobie ogromnej nadwyżki finansowej jak twierdzicie jest mila dla nas.

yar
czwartek, 22 października 2020, 07:51

No i co to wnosi do treści artykułu? Chyba, że ma "przykryć" informację, że rosyjskie samoloty też się rozbijają.

Herr Wolf
czwartek, 22 października 2020, 09:10

Nie bo f18 rozbił się dzień wcześniej i temat zamilczano..

Monkey
środa, 21 października 2020, 20:50

Po analizie tych wypadków trudno nie dojść do wniosku, że szwankuje wyszkolenie pilotów. Chociaż nie wykluczałbym także niskiej kultury obsługi naziemnej, z której Rosja „słynie” od około 100 lat.

Fanklub Daviena
czwartek, 22 października 2020, 08:57

Po analizie wypadków można dojść do wniosku, ze rosyjscy piloci mają obecnie rocznie 2x więcej nalotu niż amerykańscy, latają w trudniejszych warunkach i wykonują trudniejsze zadania. Jak powiedział dowódca US navy parę lat temu obecni amerykańscy piloci umieją tylko 1/3 z tego co umieli ich starsi koledzy z czasów Pustynnej Burzy. :)

Davien
czwartek, 22 października 2020, 12:32

Po analizie wypadków wynika ze rosyjscy piloci sa niedoszkoleni i lataja na zawodnym, awaryjnym sprzecie co jest akurat prawda.

czwartek, 22 października 2020, 15:01

Tak, niedoszkoleni... To co powiedziec o amerykanskich pilotach co zderzaja sie w powietrzu czy o amerykanskich pilotach co kasuja powetrzne tankowce, jak chociazby ostatnio F-35?

Marek
czwartek, 22 października 2020, 08:10

Trudno wyrokować. Im bardziej skomplikowany samolot, tym więcej może być przyczyn.

Przecież
środa, 21 października 2020, 20:43

To klon Su 27 a nie żadna nowa konstrukcja

czwartek, 22 października 2020, 08:19

Su-27 to jednomiejscowy ciężki mysliwiec, Su-34 to bombowiec frontowy z 2 osobowa załogą-czaisz różnicę?

niedziela, 25 października 2020, 10:06

Taka sama różnica jak w lustrze-F15 a/b/c/d-cięzki myśliwiec, F15e bombowiec

Przecież
czwartek, 22 października 2020, 11:29

Nie. To to samo z przedłużoną kabiną przecież

czytelnik D24
czwartek, 22 października 2020, 13:07

Widzisz, nawet nie wiesz, ze w Su-34 piloci siedza obok siebie. Su-34 jest taka sama przerobka Su-27 jak Super Hornet jest przerobka F-18C.

Davien
wtorek, 27 października 2020, 14:46

Doprawdy?? No popatrz nei wiedziałem ze po wymianie pzredneij części kadłuba w F-18C powstał F-18E:) Bo dokładnie tak, z wymiany przedneij cz.eści kadłuba w Su-27UB powstał pierwszy Su-34, jeszce wtedy pod nazwa Su-27KU

czytelnik D24
środa, 28 października 2020, 16:12

Ty to w ogole malo wiesz. Roznice w zewnetrznym wygladzie miedzy Su-27 a Su-34 widac golym okiem i sa one bardziej wyrazne niz roznice w wygladzie F-18C i F-18E. Podstawowa rzecz o ktorej nie wiesz to taka, ze Su-27KU/IB powstal jako pokladowa wersja treningowa ktora z Su-32/34 miala niewiele wspolnego. Kolejna roznica miedzy Su-27KU/IB widziana golym okiem jest charakterystyczne, tak zwane "zadlo" mieszczace stacje radiolokacyjna do obserwacji tylnej polsfery, mieszczace sie w sekcji ogonowej platowca. Super Hornet nie jest nowa zaprokjektowana od podstaw maszyna, tylko gleboka, o mikrym zasiegu modernizacja F-18A/C, ktora miala zastapic F-14 ale niestety jej nie wyszlo. Ale jezeli ty tego nie rozumiesz, to juz nie moja wina.

Veritas
środa, 21 października 2020, 20:08

Błąd pilota.

Cat
środa, 21 października 2020, 18:56

Szkoda ładnie wygląda.

Rain Harper
środa, 21 października 2020, 18:53

Dobrze, że pilotom nic się nie stało.

Tani
środa, 21 października 2020, 18:38

Hurba to jedyne lotnisko gdzie stacjonuja te samoloty na Dalekim Wschodzie. Ten co wypadl z pasa nie zostal naprawiony jest pomoca naukowa na uczelni . Jak i ten co wyladowal na plecach po naprawie trafil jako pomoc naukowa. Jeden jest na wojskowej a drugi na cywilnej uczelni. Su-24 nie ma juz w linii. Lata jeszcze kilka w wersji R czyli rozpoznawczej. 24M ma tylko marynarka wojenna. Bo Su-34 sa tylko dla lotnictwa. Marynarka ma Su-30sm. Tak pisza rosjanie na stronie poswieconej tej maszynie majacej przezwisko utka czyli kaczka z uwagi na ksztalt oslony radaru. Ale ojciec tego samolotu byl morski.

p
środa, 21 października 2020, 18:34

a f18 w usa

p
środa, 21 października 2020, 18:33

A F18 w USA.

Tani
czwartek, 22 października 2020, 08:08

Ludzie ,ten tylko nie traci kto nie lata. Jakby sie samoloty nie rozbijaly to pewnie dalej latalibysmy DC-3. O ile zalodze nic sie nie stalo to nie ma problemu. Ruscy uzupelniaja zamowienie a USA na pustyni tyle ma F-18 ze ma w czym wybierac...

q
środa, 21 października 2020, 20:08

A nie B2?

Tweets Defence24