- Wiadomości
- Polecane
- Wywiady
Prezes Hyundai Rotem: K2PL gotowy na przeciwdziałanie przyszłym zagrożeniom
System antydronowy i system APS typu hard kill okazały się bardzo skuteczne w walce z rozwijającymi się ostatnio zagrożeniami, takimi jak drony i przeciwpancerne pociski kierowane (ATGM). Te zaawansowane rozwiązania w zakresie całkowitej ochrony przeszły rygorystyczne testy i wykazały swoją zdolność do neutralizowania zagrożeń, zapewniając K2PL dobre przygotowanie do skutecznego przeciwdziałania wszelkim przyszłym zagrożeniom – mówi w rozmowie z Defence24.pl Yong-Bae Lee, prezes zarządu i dyrektor generalny Hyundai Rotem Company.

Autor. Robert Suchy/Defence24.pl
Jędrzej Graf, Defence24.pl Polska otrzymuje czołgi K2 od Hyundai Rotem od 2022 roku. Jakie są obecne doświadczenia z K2 w Polsce? Jakie są kolejne kroki w programie K2 w Polsce, włącznie z produkcją czołgu podstawowego K2PL w Polsce?
Yong-Bae Lee, prezes zarządu i dyrektor generalny Hyundai Rotem Company: Hyundai Rotem dostarczył pierwsze czołgi K2 Gap Filler (GF) MBT w zaledwie trzy miesiące po podpisaniu pierwszej umowy wykonawczej na K2GF z Polską w sierpniu 2022 roku. Bezprecedensowa w przemyśle obronnym, szybka i dokładna dostawa MBT K2GF do Polski otrzymała pozytywne opinie z Polski za szybkość i jakość. W szczególności użytkownik - Siły Zbrojne RP - był zadowolony z K2GF ze względu na jego elastyczność, wyróżniającą się na wielu polach, w tym siłę ognia, celność strzelania, mobilność, w porównaniu z istniejącymi innymi czołgami głównymi. Tak pozytywne opinie wynikały z licznych ćwiczeń strzeleckich przeprowadzonych w terenie i operacji polowych. Jest to jasny przykład tego, dlaczego K2 MBT nazywany jest czołgiem „gotowym do walki”. Hyundai Rotem dołoży wszelkich starań, aby zrealizować kolejny projekt K2PL w celu ochrony wolności i pokoju w Polsce z poczuciem silnej odpowiedzialności. W celu współprodukcji K2PL MBT, Hyundai Rotem jest w ścisłym porozumieniu z członkami konsorcjum, PGZ i WZM, rozmawiając o ustanowieniu zdolności produkcyjnych w Polsce i transferze technologii. Hyundai Rotem prowadzi gruntowne przygotowania, aby utorować drogę do lokalnej produkcji K2PL MBT i dostarczyć czołgi zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Polską Agencję Uzbrojenia.

Autor. Robert Suchy/Defence24.pl
Koreański parlament właśnie zaakceptował dodatkowy kredyt na zamówienia obronne Polski (Eximbank). Jakie ma to znaczenie dla projektu K2PL?
Pod koniec lutego Zgromadzenie Narodowe Republiki Korei zatwierdziło poprawkę do ustawy o zwiększeniu ustawowego limitu kapitału Export-Import Bank of Korea (Korea Eximbank). Ma to doniosłe znaczenie, ponieważ daje teraz rządowi Republiki Korei, Zgromadzeniu Narodowemu i firmom możliwość zawarcia umowy wykonawczej (UW) nr 2 i kolejnych UW, a także eksportu dodatkowych systemów uzbrojenia do Polski. Hyundai Rotem ma nadzieję, że zwiększenie limitu kapitałowego będzie katalizatorem do bardziej płynnej realizacji projektu K2PL.
Zobacz też
Jak ocenia Pan współpracę z polskim przemysłem? Czy Pana zdaniem polski przemysł jest gotowy zaangażować się w koprodukcję czołgu K2PL?
Hyundai Rotem uważa współpracę przemysłową na rzecz lokalnej produkcji za jeden z najważniejszych czynników w projekcie K2PL. W ramach projektu Hyundai Rotem będzie dążył do utworzenia instalacji produkcyjnych K2PL, transferu technologii oraz zastosowania nowoczesnych technologii i polskich produktów. Ponadto Hyundai Rotem będzie w pełni wspierał utrzymanie optymalnej wydajności K2 MBT poprzez wykorzystanie lokalnych obiektów i infrastruktury do jego MRO (utrzymania, napraw i remontów – Maintenance, Repair and Overhaul). Hyundai Rotem szacuje, że polski przemysł obronny ma już istotne zdolności do produkcji K2PL MBT i oczekuje, że WZM, lokalny partner w Polsce, będzie w stanie współprodukować K2PL w swoich fabrykach, biorąc pod uwagę, że WZM zainwestował w produkcję K2PL. Hyundai Rotem dołoży wszelkich starań, aby przenieść technologię i ustanowić zdolność produkcyjną w odpowiednim czasie w oparciu o niezachwiane zaufanie zbudowane w ścisłej współpracy z polskimi firmami obronnymi.

Autor. Hyundai Rotem
Jakie są kluczowe elementy ulepszeń, które K2PL może mieć w porównaniu z obecnym K2? Do jakich ulepszeń K2 dąży armia Republiki Korei? W jakim stopniu ulepszenia wymagane przez Republikę Korei są podobne do tych w K2PL?
W porównaniu z obecną wersją K2 MBT, zaawansowane technologie, w tym system amunicji programowalnej (PAS), zdalnie sterowany system uzbrojenia (RCWS), system świadomości sytuacyjnej (SAS), system ochrony aktywnej (APS) typu hard-kill i zmodernizowane pancerze pasywne zostaną zastosowane w K2PL jako kluczowe zmodernizowane rozwiązania. Takie kluczowe rozwiązania zostaną zoptymalizowane pod kątem zastosowania w K2PL. Wszyscy klienci zauważyli nowy trend na polu bitwy na całym świecie. Dlatego zaawansowane badania prowadzone od początku tego roku, K2 Performance Improvement Program (K2 PIP), jest ściśle związany z K2PL. W związku z tym Centrum Badawczo-Rozwojowe Hyundai Rotem pozostaje niezłomne w rozwijaniu K2 PIP i projektowaniu K2PL w celu spełnienia wszystkich wymagań Sił Zbrojnych Republiki Korei i Polski.
Zobacz też
Korea zaoferowała również Polsce nowy typ kołowego transportera opancerzonego. Jakie są cechy tego pojazdu, takie jak masa, opancerzenie, łączność?
Hyundai Rotem produkuje i dostarcza Kołowe Pojazdy Opancerzone (KTO) 6x6 i 8x8 dla Armii Republiki Korei od 2017 roku, jako oficjalnie wyznaczony dostawca. Jako spółka zależna Hyundai Motor Group, jednej z 3 największych grup motoryzacyjnych na świecie, najnowocześniejsze technologie motoryzacyjne Hyundai Motor Company zostały zastosowane w KTO. Hyundai Rotem opracowuje własny model nowego KTO odpowiedniego dla obecnego pola walki w ścisłej współpracy technicznej z Hyundai Motor Company oraz poprzez gromadzenie danych i opinii użytkowników z operacji polowych przez wiele lat. Pierwszy prototyp nowego KTO został zaprezentowany na targach ADEX 2023. Polski nowy KTO zaproponowany przez Hyundai Rotem będzie podobny do N-KTO pokazanego na ADEX 2023. Specyfikacje rozwojowe dotyczące masy bojowej, ochrony i łączności zostaną zoptymalizowane pod kątem wymagań polsko-południowokoreańskich użytkowników końcowych. Nowe KTO Polski i Korei Południowej będą oparte na wspólnej platformie.

Autor. Paweł Kupisz/Defence24
Jaka jest koncepcja współpracy przemysłowej dla Nowego Kołowego Transportera Opancerzonego? Czy ten pojazd mógłby być zintegrowany z polską wieżą i produkowany w Polsce?
Hyundai Rotem ma nadzieję na rozwój polskiego własnego NT wspólnie z polskimi instytucjami i firmami. Hyundai Rotem proponuje zastosowanie polskiej wieży i wielu polskich komponentów w NT-PL. Hyundai Rotem zamierza współpracować z polskimi partnerami w celu zapewnienia płynnego rozwoju, modernizacji i eksportu NT-PL.
Czy prototyp nowego kołowego pojazdu opancerzonego został już przetestowany? Kiedy może być gotowy do produkcji seryjnej?
N-KTO, kołowy pojazd opancerzony opracowany niezależnie przez Hyundai Rotem, znajduje się w końcowej fazie dostrajania osiągów. NT-PL (nowy rodzimy WAV) ma wykorzystywać najnowsze technologie z N-KTO, torując drogę do rozpoczęcia masowej produkcji w możliwie najkrótszym czasie. Hyundai Rotem zamierza kontynuować swój projekt, aby umożliwić dostarczenie pierwszej partii N-KTO do Polskich Wojsk Lądowych w ciągu czterech lat, jeśli weźmie udział w nowym polskim projekcie KTO. Udział Hyundai Rotem w projekcie znacząco przyczyni się do obrony Polski i polskiego przemysłu obronnego. Co więcej, HRC oczekuje, że Polska i Korea Południowa będą w stanie wyeksportować tysiące NT-PL do innych krajów europejskich.
Obecne konflikty, takie jak wojna na Ukrainie, wiążą się ze wzrostem zagrożeń dla czołgów i pojazdów opancerzonych, w tym ze strony dronów i systemów przeciwpancernych. Jak Hyundai Rotem reaguje na to w przypadku K2, ale także Nowego Transportera Kołowego?
Hyundai Rotem Company (HRC) nieustannie prowadzi prace badawczo-rozwojowe nad kompleksowym rozwiązaniem ochronnym dla swoich K2 i KTO przed różnymi zagrożeniami, w tym dronami i przeciwpancernymi pociskami kierowanymi (ATGM). W przypadku K2PL, wielowarstwowe rozwiązanie w zakresie całkowitej ochrony będzie obejmować mobilny system kamuflażu (MCS) i wyrzutnię granatów dymnych w celu uniknięcia wykrycia oraz aktywny system ochrony typu Hard-kill (APS), zdalnie sterowany system uzbrojenia (RCWS), zagłuszacz dronów i laserowy system ostrzegania (LWS) w celu uniknięcia trafienia, a także ulepszony pancerz, pancerz reaktywny i system ochrony NBC w celu zwiększenia przeżywalności załóg. W szczególności system antydronowy i system APS typu hard kill okazały się bardzo skuteczne w walce z rozwijającymi się ostatnio zagrożeniami, takimi jak drony i przeciwpancerne pociski kierowane (ATGM). Te zaawansowane rozwiązania w zakresie całkowitej ochrony przeszły rygorystyczne testy i wykazały swoją zdolność do neutralizowania zagrożeń, zapewniając K2PL dobre przygotowanie do skutecznego przeciwdziałania wszelkim przyszłym zagrożeniom.
Zobacz też
Hyundai Rotem opracowuje bezzałogowe pojazdy naziemne (UGV). Jakie są ich możliwości i w jaki sposób mogą one uzupełnić K2 i nowy Kołowy Transporter Opancerzony na polu bitwy?
Bezzałogowe pojazdy naziemne (UGV), które opracowuje HRC, obejmują 2-tonowy model wielozadaniowy. Został zaprojektowany z myślą o wszechstronności, zdolnej do dostosowania się do różnych misji, w tym transportu materiałów i pacjentów, nadzoru i rozpoznania oraz wsparcia bojowego. Obecnie może poruszać się z maksymalną prędkością ponad 50 km/h, mieć zasięg ponad 100 km i utrzymywać komunikację (line of sight) na dystansie ponad 3 km. A dzięki wykorzystaniu dronów przekaźnikowych jego zasięg operacyjny może zostać jeszcze bardziej zwiększony. To, co wyróżnia nasz UGV, to jego zaawansowane możliwości jazdy. Funkcje zdalnej i autonomicznej jazdy nie są tylko opcjonalne; są standardem. UGV będzie eksploatowany w pierwszym rzucie floty czołgów K2 lub kołowych transporterów opancerzonych, wzbudzając zaufanie do ich najnowocześniejszych możliwości. Jedną z kluczowych zalet naszego UGV jest jego zdolność do ochrony przyjaznych sił. Wykonywanie misji, takich jak obserwacja i rozpoznanie, a nawet eliminacja wrogich sił specjalnych, może zabezpieczyć obszar i znacznie zmniejszyć ryzyko uszkodzenia naszych żołnierzy.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Jakie są najważniejsze projekty badawczo-rozwojowe Hyundai Rotem w sektorze obronnym i czy Polska może w nich uczestniczyć?
W oparciu o współpracę przy projekcie K2PL, Hyundai Rotem ma nadzieję rozszerzyć współpracę z Polską na wiele obszarów. Hyundai Rotem jest gotowy do współpracy przy NT-PL i wielozadaniowych pojazdach UGV. Hyundai Rotem ma nadzieję na dalsze rozszerzenie wzajemnej współpracy w obszarach obejmujących energię wodorową, autonomiczną jazdę i przyszłą mobilność opartą na sztucznej inteligencji, z których wszystkie są przedmiotem badań i rozwoju Hyundai Rotem i Hyundai Motor Company. Hyundai Rotem opracowuje obecnie nowy KTO i MBT nowej generacji w oparciu o energię wodorową i technologię AI. Hyundai Rotem jest przekonany, że zacieśnienie współpracy w tych obszarach znacznie przyczyni się do wzajemnego rozwoju.
Ponieważ Hyundai Rotem to nie tylko firma obronna, ale także technologiczna, motoryzacyjna i energetyczna, chciałbym zapytać, jakie są możliwe obszary współpracy z Polską poza sektorem obronnym. I jakie inwestycje zostały już poczynione?
Hyundai Rotem Company (HRC) ma trzy dywizje, w tym dywizję rozwiązań Obronnych i kKlejowych. HRC podpisało umowę z miastem Warszawa w maju 2019 r. na dostawę 123 tramwajów. HRC zakończyło dostawę tych tramwajów w tym roku. Warszawski Tramwaj Miejski, będący świadectwem naszego zaangażowania w zrównoważony rozwój, jest ekologicznym i wysokowydajnym pojazdem. Zastosowano w nim najnowocześniejszy system oszczędzania energii, co pozwoliło zaoszczędzić aż 30% energii w porównaniu z poprzednimi modelami. Ponadto, w ścisłej współpracy z polską firmą inżynieryjną, HRC zaprojektowało tramwaj, a polska firma dostarczyła główne urządzenia, takie jak system napędowy i pantograf. Hyundai Rotem ma nadzieję na realizację przyszłych projektów, w tym polskiego projektu kolei dużych prędkości, poprzez strategiczną współpracę z lokalnymi firmami kolejowymi. Co więcej, HRC może śmiało powiedzieć, że posiada technologię i doświadczenie w różnych obszarach ekologicznego łańcucha wartości wodoru, w tym w produkcji wodoru, wydobyciu i instalacjach ładowania. W przypadku zastosowania w przemyśle kolejowym, technologia ta oferuje znaczące korzyści, takie jak zmniejszenie emisji i zwiększenie efektywności energetycznej. Od infrastruktury wodorowej po wykorzystanie wodoru, HRC ma nadzieję stać się partnerem biznesowym w sektorze wodorowym dla Polski.
Dziękuję za rozmowę.

Autor. Hyundai Rotem Company
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu