Reklama

Siły zbrojne

Próby ogniowe australijskich BWP przyszłości

Fot. Departament Obrony Australii
Fot. Departament Obrony Australii

Jak poinformował Departament Obrony Australii, dwóch głównych konkurentów o kontrakt na nowy australijski bojowy wóz piechoty przeszło w ostatnim czasie jeden z etapów prób. Były nim próbne strzelania przeprowadzone przez australijskich żołnierzy.

Wspomniane badania i testy prowadzone są na poligonie Puckpunyal należącym do australijskiej armii. Uczestniczy w nim po jednym egzemplarzu z trzech dostarczonych prototypów każdego z oferowanych pojazdów — niemieckiego KF41 Lynx i południowokoreańskiego AS21 Redback. Próby realizowano we wszystkich możliwych warunkach pogodowych i terenowych w celu kompleksowego sprawdzenia obu konstrukcji. W ramach sprawdzianu siły ognia wykonano strzelania z armat automatycznych kal. 30 mm oraz czołgowych karabinów maszynowy kal. 7,62 mm sprzężonych z armatą oraz zainstalowanych w zdalnie sterowanych modułach uzbrojenia na dystansie od 300 do ponad 2000 metrów.

Na początku br. obaj oferenci zaprezentowali pierwsze prototypy obu "australijskich" BWP. Wspomniane badania i testy mają z kolei potrwać aż 2 lata w celu wyeliminowania potencjalnego ryzyka dla australijskiej armii związanych z pozyskaniem nowego uzbrojenia. Próby Risk Mitigation Activity (RMA) obejmą szereg badań i testów, w tym siły ognia, mobilności i odporności. Jeden z prototypów obu oferowanych modeli ma posłużyć do prób odporności przeciwminowej, a pozostałe dwa do innych prób. Na podstawie otrzymanych wyników australijski resort obrony ma podjąć w 2022 roku ostateczną decyzję o wyborze zwycięzcy tego przetargu.

W australijskim programie Land 400 Phase 3 (Mounted Close Combat Capability), w obecnej finałowej fazie, pozostała obecnie jedynie dwójka konkurentów: Rheinmetall Defence z KF41 Lynx i Hanwha Defense ASK21 Redback powstały na bazie K21. Obie firmy deklarują, że w przeciągu ostatniego pół roku zbudowały wstępny szkielet łańcucha dostaw na podstawie lokalnych spółek.

Rheinmetall Defence posiada już swoją spółkę córkę Rheinmetall Defence Australia, która działa na rzecz australijskiej armii oraz odbiorców eksportowych, a także współpracuje z innymi lokalnymi spółkami australijskiego przemysłu zbrojeniowego. Produkcja KF41 Lynx ma odbywać się w zakładach Military Vehicle Center of Excellence (MILVEHCOE) w Redbank w stanie Queensland we wschodniej Australii. Hanwha Defense z kolei powołała w tym celu spółkę córkę — Hanwha Defense Australia, a także grupę Team Redback w której skład wchodzą lokalne spółki m.in. takie jak: ECLIPS, EOS, Milspec, Bisalloy, Soucy, Marand i CBG Systems czy izraelski koncern Elbit Systems. Produkcja AS21 Redback ma być w założeniu prowadzona w zakładach w Geelong na południe od Melbourne.

Reklama
Reklama

Program Land 400 Phase 3 zakłada pozyskanie do nowego bojowego wozu piechoty dla australijskiej armii, który zastąpi i pozwoli na wycofanie mocno przestarzałych  i wyeksploatowanych 431 egzemplarzy bojowych wozów piechoty M113AS4. Ostateczna decyzja o wyborze zwycięzcy tego programu zostanie podjęta w 2022 roku, może on liczyć na kontrakt na dostawy ok. 450 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty i 17 wozów specjalistycznych wraz z pakietem wsparcia i zabezpieczeniem w całym cyklu życia.

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze

    Reklama