Ukraińcy będą serwisować niemieckie czołgi i artylerię

Autor. Lithuanian MOD/X
Ukraiński przemysł zbrojeniowy pozyska zdolności serwisowo-remontowe niemieckiej produkcji pojazdów jak czołgi Leopard 1/2 czy armatohaubice PzH 2000. Ma to być możliwe dzięki współpracy z koncernem Rheinmetall.
Niemiecki koncern Rheinmetall AG w kooperacji z firmą Ukrainian Defense Industry LLC otworzył w czerwcu zeszłego roku centrum serwisowo-remontowe na terenie Ukrainy. Miało ono w założeniach przeprowadzać prace na niemieckiej produkcji uzbrojeniu jak m.in. bojowych wozach piechoty Marder 1A3 (które były obecne podczas uroczystego otwarcia). W przyszłości miały one odpowiadać za remonty m.in. czołgów Leopard 1/2 i innego typu sprzętu (np. artyleryjskich zestawów przeciwlotniczych Gepard).
Jak informuje ukraiński portal branżowy Militarnyi, do grona konstrukcji jakich remont będzie realizowany w przyszłości na Ukrainie dojdą armatohaubice PzH 2000. Zdolności te (podobnie jak poprzednie) będą możliwe dzięki zaangażowaniu niemieckiego koncernu Rheinmetall, który obecnie pracuje nad stworzeniem odpowiedniego łańcucha logistycznego. Informację o tym przekazał CEO firmy Armin Papperger, który zapowiedział rozpoczęcie remontów niemieckich pojazdów w ciągu kilku miesięcy. Rodzi to pytanie, co zatem z Marderami 1A3, których serwis teoretycznie już powinien trwać.
Gdzie remontowano niemieckie uzbrojenie dla Ukrainy?
Dotychczas remonty niemieckiej produkcji uzbrojenia odbywały się w kilku ośrodkach przemysłowych. W przypadku armatohaubic PzH 2000 był to zamknięty już zakład na Słowacji oraz litewski ośrodek należący do Lithuanian Defence Services (joint venture dawnego KNDS Deutschland i Rheinmetall). W przypadku czołgów Leopard 1A5BE/DK i Leopardów 2A6 prace serwisowe miały miejsce w niemieckim przemyśle zbrojeniowym. Remonty Leopardów 2A4 odbywały się w polskich zakładach Bumar-Łabędy oraz hiszpańskich Santa Bárbara Sistemas.

Autor. Mariusz Błaszczak/Twitter
Czy oznacza to zakończenie serwisu we wspomnianych ośrodkach? Nie, niemniej na pewno zmniejszy się tam liczba prac związanych z serwisem ukraińskich pojazdów. Część z wymienionych placówek realizowała zresztą prace remontowe jedynie na pojazdach przekazywanych z zasobów armii państwa, w którym się znajdowały (Hiszpania), zatem tam różnicy nie będzie żadnej. Oczywiście pytaniem otwartym pozostaje kwestia tego, kiedy ruszą remonty niemieckich pojazdów na Ukrainie, bo to może trwać dłużej, niż zapowiada wspomniany koncern. Przy okazji, nie pada tam żadne słowo dotyczące produkcji uzbrojenia, a jedynie jego serwisowania.
Leopard 2A6 to niemiecki czołg podstawowy będący kolejną modernizacją Leoparda 2 opracowana jako wersja rozwojowa wersji A5, charakteryzująca się m.in. nową dłuższą lufą oraz zwiększonym poziomem ochrony przeciwminowej. Uzbrojeniem głównym wozu jest armata gładkolufowa Rheinmetall 120 mm L/55, która zastąpiła wcześniej używaną konstrukcję tego samego producenta jednak o przewodzie lufy wynoszącym 44 kalibry. Pozwoliło to na zwiększenie prędkości pocisku wystrzelonego z niej, przekładając się na znaczące zwiększenie przebijalności pancerza. Zapas amunicji wynosi 42 naboje umieszczone w kadłubie oraz wieży pojazdu. Z armatą sprzężony jest dalej uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm, zaś kolejny umieszczono na stropie wieży.
Za napęd czołgu odpowiada 12-cylindrowy silnik MTU MB 873 Ka-501 o mocy 1500 KM połączony z przekładnią Renk HSWL 354. Czołg może rozpędzić się do 68/70 km/h podczas jazdy do przodu oraz 31 km/h przemieszczając się wstecz. Masa tej wersji została określona na około 62 tony. Obecnie jest ona używana (wraz z pochodnymi lokalnymi) przez takie kraje jak Niemcy, Ukraina, Portugalia, Grecja, Kanada, Finlandia, Hiszpania oraz Holandia.

Autor. Allied Joint Force Command Brunssum/Wikipedia
Panzerhaubitze 2000 (PzH 2000) to niemiecka samobieżna armatohaubica opracowana przez firmy Krauss-Maffei Wegmann, Maschinenbau Kiel oraz Rheinmetall dla sił zbrojnych Niemiec w celu zastąpienia starzejących się M109A3G. Konstrukcja wykorzystuje podzespoły z czołgu Leopard 2, co ułatwia jej serwisowanie w krajach użytkujących oba wozy. Donośność określa się na ponad 40 km (w zależności od wykorzystanej amunicji). Wynik ten może zostać poprawiony do ponad 50 km przy zastosowaniu amunicji specjalnej, np. M982 Excalibur lub M2005 V-LAP. Pod tym względem PzH 2000 ma wiele cech wspólnych z innymi natowskimi haubicami kalibru 155 mm i z lufą o długości 52 kalibrów, jak polska AHS Krab czy francuski CAESAR.
W kadłubowym magazynie amunicyjnym umieszczono 60 pocisków, a w tylnej niszy wieży za pancerną przegrodą znajduje się 67 kompletów modułowych ładunków miotających. PzH 2000 charakteryzuje się wysoką szybkostrzelnością dzięki zastosowanemu automatowi ładowania na pociski. Trzy strzały można oddać w dziewięć sekund, a 10 strzałów w 56 sekund. W zależności od stopnia nagrzania lufy szybkostrzelność praktyczna może wynieść od 10 do 13 strzałów na minutę. PzH 2000 znajduje się w służbie Niemiec, Holandii, Litwy, Grecji, Włoch i Węgier oraz Ukrainy. Kijów otrzymał haubice z Niemiec, Holandii i Włoch w ramach pomocy wojskowej.

Autor. Special Training Command/X
WIDEO: Burza w Nowej Dębie. Polskie K9 na poligonie