Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Przełom w programie pancernego Ajaxa

Fot. Andrew Linnett/MOD

Zgodnie z informacjami zawartymi w niedawno upublicznionym sprawozdaniu Izby Gmin udało się rozwiązać problemy z wozami rodziny Ajax przez General Dynamics United Kingdom.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Wedle wypowiedzi Alexa Chalka, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony, poziom wibracji oraz hałasu generowanych w trakcie jazdy, spadły do bezpiecznego poziomu, dzięki czemu, projekt będzie mógł przejść do kolejnej fazy dotyczącej testów niezawodności które rozpoczną się w styczniu 2023.

Czytaj też

Według pierwotnych planów, wozy rodziny Ajax miały wejść do służby i produkcji seryjnej w roku 2017, w trakcie testów okazało się jednak że wóz w trakcie jazdy wpada w nadmierne wibracje i generuje hałas przekraczające normy bezpieczeństwa i zagrażające zdrowiu żołnierzy, np. głuchotą. W efekcie pojazdy wciąż nie trafiły do linii pomimo wydania ponad 3 mld funtów na program. Ostatnie informacje wskazują jednak, że problemy rozwiązano, co może skutkować otwarciem drogi do wdrożenia pojazdu do służby.

Reklama

Ajax to podstawowy wariant nowej rodziny gąsienicowych wozów bojowych opracowanych w ramach programu Scout SV dla British Army. Ajax napędzany jest silnikiem wysokoprężnym MTU o mocy 800KM, sprzęgniętą z przekładnią Renk HSWL 256B, które zapewniają ważącej około 38 ton maszynie prędkość na drodze utwardzonej do 70 km/h.

Dokument Izby Gmin dotyczący kwestii postępów w programie Ajax.
Autor. Izba Gmin/Damian Ratka

Pojazd uzbrojony jest w armatę automatyczną CT40 kalibru 40 mm, która używa amunicji teleskopowej oraz sprzężony z nią karabin maszynowy kaliber 7.62 mm L94A1. Dodatkowo, w miejsce panoramicznego przyrządu obserwacyjno celowniczego dowódcy, może zostać zamontowany zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Kongsberg RS4 uzbrojoną w karabiny maszynowe kalibru 7.62 mm, 12.7 mm lub granatnik maszynowy kaliber 40 mm i kontener transportowo-startowy ppk FGM-148 Javelin.

Ajax zostanie zamówiony w ilości 245 wozów, dodatkowo zamówione zostaną także wozy w wersji transportera opancerzonego Ares (93), wozy dowodzenia Atena (112), Pojazdów rozpoznania inżynieryjnego Argus (51), wozów ewakuacyjnych Atlas (38) oraz wozów naprawczych Apollo (50).

Reklama

Komentarze (1)

  1. Szwejk85/87

    3 mld funtów i jeszcze w badaniach. Nasz Borsuk kosztował do tej pory, pewnie 1/4 tej kwoty i wszystko zostało w kraju. Tak się rozwija przemysł zbrojeniowy i modernizuje armię. Tak trzymać !!!

    1. X

      Porównaj sobie historię, wielkość i osiągnięcia przemysłów UK z PL.

    2. Ja

      X. Tym lepiej wypadamy z Borsukiem na tym tle.

    3. Szwejk85/87

      X@ Porównanie jest dosyć proste. My mamy Borsuka i własną wieżę. UK próbuje uruchomić produkcję cudzej konstrukcji i drogo to wychodzi Czego nie rozumiesz?

Reklama