Reklama
  • Wiadomości

Spotkanie szefa MON z prezydentem Airbusa. W tle nowa umowa?

Wczoraj odbyło się spotkanie pomiędzy wicepremierem i ministrem obrony narodowej Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem a prezydentem koncernu Airbus Guillaume Faury. Omawiano potencjał współpracy z Aribusem i możliwości jakie może europejski koncern rozwijać na korzyść polskiego wojska

Prezydent Airbusa na spotkaniu z wicepremier i szefem MON Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem.
Prezydent Airbusa na spotkaniu z wicepremier i szefem MON Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem.
Autor. Ministerstwo Obrony Narodowej

„Airbus to dla nas ważny i wiarygodny partner” - podkreślił Władysław Kosiniak-Kamysz. Spotkanie dotyczyło możliwości pozyskiwania kluczowych zdolności na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Jedną z omawianych kwestii było pozyskanie samolotów transportowych i wielozadaniowych samolotów tankowania w powietrzu.

Reklama

Jak czytamy na oficjalnej witrynie Ministerstwa Obrony Narodowej, wicepremier podczas rozmów odniósł się do zmieniającej się sytuacji geopolitycznej w regionie i na kontynencie. Podkreślono, że przy aktualnym wzroście zagrożenia konfliktem polskie wojsko potrzebuje dalszego rozwoju wielodomenowych kompetencji we wszystkich rodzajach sił zbrojnych.

Zobacz też

13 grudnia 2024 roku w siedzibie firmy Airbus Defence and Space w Warszawie podpisana została umowa na modernizację i unifikację samolotów C-295M CASA dla Wojska Polskiego. Modernizacja dwóch samolotów będzie realizowana w Hiszpanii, natomiast pozostałych 14 maszyn w zakładach Airbus Poland S.A. w Polsce. Celem podpisanej umowy jest między innymi wyposażenie floty samolotów transportowych C-295M w nowoczesne systemy awioniczne oraz zwiększenie zdolności operacyjnych samolotów poprzez modernizację systemów identyfikacji swój-obcy, łączności radiowej i satelitarnej, obrony własnej oraz zwiększenie możliwości desantowania skoczków spadochronowych.

Reklama

Na marginesie warto przypomnieć, że Airbus oferował wcześniej polskiej armii wielozadaniowe śmigłowce H225M Caracal (planowano zakup 50 szt.), które zostały wybrane przez resort obrony w 2015 roku. Z kolei w październiku 2016 roku rząd Prawa i Sprawiedliwości zerwał kontrakt na dostawę śmigłowców wielozadaniowych. Ostatecznie Skarb Państwa musiał zapłacić 80 mln zł odszkodowania koncernowi Airbus.

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama