- Wiadomości
Superszybki śmigłowiec S-97 Raider już w 2014 roku?
Koncern Sikorsky rozpoczął montaż prototypu śmigłowca S-97 Raider. Będzie to najbardziej awangardowa maszyna spośród kandydatów na następce OH-58D w służbie U.S. Army. Bazuje na konstrukcji rekordzisty Sikorsky X2, który przekroczył prędkość 468 km/h w locie poziomym. S-97 to śmigłowiec z przeciwbieżnymi wirnikami i pchającym śmigłem ogonowym, który ma przewyższać pod względem prędkości i możliwości manewrowych współcześnie stosowane maszyny.

Koncern Sikorsky rozpoczął montaż prototypu swojej najnowszej maszyny kilka dni temu. 20 września do Sikorsky's Development Flight Center w West Palm Beach na Florydzie, dotarł kadłub S-97 Raider. Zgodnie z planami, jego pierwszy lot ma się odbyć na początku 2014 roku.
Pośpiech jest wskazany, o ile S-97 ma wziąć udział w konkursie na nowy śmigłowiec rozpoznawczo-bojowy (Armed Aerial Scout - AAS) dla U.S. Army. Konkurencja będzie ostra, gdyż w szranki staną tak znane maszyny jak: Boeing AH-6 Little Bird, MDHI MD 540F, EADS AAS-72X+, Bell OH-58F Block II, AgustaWestland AW109 i daleko posunięta modyfikacja OH-58D firmy AVX Aircraft Corporation. Jednak Sikorsky liczy na to, że rewolucyjna koncepcja S-97 zapewni mu sukces.
S-97 Rader ma osiągać prędkości i pułap dwukrotnie wyższe od klasycznych śmigłowców, podobnie jak X2. Do zalet Raidera ma się też zaliczać wysoka manewrowość oraz mniejsze zużycie paliwa, a co za tym idzie, większy zasięg. Współosiowe wirniki stanowią podstawę jego napędu, natomiast użycie tylnego pędnika jest kluczowe przy osiąganiu wysokich prędkości. Przy okazji, maszyna ma też być znacznie cichsza od klasycznych wiropłatów.
Sukces S-97 w konkursie na AAS może utorować firmie Sikrosky drogę do szacowanego na 100 miliardów dolarów programu Future Vertical Lift (FVL), którego celem będzie zastąpienie w U.S. Army transportowych UH-60 Black Hawk i szturmowych AH-64 Apache.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS