Reklama
  • Wiadomości

Niemiecko-włoski czołg lekki w Paryżu

Podczas minionych już paryskich targów Eurosatory 2024 niemiecka firma Rheinmetall zademonstrowała czołg lekki, tudzież wóz wsparcia ogniowego powstały poprzez osadzenie włoskiej wieży HITFACT II na podwoziu bojowego wozu piechoty KF41 Lynx.

Niemiecki bojowy wóz piechoty KF41 Lynx z włoską wieżą HITFACT II.
Niemiecki bojowy wóz piechoty KF41 Lynx z włoską wieżą HITFACT II.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Pojazd ten jest już drugą odmianą KF41, w wersji wozu wsparcia ogniowego/czołgu lekkiego. Wcześniej prezentowany demonstrator technologii (określony jako Lynx 120 posiadał bezzałogowy system wieżowy produkcji niemieckiego Rheinmetalla. Teraz jednak w miejsce niemieckiej wieży posadowiono już sprawdzoną włoską konstrukcję w postaci HITFACT II. W odróżnieniu od niemieckiego rozwiązania jest ono wdrożone do służby na włoskich i brazylijskich Centauro 2. Co ciekawe na samych paryskich targach wieża ta była pokazana na podwoziu tureckiego bojowego wozu piechoty Tulpar. Taka konfiguracja niemieckiego pojazdu ma zmniejszać potencjalne ryzyko wdrożeniowe dla potencjalnych klientów oraz dowód na współpracę z włoskim przemysłem (Leonardo). Tym samym w segmencie czołgów lekkich, średnich tudzież wozów wsparcia ogniowego pojawia się nowa-stara konstrukcja.

Niemiecki bojowy wóz piechoty KF41 Lynx z włoską wieżą HITFACT II (po prawej) oraz standardowy KF41 Lynx (po lewej).
Niemiecki bojowy wóz piechoty KF41 Lynx z włoską wieżą HITFACT II (po prawej) oraz standardowy KF41 Lynx (po lewej).
Autor. Damian Ratka/Defence24
Reklama

Przechodząc to samej wieży, jej uzbrojeniem głównym może być gładkolufowa armata kal. 120 mm z lufą o długości 45 kalibrów (o zredukowanej sile odrzutu) lub gwintowana kal. 105/52 mm. Obie sprężone są z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm, zaś na stropie wieży umieszczony jest wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm w zdalnie sterowanym module uzbrojenia. Wieża jest 2 lub 3-osobowa w zależności od tego, czy zamawiający pozyskuje wersję z automatem ładowania uzbrojenia głównego, czy też nie. Opancerzenie jej jest skalowalne, zatem poziom ochrony zależy od woli użytkownika.

Niemiecki bojowy wóz piechoty KF41 Lynx z włoską wieżą HITFACT II (po prawej) oraz standardowy KF41 Lynx (po lewej).
Niemiecki bojowy wóz piechoty KF41 Lynx z włoską wieżą HITFACT II (po prawej) oraz standardowy KF41 Lynx (po lewej).
Autor. Damian Ratka/Defence24

Z racji na swoje podwozie pojazd ten może poruszać się z prędkością 70 km/h za sprawą silnika o mocy 1140 koni mechanicznych. Opancerzenie pojazdu jest modułowe i może być dostosowane do wymogów klienta. Zostało zaprojektowane, aby zapewnić ochronę załodze przez różnego rodzaju zagrożeniami m.in. pociskami armat małego kalibru, odłamkami pocisków artyleryjskich, wybuchami min czy improwizowanych ładunków wybuchowych (IED). Osłona przeciwminowa chroni przed wybuchami ciężkich min, pociskami formowanymi wybuchowo i IED. Dodatkowo wzmocniona ochrona przed głowicami granatników i przeciwpancernymi pociskami kierowanymi jest oferowana jako opcja, w postaci systemu ochrony aktywnej Rheinmetall Active Defence System (ADS).

Zobacz też

Niemiecki bojowy wóz piechoty KF41 Lynx z włoską wieżą HITFACT II (po prawej) oraz standardowy KF41 Lynx (po lewej).
Niemiecki bojowy wóz piechoty KF41 Lynx z włoską wieżą HITFACT II (po prawej) oraz standardowy KF41 Lynx (po lewej).
Autor. Damian Ratka/Defence24
Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama