Reklama
  • Wiadomości

Paris Air Show 2025: Wielkie wejście Airbusa do Polski

Koncern Airbus podpisał największy w historii kontrakt na dostawę samolotów pasażerskich do Polskich Linii Lotniczych LOT.

Podpisanie umowy na samoloty A220 dla PLL LOT
Podpisanie umowy na samoloty A220 dla PLL LOT
Autor. Maciej Szopa/Defence24.pl

Umowa została podpisana podczas targów Paris Air Show 2025. Obejmuje ona dostawę 40 samolotów Airbus A220 w ramach zamówienia podstawowego i dalszych 44 w ramach opcji. Dostawy w ramach zamówienia podstawowego rozpoczną się w 2027 roku, te z części opcjonalnej mogą być dostarczane od roku 2032.

Zobacz też

Podczas podpisania umowy prezes PLL LOT Michał Fijoł potwierdził, że rywalizacja o kontrakt była zacięta. Dwie złożone oferty były konkurencyjne ale ostatecznie wygrała ta Airbusa, na pokonanym polu pozostał Embraer. W ramach zamówienia podstawowego przewidywane jest dostarczenie 20 samolotów Airbus A220-100 i takiej samej liczby Airbus A220-300. Zastąpią one maszyny Embraer pierwszej generacji, które dziś już są nieekonomiczne w utrzymaniu, starzeją się, mają też duże zużycie paliwa i co za tym idzie emisję CO2. Z kolei Embraery drugiej generacji pozostaną w służbie nieco dłużej, ale również będą musiały zostać zastąpione. Po rozpoczęciu dostaw pierwszej partii zostanie dokonana ewaluacja i na jej podstawie PLL LOT zdecydują, ile samolotów pozyskać w ramach opcji w wersji A220-100, a ile A220-300.

Reklama

Prezes Fijoł podkreślił, że A220, który będzie w przyszłości filarem floty regionalnej PLL LOT, lepiej wpisuje się w koncepcję rozwoju przewoźnika. Zakłada ona zwiększanie siatki połączeń, także w kontekście budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przy okazji zawarcia kontraktu podziękował ministrowi infrastruktury Dariuszowi Klimczakowi, podkreślając że umowa ta stanowi ważny filar zabezpieczenia przyszłości PLL LOT.

Podpisanie umowy na samoloty Airbus A220 dla PLL LOT
Podpisanie umowy na samoloty Airbus A220 dla PLL LOT
Autor. Maciej Szopa/Defence24.pl

Umowa ta to największy jednorazowy kontrakt na samoloty pasażerskie w historii PLL LOT i zarazem największa umowa w historii Airbusa z Polską. Do chwili obecnej flota PLL LOT opierała się na maszynach Boeinga i Embraera Warto wspomnieć, że europejski gigant lotniczo-obronny jest również zaangażowany w dostawy dla Sił Zbrojnych RP. Te wykorzystują obecnie samoloty transportowe C295M produkcji Airbusa, a w 2022 roku zakupiono też satelity optoelektroniczne Pleiades. Airbus oferuje też Wojsku Polskiemu śmigłowce transportowe, samoloty transportowe A400M i wielozadaniowe transportowo-tankujące MRTT. Airbus jest też właścicielem zakładów na Okęciu, realizujących prace w zakresie wsparcia eksploatacji, modernizacji i produkcji komponentów dla C295M, w 2022 roku zakończyły one też modernizację samolotów Orlik do standardu TC-II..

Reklama

Samoloty Airbus A220-100 i A220-300 służą do obsługi połączeń regionalnych, na dystansach do około 6700 km. Mogą przewozić do 135 osób (A220-100) lub 160 osób (A220-300), a maksymalna masa startowa wynosi odpowiednio 63,7 i 70,9 ton. Te wąskokadłubowe samoloty weszły do służby w poprzedniej dekadzie obecnego wieku i od podstaw zostały zaprojektowane z myślą o znacznym zmniejszeniu zużycia paliwa. Sam samolot powstał początkowo jako projekt kanadyjskiego Bombardiera, potem - od 2017 roku - był produkowany i rozwijany przez joint venture Airbusa i Bombardiera. Od 2020 roku, po sprzedaży swoich udziałów przez Bombardiera jest wyłącznym projektem Airbusa, choć w spółce Airbus Canada nadal 25 proc. udziałów ma rząd kanadyjskiej prowincji Quebec, a sama maszyna powstaje przy dużym udziale przemysłu Kanady.

Zobacz również

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama