Przemysł Zbrojeniowy

Lynx z gumowymi gąsienicami

Fot. Rheinmetall Defence
Fot. Rheinmetall Defence

Jak poinformował niemiecki koncern Rheinmetall Defence, pomyślne zakończyły się próby prototypu bojowego wozu piechoty KF41 Lynx wyposażonego w kompozytowe gąsienice gumowe Composite Rubber Trakc (CRT) od kanadyjskiej spółki Soucy International. Tak skonfigurowany wóz to dodatkowa opcja niemieckiej oferty w programie pozyskania nowego BWP dla australijskiej armii.

Według komunikatu koncernu obecnie Lynx może być wyposażony zarówno w klasyczne stalowe jak i wspomniane kompozytowe odpowiedniki. Dzięki temu zwiększona została elastyczność, gdyż gumowe gąsienice pozwalają na odciążenie konstrukcji, a przy tym mogą ułatwić transport lotniczy oraz zmniejszyć koszty eksploatacji. Na analogiczny krok, czyli zastosowanie gąsienic tego typu już w maju br. zdecydował się już główny konkurent Rheinmetalla i Lynxa w australijskim przetargu, czyli południowokoreański Hanwha Defense oferujący AS21 Redback.

Według deklaracji producenta gumowe gąsienice z rodziny CRT mają charakteryzować się o wiele lepszymi parametrami w porównaniu do konwencjonalnych gąsienic stalowych. Wśród nich wymienić można znaczną redukcją hałasu (nawet o 13,5 decybeli) i wibracji (nawet o 70%), mniejszą masę i zmniejszoną potrzebę konserwacji (nawet o 80% mniej). Ponadto charakteryzują się lepszą wydajnością, która umożliwia osiągnięcie wyższej prędkości maksymalnej bez ryzyka ich zerwania, a także oszczędność paliwa (nawet do 30%).

W australijskim programie Land 400 Phase 3 (Mounted Close Combat Capability), w obecnej finałowej fazie, pozostała obecnie jedynie dwójka konkurentów: Rheinmetall Defence z KF41 Lynx i Hanwha Defense ASK21 Redback powstały na bazie K21. Rheinmetall Defence posiada już swoją spółkę córkę Rheinmetall Defence Australia, która działa na rzecz australijskiej armii oraz odbiorców eksportowych, a także współpracuje z innymi lokalnymi spółkami przemysłu zbrojeniowego. Produkcja KF41 Lynx ma odbywać się w zakładach Military Vehicle Center of Excellence (MILVEHCOE) w Redbank w stanie Queensland we wschodniej Australii. Obecnie trwa tam już produkcja kołowych transporterów opancerzonych Boxer zakupionych niedawno przez Australię w analogicznym przetargu. Natomiast Hanwha Defense powołała w celu współpracy z australjskim przemysłem spółkę - córkę — Hanwha Defense Australia, a także grupę Team Redback, w której skład wchodzą lokalne spółki m.in. takie jak: ECLIPS, EOS, Milspec, Bisalloy, Soucy, Marand i CBG Systems czy izraelski koncern Elbit Systems. Produkcja AS21 Redback ma być w założeniu prowadzona w zakładach w Geelong na południe od Melbourne.

Wspomniany program Land 400 Phase 3 zakłada pozyskanie do nowego bojowego wozu piechoty dla australijskiej armii, który zastąpi i pozwoli na wycofanie mocno przestarzałych  i wyeksploatowanych 431 egzemplarzy pełniących rolę bojowych wozów piechoty (a de facto transporterów opancerzonych) M113AS4. Ostateczna decyzja o wyborze zwycięzcy tego programu zostanie podjęta w przyszłym roku. Może on liczyć na kontrakt na dostawy ok. 450 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty  i 17 wozów specjalistycznych wraz z pakietem wsparcia i zabezpieczeniem w całym cyklu życia.

image
Reklama

Komentarze (15)

  1. Cyniczna Świnia

    W Borsuku zawsze nie podobał mi się przed zadarty do góry. Prosi sir tylko o wymalowanie na nim tarczy. To samo zrobili z gąsoenicowym podwoziem do Raka. Pytam po children G Rak nie pływa, a BWP1 ma bardziej siostry do rykoszetów I pływa.

    1. ito

      Trafienie w przednią dolną płytę wcale nie jest takie łatwe. Większość trafień bierze na siebie górna płyta i wieża.

  2. Jagoda

    Rheinmetall powinien pójść o krok dalej i zrobić Lynx'a całego z gumy. Wtedy by pływał i może My byśmy się pokusili o zakup licencji i trzaskali go setkami w Stomilu - Olsztyn !

    1. Użytkownik

      Jeszcze powinien strzelać gumowymi kulkami na imigrantów

  3. Zajjo

    Czy to są gąsienice tzw bez końca czy z ogniwami i sworzniami? Jak jest z wymianą w przypadku zerwania z tego czy innego powodu?

    1. Maro

      Początek z końcem spina się agrafką.

  4. Tiger

    AAV amtrak też ma jaki przód i dziwne ze nie widziałem na nich uszkodzeń po prostu trzeba się znać na tym co się robi głupoty niektórzy z was piszą.

  5. Paweł P.

    Prawie jak Borsuk.

    1. Juras

      Borsuk duzo lepszy

    2. dropik

      dużo, duzo lepszy w pływaniu :P

  6. xXx

    Jak dla mnie Puma to jest przekombinowany potwór do wyciągania kasy, tak Lynx zawsze mi się podobał. Tańszy, prostszy, praktyczniejszy jako pojazd bojowy. Mimo wszystko cieszę się, że już zaraz będziemy mieć naszego Borsuka, bo może potem spróbujemy zrobić naszego Wilka za 10-15 lat.

    1. ryszard56

      To za długo, dla Nas że 300 sztuk Lynx, szkoda że Concept PL-01 uwalili

    2. War

      Pl01 to byl model ze sklrjki i dykty. Nawet nie prototyp. Nic nie uealili bo nic takiego nie istnialo. Ochlon.

  7. dropik

    zaskakujące ,że tylko 17 wozów specjalistycznych , myslałem ze minimum 50-80

  8. Hans Kloss

    Wszystko ładnie pięknie, ale jak wygląda wytrzymałość takiego wynalazku, bo nic o tym nie jest napisane, a nie wydaje się to być lepsze od stalowych pod tym względem.

    1. Użytkownik

      Pomimo wielu zalet, mają krótszą żywotność.

    2. Trzcinq

      W Borsuku gumowe sa przewidziane rowniez. Mniej wytrzymałe ale za to cichsze.

    3. comet

      Przede wszystkim są lżejsze.

  9. Gosc

    Hanwha Defense dla Australii jest bardziej perspektywicznym oferentem. Inwestycja Koreanczykow w Australii zapewnilaby baze zaopatrzeniowa zarowno dla Austalii jak tez Korei Poludniowej - gdyby zaszla taka potrzeba. Tak czy inaczej Australia musi wspolpracowac zarowno z Japonia jak tez z Korea Poludniowa, poniewaz jest to powazny potencjal tamtego regionu. Moglbym napisac Indie, jednak Hindusi lawiruja z uzbrojeniem z calego swiata, niezaleznie od obozu. Na dobra sprawe oba te kraje moga tworzyc baze produkcyjna w Australii. Duzy teren, malo ludzi, zachowana strategiczna odleglosc od Chin. Co najwazniejsze posiadaja surowce do produkcji. Slaboscia Australii jest jej niewielka armia. Spokojnie mogla by byc bezpieczna baza dla floty Japonii i Korei w razie potrzeby.

    1. Trzcinq

      Zgadzam się. Niech nie lekceważą Korei

  10. Andrzej.pl

    Podobny do naszego PL-01 Concept.

  11. Juras

    Kto to widzial by gumy na pancera zakladac, toz to Wania kozikiem przebije i powietrze spusci …

  12. ryszard56

    Dla Nas chociaż że 300sztuk bo na Borsuka długo bedziemy czekać

  13. Davien

    Niestety wojska NATO to w większości straszna mentalna Etiopia. Przykład? Amerykanie wydali setki milionów dolarów na opracowanie specjalnego systemu kamer 3D do F-22, w MiG-29 Rosjanie po prostu zamontowali trzy lusterka wsteczne od Łady - łączny koszt niecałe 3000 rubli.

    1. Franzz

      Davien ty serio?

    2. xXx

      To jest pewnie taka bzdura, jak z Rosyjskim ołówkiem i Długopisem NASA. Lusterka, nawet 3 nie zapewniają takiego pola widzenia jak kamera 3D, aczkolwiek pytanie czy taki VR 3D faktycznie zapewnia znacznie większą świadomość i widoczność? Amerykanie są dość pragmatyczni, więc pewnie by tego nie instalowali, jeśliby nie działało dobrze - to jest system dla tysięcy planowanych F-35, a nie prototyp pokroju Zumwalt, który wstrzymali po 2 jednostkach.

    3. Jeryk

      Oczywiście

  14. kk

    może warto by te M113AS4 odkupić jako rozwiązania pomostowe dla Borsuka

    1. ...

      Nie warto.

  15. Janka

    Było by fajnie dać Borsukói tonę extra pancerza kosztem kompozytowych gąsienic.