Reklama
  • Wiadomości
  • Polecane
  • Wywiady

Prezes Hyundai Rotem: K2PL gotowy na przeciwdziałanie przyszłym zagrożeniom

System antydronowy i system APS typu hard kill okazały się bardzo skuteczne w walce z rozwijającymi się ostatnio zagrożeniami, takimi jak drony i przeciwpancerne pociski kierowane (ATGM). Te zaawansowane rozwiązania w zakresie całkowitej ochrony przeszły rygorystyczne testy i wykazały swoją zdolność do neutralizowania zagrożeń, zapewniając K2PL dobre przygotowanie do skutecznego przeciwdziałania wszelkim przyszłym zagrożeniom – mówi w rozmowie z Defence24.pl Yong-Bae Lee, prezes zarządu i dyrektor generalny Hyundai Rotem Company.

k2, czołg k2
Polski K2GF na poligonie.
Autor. Robert Suchy/Defence24.pl

Jędrzej Graf, Defence24.pl Polska otrzymuje czołgi K2 od Hyundai Rotem od 2022 roku. Jakie są obecne doświadczenia z K2 w Polsce? Jakie są kolejne kroki w programie K2 w Polsce, włącznie z produkcją czołgu podstawowego K2PL w Polsce?

Yong-Bae Lee, prezes zarządu i dyrektor generalny Hyundai Rotem Company: Hyundai Rotem dostarczył pierwsze czołgi K2 Gap Filler (GF) MBT w zaledwie trzy miesiące po podpisaniu pierwszej umowy wykonawczej na K2GF z Polską w sierpniu 2022 roku. Bezprecedensowa w przemyśle obronnym, szybka i dokładna dostawa MBT K2GF do Polski otrzymała pozytywne opinie z Polski za szybkość i jakość. W szczególności użytkownik - Siły Zbrojne RP - był zadowolony z K2GF ze względu na jego elastyczność, wyróżniającą się na wielu polach, w tym siłę ognia, celność strzelania, mobilność, w porównaniu z istniejącymi innymi czołgami głównymi. Tak pozytywne opinie wynikały z licznych ćwiczeń strzeleckich przeprowadzonych w terenie i operacji polowych. Jest to jasny przykład tego, dlaczego K2 MBT nazywany jest czołgiem „gotowym do walki”. Hyundai Rotem dołoży wszelkich starań, aby zrealizować kolejny projekt K2PL w celu ochrony wolności i pokoju w Polsce z poczuciem silnej odpowiedzialności. W celu współprodukcji K2PL MBT, Hyundai Rotem jest w ścisłym porozumieniu z członkami konsorcjum, PGZ i WZM, rozmawiając o ustanowieniu zdolności produkcyjnych w Polsce i transferze technologii. Hyundai Rotem prowadzi gruntowne przygotowania, aby utorować drogę do lokalnej produkcji K2PL MBT i dostarczyć czołgi zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Polską Agencję Uzbrojenia.

K2, czołg K2, 16 dywizja
Czołgi K2GF służące w 16. Dywizji Zmechanizowanej.
Autor. Robert Suchy/Defence24.pl
Reklama

Koreański parlament właśnie zaakceptował dodatkowy kredyt na zamówienia obronne Polski (Eximbank). Jakie ma to znaczenie dla projektu K2PL?

Pod koniec lutego Zgromadzenie Narodowe Republiki Korei zatwierdziło poprawkę do ustawy o zwiększeniu ustawowego limitu kapitału Export-Import Bank of Korea (Korea Eximbank). Ma to doniosłe znaczenie, ponieważ daje teraz rządowi Republiki Korei, Zgromadzeniu Narodowemu i firmom możliwość zawarcia umowy wykonawczej (UW) nr 2 i kolejnych UW, a także eksportu dodatkowych systemów uzbrojenia do Polski. Hyundai Rotem ma nadzieję, że zwiększenie limitu kapitałowego będzie katalizatorem do bardziej płynnej realizacji projektu K2PL.

Zobacz też

Jak ocenia Pan współpracę z polskim przemysłem? Czy Pana zdaniem polski przemysł jest gotowy zaangażować się w koprodukcję czołgu K2PL?

Hyundai Rotem uważa współpracę przemysłową na rzecz lokalnej produkcji za jeden z najważniejszych czynników w projekcie K2PL. W ramach projektu Hyundai Rotem będzie dążył do utworzenia instalacji produkcyjnych K2PL, transferu technologii oraz zastosowania nowoczesnych technologii i polskich produktów. Ponadto Hyundai Rotem będzie w pełni wspierał utrzymanie optymalnej wydajności K2 MBT poprzez wykorzystanie lokalnych obiektów i infrastruktury do jego MRO (utrzymania, napraw i remontów – Maintenance, Repair and Overhaul). Hyundai Rotem szacuje, że polski przemysł obronny ma już istotne zdolności do produkcji K2PL MBT i oczekuje, że WZM, lokalny partner w Polsce, będzie w stanie współprodukować K2PL w swoich fabrykach, biorąc pod uwagę, że WZM zainwestował w produkcję K2PL. Hyundai Rotem dołoży wszelkich starań, aby przenieść technologię i ustanowić zdolność produkcyjną w odpowiednim czasie w oparciu o niezachwiane zaufanie zbudowane w ścisłej współpracy z polskimi firmami obronnymi.

Prototyp K2EX Black Panther zademonstrowany na targach ADEX 2023 w Seulu.
Prototyp K2EX Black Panther zademonstrowany na targach ADEX 2023 w Seulu.
Autor. Hyundai Rotem
Reklama

Jakie są kluczowe elementy ulepszeń, które K2PL może mieć w porównaniu z obecnym K2? Do jakich ulepszeń K2 dąży armia Republiki Korei? W jakim stopniu ulepszenia wymagane przez Republikę Korei są podobne do tych w K2PL?

W porównaniu z obecną wersją K2 MBT, zaawansowane technologie, w tym system amunicji programowalnej (PAS), zdalnie sterowany system uzbrojenia (RCWS), system świadomości sytuacyjnej (SAS), system ochrony aktywnej (APS) typu hard-kill i zmodernizowane pancerze pasywne zostaną zastosowane w K2PL jako kluczowe zmodernizowane rozwiązania. Takie kluczowe rozwiązania zostaną zoptymalizowane pod kątem zastosowania w K2PL. Wszyscy klienci zauważyli nowy trend na polu bitwy na całym świecie. Dlatego zaawansowane badania prowadzone od początku tego roku, K2 Performance Improvement Program (K2 PIP), jest ściśle związany z K2PL. W związku z tym Centrum Badawczo-Rozwojowe Hyundai Rotem pozostaje niezłomne w rozwijaniu K2 PIP i projektowaniu K2PL w celu spełnienia wszystkich wymagań Sił Zbrojnych Republiki Korei i Polski.

Zobacz też

Korea zaoferowała również Polsce nowy typ kołowego transportera opancerzonego. Jakie są cechy tego pojazdu, takie jak masa, opancerzenie, łączność?

Hyundai Rotem produkuje i dostarcza Kołowe Pojazdy Opancerzone (KTO) 6x6 i 8x8 dla Armii Republiki Korei od 2017 roku, jako oficjalnie wyznaczony dostawca. Jako spółka zależna Hyundai Motor Group, jednej z 3 największych grup motoryzacyjnych na świecie, najnowocześniejsze technologie motoryzacyjne Hyundai Motor Company zostały zastosowane w KTO. Hyundai Rotem opracowuje własny model nowego KTO odpowiedniego dla obecnego pola walki w ścisłej współpracy technicznej z Hyundai Motor Company oraz poprzez gromadzenie danych i opinii użytkowników z operacji polowych przez wiele lat. Pierwszy prototyp nowego KTO został zaprezentowany na targach ADEX 2023. Polski nowy KTO zaproponowany przez Hyundai Rotem będzie podobny do N-KTO pokazanego na ADEX 2023. Specyfikacje rozwojowe dotyczące masy bojowej, ochrony i łączności zostaną zoptymalizowane pod kątem wymagań polsko-południowokoreańskich użytkowników końcowych. Nowe KTO Polski i Korei Południowej będą oparte na wspólnej platformie.

The prototype of the new APC Hyundai Rotem presented during ADEX 2023
The prototype of the new APC Hyundai Rotem presented during ADEX 2023
Autor. Paweł Kupisz/Defence24

Jaka jest koncepcja współpracy przemysłowej dla Nowego Kołowego Transportera Opancerzonego? Czy ten pojazd mógłby być zintegrowany z polską wieżą i produkowany w Polsce?

Hyundai Rotem ma nadzieję na rozwój polskiego własnego NT wspólnie z polskimi instytucjami i firmami. Hyundai Rotem proponuje zastosowanie polskiej wieży i wielu polskich komponentów w NT-PL. Hyundai Rotem zamierza współpracować z polskimi partnerami w celu zapewnienia płynnego rozwoju, modernizacji i eksportu NT-PL.

Czy prototyp nowego kołowego pojazdu opancerzonego został już przetestowany? Kiedy może być gotowy do produkcji seryjnej?

N-KTO, kołowy pojazd opancerzony opracowany niezależnie przez Hyundai Rotem, znajduje się w końcowej fazie dostrajania osiągów. NT-PL (nowy rodzimy WAV) ma wykorzystywać najnowsze technologie z N-KTO, torując drogę do rozpoczęcia masowej produkcji w możliwie najkrótszym czasie. Hyundai Rotem zamierza kontynuować swój projekt, aby umożliwić dostarczenie pierwszej partii N-KTO do Polskich Wojsk Lądowych w ciągu czterech lat, jeśli weźmie udział w nowym polskim projekcie KTO. Udział Hyundai Rotem w projekcie znacząco przyczyni się do obrony Polski i polskiego przemysłu obronnego. Co więcej, HRC oczekuje, że Polska i Korea Południowa będą w stanie wyeksportować tysiące NT-PL do innych krajów europejskich.

Reklama

Obecne konflikty, takie jak wojna na Ukrainie, wiążą się ze wzrostem zagrożeń dla czołgów i pojazdów opancerzonych, w tym ze strony dronów i systemów przeciwpancernych. Jak Hyundai Rotem reaguje na to w przypadku K2, ale także Nowego Transportera Kołowego?

Hyundai Rotem Company (HRC) nieustannie prowadzi prace badawczo-rozwojowe nad kompleksowym rozwiązaniem ochronnym dla swoich K2 i KTO przed różnymi zagrożeniami, w tym dronami i przeciwpancernymi pociskami kierowanymi (ATGM). W przypadku K2PL, wielowarstwowe rozwiązanie w zakresie całkowitej ochrony będzie obejmować mobilny system kamuflażu (MCS) i wyrzutnię granatów dymnych w celu uniknięcia wykrycia oraz aktywny system ochrony typu Hard-kill (APS), zdalnie sterowany system uzbrojenia (RCWS), zagłuszacz dronów i laserowy system ostrzegania (LWS) w celu uniknięcia trafienia, a także ulepszony pancerz, pancerz reaktywny i system ochrony NBC w celu zwiększenia przeżywalności załóg. W szczególności system antydronowy i system APS typu hard kill okazały się bardzo skuteczne w walce z rozwijającymi się ostatnio zagrożeniami, takimi jak drony i przeciwpancerne pociski kierowane (ATGM). Te zaawansowane rozwiązania w zakresie całkowitej ochrony przeszły rygorystyczne testy i wykazały swoją zdolność do neutralizowania zagrożeń, zapewniając K2PL dobre przygotowanie do skutecznego przeciwdziałania wszelkim przyszłym zagrożeniom.

Zobacz też

Hyundai Rotem opracowuje bezzałogowe pojazdy naziemne (UGV). Jakie są ich możliwości i w jaki sposób mogą one uzupełnić K2 i nowy Kołowy Transporter Opancerzony na polu bitwy?

Bezzałogowe pojazdy naziemne (UGV), które opracowuje HRC, obejmują 2-tonowy model wielozadaniowy. Został zaprojektowany z myślą o wszechstronności, zdolnej do dostosowania się do różnych misji, w tym transportu materiałów i pacjentów, nadzoru i rozpoznania oraz wsparcia bojowego. Obecnie może poruszać się z maksymalną prędkością ponad 50 km/h, mieć zasięg ponad 100 km i utrzymywać komunikację (line of sight) na dystansie ponad 3 km. A dzięki wykorzystaniu dronów przekaźnikowych jego zasięg operacyjny może zostać jeszcze bardziej zwiększony. To, co wyróżnia nasz UGV, to jego zaawansowane możliwości jazdy. Funkcje zdalnej i autonomicznej jazdy nie są tylko opcjonalne; są standardem. UGV będzie eksploatowany w pierwszym rzucie floty czołgów K2 lub kołowych transporterów opancerzonych, wzbudzając zaufanie do ich najnowocześniejszych możliwości. Jedną z kluczowych zalet naszego UGV jest jego zdolność do ochrony przyjaznych sił. Wykonywanie misji, takich jak obserwacja i rozpoznanie, a nawet eliminacja wrogich sił specjalnych, może zabezpieczyć obszar i znacznie zmniejszyć ryzyko uszkodzenia naszych żołnierzy.

Południowokoreański bezzałogowiec lądowy HR-Sherpa od Hyundai Rotem na MSPO 2023.
Południowokoreański bezzałogowiec lądowy HR-Sherpa od Hyundai Rotem na MSPO 2023.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Jakie są najważniejsze projekty badawczo-rozwojowe Hyundai Rotem w sektorze obronnym i czy Polska może w nich uczestniczyć?

W oparciu o współpracę przy projekcie K2PL, Hyundai Rotem ma nadzieję rozszerzyć współpracę z Polską na wiele obszarów. Hyundai Rotem jest gotowy do współpracy przy NT-PL i wielozadaniowych pojazdach UGV. Hyundai Rotem ma nadzieję na dalsze rozszerzenie wzajemnej współpracy w obszarach obejmujących energię wodorową, autonomiczną jazdę i przyszłą mobilność opartą na sztucznej inteligencji, z których wszystkie są przedmiotem badań i rozwoju Hyundai Rotem i Hyundai Motor Company. Hyundai Rotem opracowuje obecnie nowy KTO i MBT nowej generacji w oparciu o energię wodorową i technologię AI. Hyundai Rotem jest przekonany, że zacieśnienie współpracy w tych obszarach znacznie przyczyni się do wzajemnego rozwoju.

Reklama

Ponieważ Hyundai Rotem to nie tylko firma obronna, ale także technologiczna, motoryzacyjna i energetyczna, chciałbym zapytać, jakie są możliwe obszary współpracy z Polską poza sektorem obronnym. I jakie inwestycje zostały już poczynione?

Hyundai Rotem Company (HRC) ma trzy dywizje, w tym dywizję rozwiązań Obronnych i kKlejowych. HRC podpisało umowę z miastem Warszawa w maju 2019 r. na dostawę 123 tramwajów. HRC zakończyło dostawę tych tramwajów w tym roku. Warszawski Tramwaj Miejski, będący świadectwem naszego zaangażowania w zrównoważony rozwój, jest ekologicznym i wysokowydajnym pojazdem. Zastosowano w nim najnowocześniejszy system oszczędzania energii, co pozwoliło zaoszczędzić aż 30% energii w porównaniu z poprzednimi modelami. Ponadto, w ścisłej współpracy z polską firmą inżynieryjną, HRC zaprojektowało tramwaj, a polska firma dostarczyła główne urządzenia, takie jak system napędowy i pantograf. Hyundai Rotem ma nadzieję na realizację przyszłych projektów, w tym polskiego projektu kolei dużych prędkości, poprzez strategiczną współpracę z lokalnymi firmami kolejowymi. Co więcej, HRC może śmiało powiedzieć, że posiada technologię i doświadczenie w różnych obszarach ekologicznego łańcucha wartości wodoru, w tym w produkcji wodoru, wydobyciu i instalacjach ładowania. W przypadku zastosowania w przemyśle kolejowym, technologia ta oferuje znaczące korzyści, takie jak zmniejszenie emisji i zwiększenie efektywności energetycznej. Od infrastruktury wodorowej po wykorzystanie wodoru, HRC ma nadzieję stać się partnerem biznesowym w sektorze wodorowym dla Polski.

Dziękuję za rozmowę.

Yong-Bae Lee, prezes zarządu i dyrektor generalny Hyundai Rotem Company.
Yong-Bae Lee, prezes zarządu i dyrektor generalny Hyundai Rotem Company.
Autor. Hyundai Rotem Company
Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama