Przemysł Zbrojeniowy
Titus sztabowy i moździerzowy
Podczas targów IDET 2023 zademonstrowany został model samobieżnego moździerza kal. 120 mm bazujący na podwoziu czesko-francuskiego wielozadaniowego pojazdu pancernego Titus 6x6. Oprócz niego zwiedzający mogli zobaczyć obecnie wdrażany wariant dowodzeniowo-sztabowy.
Czechy obecnie prowadzą testy terenowe swoich nowych wozów sztabowo-dowódczych osadzonych na pojazdach wielozadaniowych TITUS 6x6 przeznaczonych do służby m.in. w jednostce przeznaczonego do działania w ramach sił szybkiego reagowania NATO. Łącznie pozyskanych ma ich zostać 62 pojazdów w wersji wozu dowodzenia, wozu dowodzenia/kierowania ogniem artylerii oraz wozów łącznikowych w latach 2022-23. Pojazdy trafią do 4. Brygady Szybkiego Reagowania, oddelegowanej do sił wysokiej gotowości NATO. Wóz ukazany na targach posiadał nałożony kamuflaż multispektralny
Czytaj też
Inside, Czech Armed Forces presented more equipment, such as drones, weaponry and new Titus 6x6, both in signals, and fire coordination version. Beautiful vehicle, Czech-made and equiped with czech multispectral camo net 6/x pic.twitter.com/E6EB9MzC2x
— Daniel of Bohemia 🏞️🐺🇨🇿🦁 (@Danny_elMayor) May 25, 2023
Co do modelu samobieżnego moździerza kal. 120 mm, może on być propozycją dla czeskiej armii, która obecnie poszukuje następcy wysłużonych już samobieżnych SPM-85 PRÁM-S kal. 120 mm (8 egzemplarzy). Uzbrojenie główne pojazdu jest zapewne tożsame z tym zastosowanym we francuskich Griffon MEPAC i jest nim moździerz 2R2M zamontowany na obrotowej platformie. Może on ustawiać się w zakresie 360 °, z możliwością uniesienia pod kątem 40–85 ° dzięki zastosowanym systemom hydraulicznym. Można z niego prowadzić ostrzał na dystansie 8-13 km przy szybkostrzelności określonej na 10 strzałów na minutę. Do samoobrony pojazdu służy jedynie uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm umieszczony na dach kabiny załogi.
Czytaj też
🇨🇿#Czechia: At #IDET23 there is also a model of 120mm self-propelled mortar based on #Titus MRAV, produced by @Nexter_Group and Tatra Defence Vehicle.
— 𝕻𝖗𝖆𝖎𝖘𝖊 𝕿𝖍𝖊 𝕾𝖙𝖊𝖕𝖍 (@praisethesteph) May 25, 2023
The Czech army is currently looking for a replacement for the old 120mm ShM vz. 85 PRÁM-S self-propelled mortars, but will most… pic.twitter.com/vaIPIHDsss
TITUS (Tactical Infantry Transport & Utility System) to czesko-francuska rodzina kołowych wozów bojowych powstała w wyniku współpracy Tatry i Nextera. Swoją premierę miała ona na londyńskich targach DSEI w 2013 roku. W założeniu konstrukcja ta ma łączyć zalety klasycznego kołowego transportera opancerzonego z opancerzonym pojazdem minoodpornym typu MRAP. Bazę konstrukcyjną tego pojazdu stanowi dostarczane przez Tatrę specjalne podwozie terenowe (rolling chassis) w układzie 6 × 6 ze skrętnymi skrajnymi osiami z układem napędowym w postaci silnika wysokoprężnego Cummins o mocy 500 KM współpracującego z automatyczną skrzynią biegów, który zapewnia przy masie do 27 ton prędkość maksymalną 110 km/h.
Czytaj też
Z kolei Nexter opracował pancerne nadwozie wyposażone w pancerz modułowy, który może zostać skonfigurowany do ochrony balistycznej na poziomie od 2 do 4 w NATO-wskim standardzie STANAG 4569 oraz odporności minowej odpowiednio na poziomie 4a/4b. W standardowej wersji KTO załoga pojazdu składa się z trzech osób (kierowcy, dowódcy i operatora uzbrojenia) oraz do 12 żołnierzy w przedziale desantu. Uzbrojenie stanowi zamontowany na stropie wozu zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU) Nexter ARX20 z uniwersalnym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm lub granatnikiem automatycznym kal. 40 mm.