- Wiadomości
Paris Air Show 2025: Wielkie wejście Airbusa do Polski
Koncern Airbus podpisał największy w historii kontrakt na dostawę samolotów pasażerskich do Polskich Linii Lotniczych LOT.

Autor. Maciej Szopa/Defence24.pl
Umowa została podpisana podczas targów Paris Air Show 2025. Obejmuje ona dostawę 40 samolotów Airbus A220 w ramach zamówienia podstawowego i dalszych 44 w ramach opcji. Dostawy w ramach zamówienia podstawowego rozpoczną się w 2027 roku, te z części opcjonalnej mogą być dostarczane od roku 2032.
Zobacz też
Podczas podpisania umowy prezes PLL LOT Michał Fijoł potwierdził, że rywalizacja o kontrakt była zacięta. Dwie złożone oferty były konkurencyjne ale ostatecznie wygrała ta Airbusa, na pokonanym polu pozostał Embraer. W ramach zamówienia podstawowego przewidywane jest dostarczenie 20 samolotów Airbus A220-100 i takiej samej liczby Airbus A220-300. Zastąpią one maszyny Embraer pierwszej generacji, które dziś już są nieekonomiczne w utrzymaniu, starzeją się, mają też duże zużycie paliwa i co za tym idzie emisję CO2. Z kolei Embraery drugiej generacji pozostaną w służbie nieco dłużej, ale również będą musiały zostać zastąpione. Po rozpoczęciu dostaw pierwszej partii zostanie dokonana ewaluacja i na jej podstawie PLL LOT zdecydują, ile samolotów pozyskać w ramach opcji w wersji A220-100, a ile A220-300.
Prezes Fijoł podkreślił, że A220, który będzie w przyszłości filarem floty regionalnej PLL LOT, lepiej wpisuje się w koncepcję rozwoju przewoźnika. Zakłada ona zwiększanie siatki połączeń, także w kontekście budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przy okazji zawarcia kontraktu podziękował ministrowi infrastruktury Dariuszowi Klimczakowi, podkreślając że umowa ta stanowi ważny filar zabezpieczenia przyszłości PLL LOT.

Autor. Maciej Szopa/Defence24.pl
Umowa ta to największy jednorazowy kontrakt na samoloty pasażerskie w historii PLL LOT i zarazem największa umowa w historii Airbusa z Polską. Do chwili obecnej flota PLL LOT opierała się na maszynach Boeinga i Embraera Warto wspomnieć, że europejski gigant lotniczo-obronny jest również zaangażowany w dostawy dla Sił Zbrojnych RP. Te wykorzystują obecnie samoloty transportowe C295M produkcji Airbusa, a w 2022 roku zakupiono też satelity optoelektroniczne Pleiades. Airbus oferuje też Wojsku Polskiemu śmigłowce transportowe, samoloty transportowe A400M i wielozadaniowe transportowo-tankujące MRTT. Airbus jest też właścicielem zakładów na Okęciu, realizujących prace w zakresie wsparcia eksploatacji, modernizacji i produkcji komponentów dla C295M, w 2022 roku zakończyły one też modernizację samolotów Orlik do standardu TC-II..
Samoloty Airbus A220-100 i A220-300 służą do obsługi połączeń regionalnych, na dystansach do około 6700 km. Mogą przewozić do 135 osób (A220-100) lub 160 osób (A220-300), a maksymalna masa startowa wynosi odpowiednio 63,7 i 70,9 ton. Te wąskokadłubowe samoloty weszły do służby w poprzedniej dekadzie obecnego wieku i od podstaw zostały zaprojektowane z myślą o znacznym zmniejszeniu zużycia paliwa. Sam samolot powstał początkowo jako projekt kanadyjskiego Bombardiera, potem - od 2017 roku - był produkowany i rozwijany przez joint venture Airbusa i Bombardiera. Od 2020 roku, po sprzedaży swoich udziałów przez Bombardiera jest wyłącznym projektem Airbusa, choć w spółce Airbus Canada nadal 25 proc. udziałów ma rząd kanadyjskiej prowincji Quebec, a sama maszyna powstaje przy dużym udziale przemysłu Kanady.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu