Reklama
  • Wiadomości
  • Wywiady

Nie tylko K2PL, ale też nowy KTO. Oferta Hyundai Rotem dla Polski [WYWIAD]

Podczas międzynarodowych targów ADEX 2023 w Korei Południowej przeprowadziliśmy wywiad z wiceprezesem Hyundai Rotem ds. międzynarodowych projektów zbrojeniowych na m.in. na temat dalszej współpracy polsko-koreańskiej.

Hyundai Rotem, K2PL, KTO
Prototyp nowego KTO Hyundai Rotem zaprezentowany podczas ADEX 2023
Autor. Paweł Kupisz/Defence24.pl
Reklama

Paweł Kupisz: Hyundai Rotem ma obszerną wystawę podczas tegorocznego ADEX. Jakie są jej najważniejsze elementy? Jakie produkty oferowane są zarówno Armii Republiki Korei, jak i na eksport?

Reklama

Dr Eui-Seong Lee, Wiceprezes Hyundai Rotem ds. międzynarodowych projektów zbrojeniowych: Podczas ADEX skupiamy się na trzech obszarach. Pierwszym jest ulepszanie naszych produktów, drugim – prace badawczo-rozwojowe jakie prowadzimy, a trzecim – eksport i współpraca przemysłowa z naszymi partnerami. W trakcie ADEX demonstrujemy więc kluczowe elementy w tych trzech obszarach.

Autor. Paweł Kupisz/Defence24.pl

Jeśli chodzi o nasze produkty, pokazujemy wersję eksportową czołgu podstawowego (MBT) K2 i czołg podstawowy nowej generacji, wielozadaniowy bezzałogowy pojazd naziemny (Multipurpose Unmanned Ground Vehicle) oraz nowej generacji kołowy transporter opancerzony (Wheeled Armored Vehicle). To najważniejsze elementy, które demonstrujemy na ADEX.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Czołg podstawowy K2 Black Panther jest wykorzystywany zarówno przez Armię Republiki Korei, jak i Wojsko Polskie. W jaki sposób jest on modernizowany, dla Armii Republiki Korei, jako K2A1? I co może nam Pan powiedzieć o kontrakcie podpisanym niedawno dla Armii Republiki Korei?

Hyundai Rotem cały czas doskonali swoje produkty, by utrzymać ich konkurencyjność na rynku i przede wszystkim skuteczność operacyjną. Oczywiście będziemy więc modernizować czołg K2. Ważne ulepszenia to przede wszystkim: system ochrony aktywnej klasy hard-kill, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU/RCWS), system obserwacji dookólnej zapewniający świadomość sytuacyjną w zakresie 360 stopni, a także system przeciwdziałania bezzałogowym statkom powietrznym (Counter-UAS/Counter-drone).

Reklama

Modernizujemy również system kierowania ogniem oraz opancerzenie czołgu. To najważniejsze elementy modernizacji. Opracowujemy te systemy w ramach Hyundai Rotem oraz we współpracy z partnerami krajowymi i międzynarodowymi. Każde z ulepszeń zostanie wprowadzony na czołgu K2 po osiągnięciu zakładanych parametrów. Modernizacja będzie więc realizowana w sposób stopniowy (step-by-step).

Wieża czołgu K2EX prezentowanego podczas targów ADEX 2023.
Wieża czołgu K2EX prezentowanego podczas targów ADEX 2023.
Autor. Paweł Kupisz/Defene24.pl

Hyundai Rotem produkuje obecnie trzecią partię czołgów K2 dla Armii Republiki Korei, produkcja czwartej partii rozpocznie się w przyszłym roku. Po zakończeniu prac rozwojowych nad systemami aktywnej ochrony (APS) i systemem antydronowym zostaną one wdrożone na czołgach.

Reklama

Czy zdecydowano już, jaka będzie konfiguracja czołgu podstawowego K2PL dla drugiego etapu współpracy z Polską. I kiedy Pana zdaniem może zostać sfinalizowana druga umowa wykonawcza, obejmująca także transfer technologii?

Hyundai Rotem prowadzi obecnie rozmowy z Grupą PGZ oraz Agencją Uzbrojenia, w sprawie konfiguracji czołgu podstawowego K2PL. Oczekujemy, że niektóre komponenty czołgu K2 zostaną zastąpione przez polskie produkty, opracowane i produkowane przez polski przemysł. Prowadzimy w tym zakresie rozmowy.

Reklama

Istotne jest, by te komponenty zostały prawidłowo zintegrowane, tak by osiągnąć najwyższą skuteczność. Rozumiemy to i będziemy współpracować z polskim przemysłem by osiągnąć to założenie. Podkreślam, że nasza polityka zakłada wprowadzanie coraz większej liczby polskich komponentów do K2PL. Będziemy o tym rozmawiać i zdecydujemy, które części zostaną wdrożone.

Tył czołgu K2EX prezentowanego podczas wystawy ADEX 2023
Tył czołgu K2EX prezentowanego podczas wystawy ADEX 2023
Autor. Paweł Kupisz/Defence24.pl

Jeśli chodzi o konfigurację czołgu K2PL, zakładamy że jako pierwsze zostaną w niej wdrożone między innymi zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU/RCWS), system aktywnej ochrony (APS) klasy hard-kill, a także bardziej zaawansowany pancerz reaktywny (ERA). Natomiast jeśli chodzi o transfer technologii, jego zakres został ustalony w umowie ramowej. Obejmie on więc technologię produkcji czołgu i jego kluczowych komponentów, takich jak uzbrojenie główne (armata wraz z automatem ładowania) i zawieszenie hydropneumatyczne typu in-arm. Te kompetencje zostaną przekazane do polskiego przemysłu.

Reklama

Transfer technologii jest kontrolowany przez Rząd Republiki Korei. W momencie podpisania kontraktu uzyskamy stosowną zgodę i transfer zostanie wdrożony, tak jak zostało to ustalone. Hyundai Rotem chce podpisać drugą umowę wykonawczą w tym roku. Kontrakt ten obejmie szczegóły transferu technologii.

Zobacz też

Jakie perspektywiczne rynki poza Polską i Republiką Korei widzą Państwo w Europie oraz na świecie?

Reklama

Od wybuchu pełnoskalowej wojny na Ukrainie w 2022 roku wiele krajów w Europie Środkowo-Wschodniej wykazuje duże zainteresowanie czołgiem podstawowym K2. Przykładem są Czechy, Słowacja, Estonia, Litwa i oczywiście Polska. Inne kraje, z innych kontynentów, szczególnie z obszaru Bliskiego Wschodu, są również zainteresowane K2.

Zbliżenie na elementy systemu aktywnej ochrony (APS) klasy hard-kill zamontowanego na wieży czołu K2EX.
Zbliżenie na elementy systemu aktywnej ochrony (APS) klasy hard-kill zamontowanego na wieży czołu K2EX.
Autor. Paweł Kupisz/Defence24.pl

Będziemy prowadzić rozmowy. Hyundai Rotem ma wolę do tego, by dostarczać sprzęt i wspierać przemysł obronny państw, które pozyskują nasz sprzęt. Jeszcze nie wiemy, które państwo stanie się kolejnym użytkownikiem czołgu K2 po Polsce. Jak tylko będziemy mogli, poinformujemy opinię publiczną o kolejnych kontraktach.

Reklama

Dodam, że w Norwegii konkurowaliśmy z Leopardem 2A7. Czołg K2 przeszedł z powodzeniem szereg testów porównawczych i został zarekomendowany przez Norwegian Defence Materiel Agency, również armia opowiadała się za K2. Choć rząd Norwegii zdecydował się na Leopardy, to mieliśmy bardzo dobrą możliwość porównania obu czołgów w europejskich warunkach i wykazania zalet czołgu K2.

Przejdźmy do nieco innego tematu. Jak wygląda oferta dla Polski, jeżeli chodzi o bezzałogowe pojazdy lądowe (UGV)? Jak tego typu pojazdy mogły by wspierać i współpracować z konwencjonalnymi wozami bojowymi, takimi jak czołgi czy BWP?

Reklama

Hyundai Rotem pracuje nad bezzałogowymi pojazdami lądowymi od 2005 roku. Przez osiemnaście lat wprowadzaliśmy najnowocześniejszą technologię Hyundai Rotem, która jest jedną z najlepszych na świecie. Dodam, że Hyundai Motor Group dokonuje dużych inwestycji w technologie przyszłości, takie jak sztuczna inteligencja, roboty, nowoczesna energetyka, rozwiązania sektora automotive i smart city.

Jedna z bezzałogowych platform prezentowanych na stoisku Hyundai Rotem.
Jedna z bezzałogowych platform prezentowanych na stoisku Hyundai Rotem.
Autor. Paweł Kupisz/Defence24.pl

Mamy więc dostęp i możemy wykorzystywać technologię od partnerów z naszej grupy kapitałowej. I stosujemy tą technologię. Hyundai Rotem zdobył więc doświadczenie i kompetencje do budowy światowej klasy bezzałogowych pojazdów lądowych (UGV). Zamierzamy współpracować z Polską, by razem opracować najlepsze na świecie UGV, a następnie wspólnie je eksportować. Na tym polega nasza oferta. Możemy wspierać się wzajemnie.

Reklama

Armia Republiki Korei wykorzystywała UGV opracowane przez Hyundai Rotem przez ostatnie dwa lata. Przetestowała je, a ich skuteczność została ulepszona w trakcie dwóch lat. Głównym założeniem Armii Republiki Korei, jeśli chodzi o wykorzystanie systemów bezzałogowych, jest współpraca z systemami załogowymi (Manned-Unmanned Teaming). UGV będą współpracować z innymi systemami uzbrojenia, w tym z załogowymi czołgami podstawowymi (MBT) oraz innymi systemami, załogowymi i bezzałogowymi. Bezzałogowe pojazdy naziemne mogą być wykorzystywane do wielu różnych zadań.

Zobacz też

Hyundai Rotem produkuje też kołowe transportery opancerzone (KTO), planuje się opracowanie nowego. Jak nowy KTO może różnić się od istniejących pojazdów i na czym polega oferta dla Polski?

Reklama

Hyundai Rotem jest oficjalnym i jedynym producentem kołowych transporterów opancerzonych dla Armii Republiki Korei. Nowy transporter, który pokazujemy po raz pierwszy w tym roku, ma masę około 35 ton, podczas gdy obecnie produkowany, K808, waży około 20 ton. Nowy transporter jest więc cięższy, a mobilność, siła ognia i zdolność przetrwania nowego KTO zostały w bardzo znacznym stopniu ulepszone.

Prototyp ciężkiego, ważącego 35 ton, pływającego kołowego transportera opancerzonego zaprezentowany na stosiku Hyundai Rotem.
Prototyp ciężkiego, ważącego 35 ton, pływającego kołowego transportera opancerzonego zaprezentowany na stosiku Hyundai Rotem.
Autor. Paweł Kupisz/Defence24.pl

Nowy KTO będzie wyposażony w silnik o mocy 700 KM, podczas gdy K808 posiada silnik diesla o mocy 450 KM. Nowy transporter będzie też wyposażony w wieżę bezzałogową, dostosowaną do wykorzystania uzbrojenia różnych kalibrów. Kołowy transporter nowej generacji zostanie też wyposażony w rozwiązania znacząco zwiększające przeżywalność: grubszy i nowocześniejszy pancerz, system ochrony aktywnej klasy hard-kill oraz system antydronowy. Nowy KTO ma też zdolność pływania, może manewrować po wodzie.

Reklama

Dostrzegamy tendencję, w której obecnie siły zbrojne na świecie często preferują kołowe transportery. Ich wykorzystanie pozwala ograniczyć koszty, a jednocześnie zapewniają one wysoki poziom zdolności. Wiemy też, że Polskie Siły Zbrojne potrzebują kołowego transportera, cięższego niż obecny Rosomak, o masie około 35 ton. Mamy nadzieję, że będziemy mogli współpracować, by razem opracować pojazd, który będzie własnym, polskim KTO.

Słowem podsumowania, jak Pan widzi przyszłość współpracy przemysłowej Polski i Korei?

Reklama

Hyundai Motor Group, do której należy Hyundai Rotem ma szczególny charakter. Jesteśmy szczerzy i dotrzymujemy wszystkich obietnic, które złożyliśmy. Chcemy długoterminowego i wielkiego partnerstwa z Polską, a do takiego partnerstwa potrzebne jest zaufanie. Mamy świadomość, że zaufanie trzeba zbudować. Dlatego pracujemy bardzo ciężko, by przekonać naszych partnerów do naszych deklaracji w sprawie programu K2PL.

Jedna z możliwych konfiguracji nowego KTO Hyundai Rotem, prezentowana podczas targów ADEX 2023.
Jedna z możliwych konfiguracji nowego KTO Hyundai Rotem, prezentowana podczas targów ADEX 2023.
Autor. Paweł Kupisz/Defence24.pl

Chcemy stanowić wkład w bezpieczeństwo i gospodarkę Polski dostarczając nasze produkty i transferując technologie, w tym w programie czołgu K2PL. Mamy pełne wsparcie Rządu Republiki Korei. Projekt K2PL to jednak tylko początek. Na bazie K2PL możemy zbudować jeszcze szersze partnerstwo.

Reklama

Podkreślam, że Hyundai Rotem może promować partnerstwo z Hyundai Motor Group. Hyundai Motor Group ma naprawdę wielkie zdolności, szczególnie jeśli chodzi o technologie przyszłości. Hyundai Rotem, jako członek grupy, ma nadzieję na rozszerzenie współpracy między Hyundai Motor Group a polskim przemysłem. Zaszczytem dla Hyundai Rotem będzie znalezienie się na czele tej kooperacji.

Zobacz też

Dziękuję za rozmowę.

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama