Przemysł Zbrojeniowy

Lynx z gumowymi gąsienicami

Fot. Rheinmetall Defence
Fot. Rheinmetall Defence

Jak poinformował niemiecki koncern Rheinmetall Defence, pomyślne zakończyły się próby prototypu bojowego wozu piechoty KF41 Lynx wyposażonego w kompozytowe gąsienice gumowe Composite Rubber Trakc (CRT) od kanadyjskiej spółki Soucy International. Tak skonfigurowany wóz to dodatkowa opcja niemieckiej oferty w programie pozyskania nowego BWP dla australijskiej armii.

Według komunikatu koncernu obecnie Lynx może być wyposażony zarówno w klasyczne stalowe jak i wspomniane kompozytowe odpowiedniki. Dzięki temu zwiększona została elastyczność, gdyż gumowe gąsienice pozwalają na odciążenie konstrukcji, a przy tym mogą ułatwić transport lotniczy oraz zmniejszyć koszty eksploatacji. Na analogiczny krok, czyli zastosowanie gąsienic tego typu już w maju br. zdecydował się już główny konkurent Rheinmetalla i Lynxa w australijskim przetargu, czyli południowokoreański Hanwha Defense oferujący AS21 Redback.

Według deklaracji producenta gumowe gąsienice z rodziny CRT mają charakteryzować się o wiele lepszymi parametrami w porównaniu do konwencjonalnych gąsienic stalowych. Wśród nich wymienić można znaczną redukcją hałasu (nawet o 13,5 decybeli) i wibracji (nawet o 70%), mniejszą masę i zmniejszoną potrzebę konserwacji (nawet o 80% mniej). Ponadto charakteryzują się lepszą wydajnością, która umożliwia osiągnięcie wyższej prędkości maksymalnej bez ryzyka ich zerwania, a także oszczędność paliwa (nawet do 30%).

W australijskim programie Land 400 Phase 3 (Mounted Close Combat Capability), w obecnej finałowej fazie, pozostała obecnie jedynie dwójka konkurentów: Rheinmetall Defence z KF41 Lynx i Hanwha Defense ASK21 Redback powstały na bazie K21. Rheinmetall Defence posiada już swoją spółkę córkę Rheinmetall Defence Australia, która działa na rzecz australijskiej armii oraz odbiorców eksportowych, a także współpracuje z innymi lokalnymi spółkami przemysłu zbrojeniowego. Produkcja KF41 Lynx ma odbywać się w zakładach Military Vehicle Center of Excellence (MILVEHCOE) w Redbank w stanie Queensland we wschodniej Australii. Obecnie trwa tam już produkcja kołowych transporterów opancerzonych Boxer zakupionych niedawno przez Australię w analogicznym przetargu. Natomiast Hanwha Defense powołała w celu współpracy z australjskim przemysłem spółkę - córkę — Hanwha Defense Australia, a także grupę Team Redback, w której skład wchodzą lokalne spółki m.in. takie jak: ECLIPS, EOS, Milspec, Bisalloy, Soucy, Marand i CBG Systems czy izraelski koncern Elbit Systems. Produkcja AS21 Redback ma być w założeniu prowadzona w zakładach w Geelong na południe od Melbourne.

Wspomniany program Land 400 Phase 3 zakłada pozyskanie do nowego bojowego wozu piechoty dla australijskiej armii, który zastąpi i pozwoli na wycofanie mocno przestarzałych  i wyeksploatowanych 431 egzemplarzy pełniących rolę bojowych wozów piechoty (a de facto transporterów opancerzonych) M113AS4. Ostateczna decyzja o wyborze zwycięzcy tego programu zostanie podjęta w przyszłym roku. Może on liczyć na kontrakt na dostawy ok. 450 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty  i 17 wozów specjalistycznych wraz z pakietem wsparcia i zabezpieczeniem w całym cyklu życia.

image
Reklama

Komentarze