Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Rosja chce wznowic produkcję A-50. To realne?

A-50U, awacs, samolot wczesnego ostrzegania, Ił-76
Samolot wczesnego ostrzegania Beriew A-50U.
Autor. mil.ru

Rosja wznowi produkcję samolotów wczesnego ostrzegania Beriew A-50, zapowiedział Siergiej Czemiezow, prezes rosyjskiego koncernu Rostec. Krok jest związany z utratą dwóch maszyn tego typu. Czy jednak budowa nowych maszyn będzie taka łatwa?

Potrzeba posiadania A-50 nie dziwi, biorąc pod uwagę, że maszyny te wspierają niezbyt nowoczesne rosyjskie lotnictwo bojowe. Bez ich wsparcia jego zdolności stają się jeszcze mniejsze niż dotychczas, a nie od dzisiaj wiadomo, że Rosjanom nie udało się wywalczyć przewagi w powietrzu nad Ukrainą.

Rosjanie mieli tymczasem kilkanaście A-50 z czego osiem udało się doprowadzić do względnie zmodernizowanego standardu U. Można zaryzykować twierdzenie, że były to jedyne sprawne samoloty w chwili wybuchu wojny w 202 roku, a pozostałe czekały na modernizację, albo służyły jako rezerwuary części zamiennych.

Czytaj też

Jak wiadomo w grudniu 2022 roku jeden z A-50U został uszkodzony przez drona, kiedy stacjonował w Moczuliszczach na Białorusi. Z kolei w styczniu i lutym 2024 roku Ukraińcom udało się zniszczyć dwa A-50U, zmniejszając ich liczebność o 25 proc. Biorąc pod uwagę kwestie dostępności operacyjnej i stratę dwóch doświadczonych załóg, ta utrata zdolności realnie jest jeszcze większa. Szczególnie, że Rosja nie może rzucić wszystkich samolotów tej klasy przeciwko Ukrainie i musi utrzymywać je na granicach z NATO i na Dalekim Wschodzie.

Reklama

Nie jest jednak takie oczywiste, czy Rosjanom uda się tak łatwo wybudować nowe samoloty, szczególnie w najnowszej wersji A-50M. Iłów-76, mogących służyć za bazę Beriew A-50 nie brakuje i można wykorzystać nawet używane platformy. Można też dokonać modernizacji starych A-50 w wersji pierwotnej. Wszystko to wymaga jednak podzespołów elektronicznych, które prawdopodobnie były importowane ze świata zachodniego.

Nawet gdyby udało się je pozyskać albo stworzyć zubożoną wersję A-50M lub A-50U, to wysiłek w budowę tych samolotów będzie duży i negatywnie wpłynie na inne przedsięwzięcia, jak budowa dronów czy samolotów bojowych.

Czytaj też

Pewnym rozwiązaniem może być przekierowanie produkcji z rynku eksportowego. Jedynym zagranicznym klientem są Indie, które zamówiły pięć A-50 wersji EI i jak dotychczas otrzymały trzy egzemplarze. Pozostałe dwa zostały zamówione w roku 2020 i mogą być już częściowo gotowe. Indie zamówiły jednak od Rosjan jedynie specjalnie wzmocnione i przygotowane do przyjęcia radaru i innych systemów samoloty. Ich radary natomiast mają pochodzić z… Izraela i Rosjanie nie mają do nich dostępu. Częściowo ukończone i przystosowane do przenoszenia radiolokatorów samoloty mogłyby ułatwić szybkie wdrożenie nowych A-50 w Rosji, jednak stanowiłoby to duży problem dla Indii, które zamówiły już do tych samolotów izraelskie radary wraz z towarzyszącymi podsystemami. Bez samolotów, zakup ten, o wartości niemal 1,5 mld USD, byłby bezwartościowy, a Moskwa (po raz kolejny) stałaby się niewiarygodnym eksporterem uzbrojenia.

Reklama

W tej sytuacji wydaje się, że będziemy mieli do czynienia z ograniczoną modernizacją starych A-50 do standardu A-50U, o ile w ogóle uda się dokonać i tego. A wszystko to zamiast modernizacji A-50M, czy budowania nowych, planowanych od dłuższego czasu samolotów A-100.

Reklama

Komentarze (22)

  1. Darek50

    Mówili że lotnictwo pasażerskie w Rosji padnie po tych wszystkich embargach zobaczcie np na Flightradar24 jakie samoloty latają dla rosyjskich linii lotniczych śmiech i żałość

    1. GB

      Ukradziony przez ruskich A 320 lądujący w polu (dosłownie) tobie nie wystarcza? 30% floty ruskich ukradzionych zachodnich samolotów już nie lata, poszły na części dla tych które latają. Program seryjnej produkcji ruskich samolotów w tym najważniejszego MC-21 przesunięty o kolejne dwa lata, miał być produkowany seryjnie z kilka lat wcześniej. Już dziś wiadomo że będzie o 6 ton cięższy niż zakładano. Silników dla tak przeciążonego samolotu nie ma i prawdopodobnie nie będzie. I nie są to analizy zachodnie, to są analizy wychodzące z ruskiego przemysłu lotniczego pisane przez ruską prasę i to tą powiązaną z kremlem.

    2. młodygrzyb

      To niby gdzie te samoloty ruskie ukradli?

    3. Davien3

      młodygrzyb Od film leasingowych z Zachodu po tym jak te zarządały ich zwrotu. To Rosjanie je zwyczajnie wzieli i ukradli, jak zreszta cała reszte.

  2. Tani2

    Goście ja nie kumam skąd między wami konflikt. Nastały złote czasy dla ruskiej zbrojeniòwki bo budżet daje forsę. Po raz pierwszy w dziejach. Do tej pory przemysł musiał zarobić na eksporcie. I oto przemysłowi chodzi nie o zamòwienia tylko rozwòj bo tak naprawdę liczy się tylko jutro. Teraz to czas przeszły.

  3. młodygrzyb

    Ruskie tanki miały mieć celowniki z T-34 elektronika do ich SKO była importowana. Jak jest? Ano ruski same już produkują, bez zachodu. Tak samo będzie z A-50. Niestety oni się uczą. Lekceważenie przeciwnika to zwykła głupota. Żyjąc w świecie propagandy można się potem obudzić tak jak we wrześniu 1939.

    1. Wania

      No mają własne celowniki technologicznie z lat 80. Brakuje w nich nawet czujników ugięcia lufy, co dyskwalifikuje te czołgi. Ale tu rozmawiamy o samolotach - o tym, że zapaść w rosyjskim przem

    2. młodygrzyb

      Analogia, hmmm, co to za egzotyczny owco czy ptak, hmmm. Jak gość, który nie potrafi zrozumieć przesylabizowanego tekstu ma ogarnąć ze autor tekstu posługuje się analogią? No nie ogarnie. Jaki sens jakiejkolwiek rozmowy z kimś takim? Żaden?

    3. GB

      Sam runet wnioskuje że skoro będzie produkcja A-50 to program A-100 poniósł klęskę. I coś w tym jest choćby z tego powodu że lata tylko 1 prototyp A-100, a do w miarę szybkich testów potrzeba dwa, trzy takie samoloty. A program zaczął się na początku lat 2000. A-50U to samolot bazujący na ruskiej elektronice z lat 90 i takiej jakiej udało się ruskim kupić na zachodzie. To po prostu staroć. Zachód przechodzi na AWACS mające radar AESA czym bije na głowę ruskie wynalazki. Co więcej taki E-7 budowany jest na tanim, powszechnym, wręcz masowym dwusilnikowym Boeingu 737, gdzie na całym świecie są części zamienne dla niego. Ruski A-50 to 4 silnikowy płatowiec którego masa jest z 3 razy większa od tegoż E-7. Nikt nie lekceważy przeciwnika, tyle tylko że przeciwnik chce nas przekonać że ma w kartach figury, a ma blotki.

  4. TIGER

    Podobno w przemyśle zbrojeniowym Rosji pracuje obecnie 3,5 miliona ludzi czyli jakieś 2-3% populacji

    1. Wania

      Tak. Ale produkcja po pierwszym wzroście zaczęła spadać. Problem jest z maszynami. Jeśli ludzie bez przeszkolenia pracują na trzy zmiany to awarie maszyn zaczynają się bardzo szybko. A fachowcy już zdążyli zginąć na froncie.

    2. DanielZakupowy

      TIGER "pracuje obecnie 3,5 miliona ludzi" Bardzo dobrze. Tzn. że 3,5 miliona ludzi zamiast pracować na realne zwiększenie majętności społeczeństwa i państwa, wykonuje totalnie bezużyteczną robotę, która jest dosłownie przepalana, na Ukrainie :) Do tego zwiększają branże w której tracą konkurencyjność na globalnym rynku - udział Rosji w światowym handlu bronią będzie tylko spadał :)

    3. młodygrzyb

      Wania to twierdzisz ze ruscy na front wysłali specjalistów z zakładów zbrojeniowych? Jak widzę sądzisz innych po sobie.

  5. user_1052336

    Skąd defence czerpie informację do swoich analiz? Rosjanie sami sobie zestrzelili swoje awacsy. Ukraińcy fizycznie nie są w stanie takich rzeczy zrobić. Co do produkcji to rostec 2 marca oddał kolejną sztukę A50U do armii, więc jak mają tego nie produkować?

  6. Buczacza

    Spójrzmy prawdzie w oczy. Czy komuś się będzie podobało czy nie (w tym inteligentnym inaczej). Na dzień dzisiejszy od ponad 30 onuce nie są w stanie skonstruować coś nowego. Począwszy od śmiglaków po transportowce,samoloty cywilne i bojowe. To jest po prostu upadek mosskowi. I to będąc w sytuacji gdy były diengi. A pomoc zachodu...W tamtym roku nawet kitajce ich pogonili.

    1. Komandos PCK Shev Valdore

      @Buczacza, ale chyba zapomniałeś o twoim ulubionym Su-57. No chyba że twierdzisz (jak inteligentni inaczej), że to Su-27 w nowym opakowaniu. O T-14 Armata też zapomniałeś. Faktów nie zakrzyczysz, niestety. Nie pisz tylko, że klepią po kilka sztuk, a miały być tysiące. Napisałeś, że od trzydziestu lat nie są w stanie skonstruować coś nowego. To nie prawda i znowu nie masz racji.

    2. Komandos PCK Shev Valdore

      Zapomniałeś chociażby o Su-57 czy T-14. A dla twojej wiedzy, Su-57 to ten większy, z dwoma silnikami, a F-35 to mniejszy, z jednym silnikiem. Tak celem przypomnienia.

    3. Wania

      Komandorski a dlaczego nie ma tego sprzętu na froncie? Trzymają na Syberii na konflikt z NATO czy na konflikt z Chinami? Chiny wyprodukowały swojego samolotu 5 generacji około 200 sztuk, f-35 już powstało 1000. A su-57? 10? Bez docelowych silników z niedopracowana awioniką i błędami konstrukcyjnymi o których pisali hindusi wycofując się z programu po utopieniu kilku miliardów dolarów? T-14 gdzie jest? Nie ma silnika i nie będzie, bo Rosja nie jest w stanie opracować i wyprodukować powerpacka o mocy ok 1500 km. Elektroniki z zachodu nie ma to i produkcja stanęła. I te tłumaczenia z Moskwy, że kosztuje dwa razy drożej od t-90 to nie bada produkować. Jak widzisz Rosja ma nieudane prototypy, których ZSRR miało na pęczki a w produkcji tysiące dopracowanych konstrukcji. Rosja to takie popłuczyny ZSRR. Widać to po Finlandii i Szwecji, które gdy zobaczyły siłę Rosji w Ukrainie to od razu uznały, że jest to jedyna okazja do wstąpienia do NATO.

  7. Rusmongol

    Rosja jest tak samowystarczalna że to co zebrała na zachodzie teraz żebrze w Chinach. ot samowystarczalność mosskowi.

    1. Komandos PCK Shev Valdore

      Ukraina tez jest utrzymywana przez cały Zachód a ich obywatele miedzy innymi z moich podatków, ale tego już nie widzisz i to ci nie przeszkadza.

    2. Davien3

      Komandos mi to akurat nie przeszkadza ale to że niby "potezna Rosja" musi zebrać o broń w KRLD?? To wywołuje jedynie smiech z tego "imperium"

    3. Komandos PCK Shev Valdore

      A napisz @Davienku3, polskich zolnierzy też byś na front posłał?

  8. Rusmongol

    Jeśli posłuchać rosyjskich propagandystów, to mówią nie tylko o marszu na Kijów i Warszawę. Postulują nawet "pokojowe kontyngenty rosyjskie" w Berlinie i "uspokojenie" Paryża butem rosyjskiego żołnierza. Zdobyczom, jak zawsze, nie ma granic. Pełne szaleństwo! - mówi dr Wojciech Siegień.

    1. Komandos PCK Shev Valdore

      No i?

    2. Wania

      Do komandosa. Ci no i? Nie widzisz, że Rosja jest coraz bardziej odklejona od rzeczywistości? Zginęło 430 tysięcy najlepszych rosyjskich żołnierzy a oni na Berlin się wybierają? Chyba jako uchodźcy. Bo w Rosji zaczyna się smuta.

    3. Komandos PCK Shev Valdore

      @Wania, Bawi mnie te twoje zaklinanie rzeczywistości. Szkoda, że nie byłeś taki mądry pod artykułem "Rosjanie prą na zachód. Kontynuacja dramatu pod Awdijiwką" na Defence 24 oczywiście. Dzisiaj Amerykański senator powiedział, że jak Amerykanie nie dadzą środków na pomoc Ukrainie, to istnieje prawdopodobieństwo, że do końca roku ruskie czołgi będą stały na granicy Polski. Mam nadzieje (tak jak większość ekspertów), że Pan Senator przesadza na użytek wewnętrzny, ale co jeśli nie?

  9. Tani2

    Jeśli hindusi kupili w Izraelu to rosja może odkupić od nich swoje stare czuyli dokładnie jak my z tmi szwedami. Rupii mają jak diabeł gwozdzi......

    1. Davien3

      Tani Wszystkie hinduskie A-50 maja izraelskie radary więc nic nie odkupia.

    2. Wania

      Czytałeś artykuł? Nic nie kupią, bo radary i elektronika jest z Izraela. A ten po wspieraniu Hamasu przez Rosję nic jej nie da.

  10. bezreklam

    Co do Indii i kontrktow mysle ze Rosja to nie USa - ze potrafia zlamac kontrakt (np F35 dla Turcj, czy F16 dla Pakistanu) i nie tylko ze zerwac kontrakt to jeszce nlozyc sankcjie i zniszczyc dana galaz przemyslu. Rosj tak nie postepuje (Albo przykld IRNU i ICOP - Iran przestrzegal a USa nagle sie wycofalo z wlasnej umowy) Wiec mysle ze to zupenie inne swity i Rosja Indie sie dogadaja. porwim

    1. Rusmongol

      Oczywiście że Rosja tak nie postępuje. Ale na przykład za kontrakty na gaz kazywala płacić Mołdawi czy Białorusi zaległości których nie mieli. Albo w ogóle łamała zapisy umów jkk choćby memorandum budapesztańskie czy inf. A tak serio to kto wycofał się z porozumienia nuklearnego z Iranem? Nie wielki kumpel Putina i zachwalany przez ciebie Trump? Akuku... Jest też powiedzonko mówiące że umowy z Rosja są mniej warte niż papier na których je spisano. Ale za to na przykład chcieli aby zachód przestrzegal umowy 9 nierozprzestrzenianiu broni jądrowej, ch9c takowej nigdy nie było 🤣. Oj masz rację. Mosskowia to nie USA, oj nie.

    2. Rusmongol

      @przepraszam coś mi 2 stykach zagrało. Chciałem napisać o umowie o nie rozszerzaniu NATO na wschód. Że takiej umowy nie było. Gdzieś mi jakąś myśl przemknęła i wpisałem babola o broni jądrowej.

    3. Czytelnik D24

      No jasne. Nikt nie potrafił tak wydmuchać na kasę Indii jak Rosja przy projekcie Su-57 albo Chiny sprzedając Pakistanowi fregaty F-22P które Pakistańczycy określili jako całkowicie bezużyteczny złom na którym prawidłowo działają tylko światełka na pulpitach i nic więcej. Turcja wyleciała z programu F-35 z bardzo konkretnego powodu - mianowicie za konszachty z Rosjanami i finansowanie rosyjskiej zbrojeniówki.

  11. Buczacza

    Tak wygląda rzeczywistość al'a kreml. Po 2 latach szpecoperacji. Raptem kilka dni temu. Z pompą otworzyli produkcję uwaga. Dacii technologiczne z przed 15 lat... Na podzespołach chińskich. Do tego bez większości systemów bezpieczeństwa... Mocarna Mongolia ze wschodu...

    1. Komandos PCK Shev Valdore

      Wiemy, a Polska, jak to pisałes, eksportowała do nich silniki odrzutowe.

    2. Buczacza

      maras 2 chcę więcej....

  12. Tani2

    Goście Andrei bt znowu wziął się za robotę i napisał ze w 2022 r Rosja miała 22 samoloty A-50. Ztego 8 latających A-50U ,1-2 latające laboratoria i 11 na składzie. Dzisiaj jest ich 7 czyli cztery są w produkcji. Jeśli chcecie numery burt nry rejestracyjne i daty to zapraszam na jego telegram

  13. Tani2

    Ja nie kumam o co się kłócić ? Wy wymagacie nowoczesnego systemu A-50U nowoczesny nie jest to lampowy sprzęt lat 80 tych XXw. Na ich potrzeby wystarcza. Gdyby był scalony nie dali by go na tak ciężki samolot. Na dzisiaj osłonę radarową dają myśliwce eskorty które wykrywają rakiety opl i ostrzegają załogi Su-34M . I jeszcze jedna ciekawostka ,dotychczas ataki szybującymi bombami ze wzgl bezpieczeństwa wynosiła do 20 km. Wczoraj doszło do pierwszego ataku na gł 40 km. I jest pytanie .....dali napęd bombie? Czy złamali strefę bezp.? Ja obstawiam napęd,czy mam rację? Nie wiem. Ale jeszcze raz to lata 80 te na zachodzie i te technologie oni skupowali za grosze bo świat przechodził na ukł scalone.

    1. QVX

      Po kolei. 1. Lampy w latach 1980 były już przestarzałe (poza układami mocy), więc żadna supertechnika. 2. Elektronika lampowa wbrew pozorom jest trudna w utrzymaniu, jeśli masz dużo lamp dedykowanych, które już nie są produkowane. A akurat z tym jest problem.

    2. Davien3

      Tani po pierwsze mysliwce eskorty nie moga dac osłony radarowej Su-34 bo nie maja do tego odpowiednich radarów ale jedynie zwykłe PESA i to stare. Po drugie A-50/A-50U ma zwykła archaiczna szczelinówkę przejeta razem z cała elektroniką z poprzedniego rosyjskiego samolotu AEW A co do bomb szybujacych to rosyjskie maja zasieg do 70 km więc jaka strefa 20km??

    3. Tani2

      QVX ja się na tym nie znam ale w 1988r w Krakowie mieliśmy sowiecki trenażer ppk Malutka. Był wielki ,ciężki i zużywał masę energii kabel zasilający to nadgarstek dorosłego człowieka był na Krazie na takiej wielkiej ciężaròwce. Miał cztery stanowiska i czarno biały ekran. Ale działał perfect. Jak mòwili moi żołnierze był trudniejszy jak strzelanie bojową rakietą. Oni wiedzieli bo niektòrzy mieli po 7 strzelań tymi rakietami. Tyle wiem o sowietsko/rosyjskiej elektronice ja bym się nie śmiał. Cały problem to dobrze wyszkolona obsługa. A oni je mają bo Armia w Rosji należy do najlepszych pracodawcòw.

  14. S0ket

    Bez zachodnich części może być ciężko coś sensownego zbudować. Bez nich sobie poradzą ale czy to będzie na poziomie

    1. Davien3

      Program A-100 juz sankcje uwaliły.

  15. Pirat

    To a-100 już nie produkują?

    1. Davien3

      A kiedys je w ogóle produkowali? Bo powstał jedynie jeden prototyp po czym zachodnie sankcje uwaliły cały projekt.

  16. Tani2

    Fighterbomber dzisiaj opublikował fotkę brand new czyli nówki A-50U. Zdjęcie ma tło zamazana a maszyna nie ma żadnych oznaczeń.

    1. Davien3

      Tani A-50U to moderka starych A-50 więc zaden nowy.

  17. Adam S.

    Dobrze powiedziane. Rosja CHCE wznowić produkcję A-50. Chce tez zając Ukrainę, Polskę i napoić konie w Sekwanie. Ale jej się to nie uda.

  18. Ma_XX

    nic nowego nie zbudują - co najwyżej będzie modernizacja/kanibalizacja tego co zostało

    1. papa lebel

      Będą budować, jak za komuny metro w Warszawie :) kto pamięta....?

  19. Tani2

    Jak najbardziej realne bo jeśli potrafili odnowić produkcję Tu-160 to czemu nie mogą tego zrobić z A-50. Na dzisiaj mają jednego w pròbach zakładowych i mogą zrobić przekładkę elektroniki z tego co był uszkodzony na Białorusi. Mają co najmniej 11 płatowçów do wzięcia więc nie powinno być problemu. No i mają tego A-100 ktòrego mogą uprościć do wersji 50U. Forsa jest więc problemu nie będzie. A elektronikę kupią w Korei Płn bo Kim ma dobre wtyki.

    1. GB

      Nie chodzi o płatowiec tylko o system radarowy. Pod tym względem A-50 jest o wiele bardziej skomplikowany od Tu-160. Zamienianie radarów z różnych samolotów nie jest nowa produkcja. Skoro mówią o produkcji nowych A-50 to prawdopodobnie program A-100 się nie udał.

    2. Davien3

      tani te Tu-160 poskładali z antycznych części zalegających w zakładach Tupolewa A tu masz samolot AEW&C gdzie akurat najdrozsza jest elektronika i radar a tego Kim im nie dostarczy bo sam jedzie na latach 50-tych:)

    3. Ma_XX

      Tani2 - to wznowienie tu160 to jest złożenie do kupy tego co leżało od czasów Breżniewa w magazynach i co o dziwo nie zostało jeszcze rozkradzione

  20. OptySceptyk

    Samolot to nie jest wielki problem, ale ciekawe, jak z elektroniką. Poza tym, koszty i czas. Uzupełnienie stanów będzie trwało długie miesiące.

  21. QVX

    Producent przytuli, ile się da. Płatowiec jest, a część elektroniki się pominie. I będzie jak za ZSRR - Leci? Leci. Wyświetla na ekranie coś? Wyświetla. To w czym problem?

  22. Bart patriota

    Latwo czy nie latwo, co za roznica!? Wazne ze sie uda! Kiedy wreszcie etnocentryczny zachód zrozumie, ze Rosja stala sie silniejsza i samowystarczalna? Przekierowała się na inne kierunki tego swiata i stamtąd czerpie co jej trzeba do produkcji czegokolwiek. Problem zachodu polega na tym, ze jest butny i sie wywyzsza. Ile to bylo analiz szanownych ekspertów ukazujących ruskich jako bandę dzikusów? Czy juz zrozumieliście jak bardzo sie myliliście?

    1. skition

      To dalej banda dzikusów. Jak ujawnił Kadyrow słynny Tigr to w rzeczywistości Shanxi Baoji... Owszem zachód jest "butny i się wywyższa " i też kupuje wszystko w Chinach, przez co Chińczycy mają też kompetencje do wyprodukowania wszystkiego co potrzeba.

    2. GB

      Rosja to się staje kolonia surowcową Chin. A s Chiny sprzedają jej już wszystko, łącznie z samochodami osobowymi jtorych Rosja nie jest wstanie wyprodukować.. Przy czym np gazu i tak sprzedaje mniej niż wtedy gdy sprzedawała go do Europy. I tak ruscy to nawet nie banda dzikusów tylko zwykle robactwo. Szczęśliwie Ukraińcy tępią to ruskie robactwo już w setkach tysięcy. Oby poszło w miliony.

    3. Rusmongol

      Czyli nie jest samowystarczalna panie Bart. Po prostu będzie brała to czego nie potrafi sama zrobić skąd indziej. A butna to jest właśnie Rosja. Starczy posłuchać jakie bzdury wygadują. Jacy to oni najlepsi, a zachód zły, tęczowy, słaby. A waleczny najlepszy slor9andki naród mosskowi jest naj na świecie i robi wszystko naj bez analoga. Serio?

Reklama