Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Titus sztabowy i moździerzowy

TITUS 6x6 (zdjęcie poglądowe).
Autor. Tatra Defence Vehicle

Podczas targów IDET 2023 zademonstrowany został model samobieżnego moździerza kal. 120 mm bazujący na podwoziu czesko-francuskiego wielozadaniowego pojazdu pancernego Titus 6x6. Oprócz niego zwiedzający mogli zobaczyć obecnie wdrażany wariant dowodzeniowo-sztabowy.

Reklama

Wojna na Ukrainie

Reklama

Czechy obecnie prowadzą testy terenowe swoich nowych wozów sztabowo-dowódczych osadzonych na pojazdach wielozadaniowych TITUS 6x6 przeznaczonych do służby m.in. w jednostce przeznaczonego do działania w ramach sił szybkiego reagowania NATO. Łącznie pozyskanych ma ich zostać 62 pojazdów w wersji wozu dowodzenia, wozu dowodzenia/kierowania ogniem artylerii oraz wozów łącznikowych w latach 2022-23. Pojazdy trafią do 4. Brygady Szybkiego Reagowania, oddelegowanej do sił wysokiej gotowości NATO. Wóz ukazany na targach posiadał nałożony kamuflaż multispektralny

Czytaj też

Co do modelu samobieżnego moździerza kal. 120 mm, może on być propozycją dla czeskiej armii, która obecnie poszukuje następcy wysłużonych już samobieżnych SPM-85 PRÁM-S kal. 120 mm (8 egzemplarzy). Uzbrojenie główne pojazdu jest zapewne tożsame z tym zastosowanym we francuskich Griffon MEPAC i jest nim moździerz 2R2M zamontowany na obrotowej platformie. Może on ustawiać się w zakresie 360 ​​°, z możliwością uniesienia pod kątem 40–85 ° dzięki zastosowanym systemom hydraulicznym. Można z niego prowadzić ostrzał na dystansie 8-13 km przy szybkostrzelności określonej na 10 strzałów na minutę. Do samoobrony pojazdu służy jedynie uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm umieszczony na dach kabiny załogi.

Reklama

Czytaj też

TITUS (Tactical Infantry Transport & Utility System) to czesko-francuska rodzina kołowych wozów bojowych powstała w wyniku współpracy Tatry i Nextera. Swoją premierę miała ona na londyńskich targach DSEI w 2013 roku. W założeniu konstrukcja ta ma łączyć zalety klasycznego kołowego transportera opancerzonego z opancerzonym pojazdem minoodpornym typu MRAP. Bazę konstrukcyjną tego pojazdu stanowi dostarczane przez Tatrę specjalne podwozie terenowe (rolling chassis) w układzie 6 × 6 ze skrętnymi skrajnymi osiami z układem napędowym w postaci silnika wysokoprężnego Cummins o mocy 500 KM współpracującego z automatyczną skrzynią biegów, który zapewnia przy masie do 27 ton prędkość maksymalną 110 km/h.

Czytaj też

Z kolei Nexter opracował pancerne nadwozie wyposażone w pancerz modułowy, który może zostać skonfigurowany do ochrony balistycznej na poziomie od 2 do 4 w NATO-wskim standardzie STANAG 4569 oraz odporności minowej odpowiednio na poziomie 4a/4b. W standardowej wersji KTO załoga pojazdu składa się z trzech osób (kierowcy, dowódcy i operatora uzbrojenia) oraz do 12 żołnierzy w przedziale desantu. Uzbrojenie stanowi zamontowany na stropie wozu zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU) Nexter ARX20 z uniwersalnym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm lub granatnikiem automatycznym kal. 40 mm.

Czytaj też

TITUS (zdjęcie poglądowe).
Autor. Tatra Defence Vehicle
Reklama

Komentarze

    Reklama