Próby ogniowe australijskich BWP przyszłości

6 sierpnia 2021, 08:05
Land 400
Fot. Departament Obrony Australii
Reklama

Jak poinformował Departament Obrony Australii, dwóch głównych konkurentów o kontrakt na nowy australijski bojowy wóz piechoty przeszło w ostatnim czasie jeden z etapów prób. Były nim próbne strzelania przeprowadzone przez australijskich żołnierzy.

Wspomniane badania i testy prowadzone są na poligonie Puckpunyal należącym do australijskiej armii. Uczestniczy w nim po jednym egzemplarzu z trzech dostarczonych prototypów każdego z oferowanych pojazdów — niemieckiego KF41 Lynx i południowokoreańskiego AS21 Redback. Próby realizowano we wszystkich możliwych warunkach pogodowych i terenowych w celu kompleksowego sprawdzenia obu konstrukcji. W ramach sprawdzianu siły ognia wykonano strzelania z armat automatycznych kal. 30 mm oraz czołgowych karabinów maszynowy kal. 7,62 mm sprzężonych z armatą oraz zainstalowanych w zdalnie sterowanych modułach uzbrojenia na dystansie od 300 do ponad 2000 metrów.

Na początku br. obaj oferenci zaprezentowali pierwsze prototypy obu "australijskich" BWP. Wspomniane badania i testy mają z kolei potrwać aż 2 lata w celu wyeliminowania potencjalnego ryzyka dla australijskiej armii związanych z pozyskaniem nowego uzbrojenia. Próby Risk Mitigation Activity (RMA) obejmą szereg badań i testów, w tym siły ognia, mobilności i odporności. Jeden z prototypów obu oferowanych modeli ma posłużyć do prób odporności przeciwminowej, a pozostałe dwa do innych prób. Na podstawie otrzymanych wyników australijski resort obrony ma podjąć w 2022 roku ostateczną decyzję o wyborze zwycięzcy tego przetargu.

W australijskim programie Land 400 Phase 3 (Mounted Close Combat Capability), w obecnej finałowej fazie, pozostała obecnie jedynie dwójka konkurentów: Rheinmetall Defence z KF41 Lynx i Hanwha Defense ASK21 Redback powstały na bazie K21. Obie firmy deklarują, że w przeciągu ostatniego pół roku zbudowały wstępny szkielet łańcucha dostaw na podstawie lokalnych spółek.

Rheinmetall Defence posiada już swoją spółkę córkę Rheinmetall Defence Australia, która działa na rzecz australijskiej armii oraz odbiorców eksportowych, a także współpracuje z innymi lokalnymi spółkami australijskiego przemysłu zbrojeniowego. Produkcja KF41 Lynx ma odbywać się w zakładach Military Vehicle Center of Excellence (MILVEHCOE) w Redbank w stanie Queensland we wschodniej Australii. Hanwha Defense z kolei powołała w tym celu spółkę córkę — Hanwha Defense Australia, a także grupę Team Redback w której skład wchodzą lokalne spółki m.in. takie jak: ECLIPS, EOS, Milspec, Bisalloy, Soucy, Marand i CBG Systems czy izraelski koncern Elbit Systems. Produkcja AS21 Redback ma być w założeniu prowadzona w zakładach w Geelong na południe od Melbourne.

Reklama
Reklama

Program Land 400 Phase 3 zakłada pozyskanie do nowego bojowego wozu piechoty dla australijskiej armii, który zastąpi i pozwoli na wycofanie mocno przestarzałych  i wyeksploatowanych 431 egzemplarzy bojowych wozów piechoty M113AS4. Ostateczna decyzja o wyborze zwycięzcy tego programu zostanie podjęta w 2022 roku, może on liczyć na kontrakt na dostawy ok. 450 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty i 17 wozów specjalistycznych wraz z pakietem wsparcia i zabezpieczeniem w całym cyklu życia.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 22
Reklama
Ryszard 56
piątek, 6 sierpnia 2021, 13:19

A My uwalismy Concept PL-01, masakra dziś już ze 200 sztuk świetnego BWP z obroną aktywną i amunicją nowoczesną by było

Poznańczyk
piątek, 6 sierpnia 2021, 14:44

Jak można uwalić coś co nie istniało? Ładnie wyprofilowana dykta i kilka renderów to zaprawdę niewiele...

Davien
piątek, 13 sierpnia 2021, 11:46

Nie dykta ale CV-90 plus kompozyty.

Steve
piątek, 6 sierpnia 2021, 12:15

Na zdjęciu dobrze widać, jakie rozmiary osiągnęły współczesne bojowe wozy piechoty.

sobota, 7 sierpnia 2021, 08:53

I gdzie są specjaliści o 7 boleści którzy krytykowali Borsuka za wysoką sylwetkę

Jan Drugi Paweł
piątek, 6 sierpnia 2021, 16:17

W czasie II Wojny Światowej ludzie mieli gorszą opiekę medyczną, gorzej się odżywiali dlatego byli mniejsi i mogli się zmieścić na przykład w 7TP albo tankietce TKS. Dzisiaj ludzie dobrze jedzą, palą dużo papierosów i dlatego rosną więksi. Współczesny żołnierz nie zmieściłby się w większości czołgów z czasów lądowania w Normandii lub bitwy na Łuku Kurskim.

Davien
piątek, 6 sierpnia 2021, 17:38

7TP miał 2,12 metra wysokości wiec spokojnei by tam dzisiejsi żołnierze weszli

Mike
piątek, 6 sierpnia 2021, 19:20

Nieprawda.Tak jak kolega wyżej wspomniał, dzisiejsi żołnierze średnio mają po 3 metry wzrostu .

adam
piątek, 6 sierpnia 2021, 11:46

Wszyscy testują i porównują, Ale nie u nas. NASZA władza wie lepiej co trzeba kupić i od kogo.

sobota, 7 sierpnia 2021, 08:52

Borsuk cały czas przychodzi próby i testy

BUBA
niedziela, 8 sierpnia 2021, 13:06

I to trwa juz 10 lat. I praktycznie juz jest przesrarzaly. A pozniej krzycza jak WP dla dobra Polski kupuje sprzet z najwyrzszej ( popieram ) polki za granica. A BUMAR to samo. WP to nie producent a Konsumeta ktoremu dac trzeba co najlepsze.Przemysl produkuje WP kupuje. Ale jak patrzy sie na wlasna kieszen to juz tak jest. Nawet skarb panstwa okradany. Przyklad tarnowskie Gory gdzie wrze jak w ulu i co i nic. Nawet NIKt nie patrzy w ta strone.

starszy kapral
piątek, 6 sierpnia 2021, 17:05

Sugerujesz cos w sprawie bewupa?

321
piątek, 6 sierpnia 2021, 11:36

I to są nowoczesne BWP przy których Borsuk to ubogi krewny z Afryki :)

Kerry
piątek, 6 sierpnia 2021, 15:52

Borsuk jest bardzo udaną konstrukcją w niczym nie ustępującą najnowszym BWP na świecie. Konstrukcja zaprojektowana za ułamek tego co wydano na inne zachodnie BWP i jak do tej pory bez wpadek konstrukcyjnych. Inne nowoczesne BWP natomiast zaliczają wpadki. Najnowsza dotyczy KF41 Lynx, który okazał się podczas testów w Australii bardzo awaryjną konstrukcją, a do tego niemożliwą do napraw polowych. Jak podają dobrze poinformowane osoby, usunięcie tych wad wymaga przeprojektowania całej konstrukcji.

Kierowca
piątek, 6 sierpnia 2021, 17:13

Niech Pan nie żartuje , tu chodzi o życie ludzkie

Kerry
piątek, 6 sierpnia 2021, 18:13

BWP Borsuk to bardzo nowoczesna konstrukcja i jest to fakt. Nie bez powodów obszerne artykuły na temat rozwoju tej konstrukcji pojawiają się regularnie w największych branżowych magazynach od USA i Rosji na Chinach i RPA kończąc...

Aaa
piątek, 6 sierpnia 2021, 19:23

Przecież jeszcze BWP borsuk nawet nie powstał.

Olaf
sobota, 7 sierpnia 2021, 00:07

Tak samo można powiedzieć o AS21 i KF41, też nie powstały.

Kerry
piątek, 6 sierpnia 2021, 22:00

Bo nie został wdrożony do seryjnej produkcji? No to Lynx również nie powstał idąc tym tokiem rozumowania...

;)))
piątek, 6 sierpnia 2021, 11:17

Borsuk... - jestem pierwszy ?

Gts
piątek, 6 sierpnia 2021, 14:11

Nawet nie podchodzi do tej kategorii, nie tylko wagowej.

trzcinq
sobota, 7 sierpnia 2021, 08:58

Z grubsza mówiąc nie wchodząc w detale ustępuje im jedynie opancerzeniem. Jeśli chodzi o ten przetarg to Redback jest moim faworytem. Podobno Lynx wykazał się jakimiś problemami natury technicznej

Tweets Defence24