- Wiadomości
Prototyp "amerykańskiego" Lynxa powstanie w Australii
Jak poinformował niemiecki koncern Rheinmetall, prototypowe podwozie bojowego wozu piechoty KF41 Lynx, które posłuży do przeprowadzenia prób w USA powstanie w zakładach Rheinmetall Defence Australia. Działania te są elementem udziału Rheinmetalla w programie Optionally-Manned Fighting Vehicle (OMFV), który ma wyłonić następcę M2 Bradley w U.S. Army.

Wspomniany wóz zostanie zbudowany w zakładach Military Vehicle Center of Excellence (MILVEHCOE) w Redbank w stanie Queensland we wschodniej Australii, które należą do Rheinmetall Defence Australia. Będzie to kolejne zlecenie dla tej fabryki związane z bojowym wozem piechoty Lynx. W październiku ub.r. podjęto decyzję o wyprodukowaniu tam co najmniej 30 z pierwszych 46 systemów wieżowych Lance przeznaczonych dla węgierskich Lynxów, a docelowo planuje się zamówienie kolejnych 127 egzemplarzy.
Czytaj też: Australijskie wsparcie dla BWP Lynx
W australijskim programie Land 400 Phase 3 (Mounted Close Combat Capability), w obecnej finałowej fazie, pozostała obecnie jedynie dwójka konkurentów: Rheinmetall Defence Australia z KF41 Lynx i Hanwha Defense Australia AS21 Redback powstały na bazie K21. Z kolei na rynku amerykańskim KF41 Lynx oferuje lokalna spółka córka koncernu Rheinmetall — American Rheinmetall Vehicle. W skład konsorcjum jakie współtworzy, wchodzą także rodzime amerykańskie spółki takie jak Raytheon, Textron Systems, Allison Transmission czy L3Harris Technologies.
W grudniu ub.r. nastąpiło oficjalne rozpoczęcie postępowania przetargowego we wznowionym programie OMFV, co oznacza, że wchodzi on w kluczową fazę. W lipcu wybrano pięciu oferentów, którzy otrzymali kontrakty na przygotowanie wyłącznie cyfrowych projektów wstępnych za łączną kwotę ok. 299,4 mln dolarów. Wśród nich wymienić można oprócz wyżej wymienionego konsorcjum Rheinmetalla także Oshkosh Defense (wraz z Pratt Miller Defense, Hanwha Defense USA, Rafael Advanced Defense Systems, QinetiQ Inc., oraz Plasan), BAE Systems (wraz z Elbit Systems of America), General Dynamics Land Systems oraz Point Blank Enterprises. Następnie planowane jest przyznanie do trzech umów na wykonanie projektów technicznych oraz przygotowania do budowy prototypów proponowanych konstrukcji w perspektywie kolejnego półtora roku.
Czytaj też: Węgry zamawiają aktywny pancerz dla BWP
Obecna odsłona przetargu jest już drugą jego edycją programu OMFV. Pierwszy przetarg na następcę Bradleya został odwołany w styczniu ub.r. ze względu na wystąpienie pewnych nieprzewidzianych problemów. W kwietniu U.S. Army poinformowała o jego wznowieniu po przygotowaniu w przeciągu ostatnich trzech miesięcy nowych, zredefiniowanych wymagań harmonogramu prac. Według ogłaszanego wcześniej ramowego harmonogramu obecnie planuje się wyłonienie nowego BWP w 2023 roku. Następnie w 2025 roku ma być gotowy jego docelowy prototyp, po czym po zakończeniu testów i rozpoczęciu produkcji seryjnej trafią do służby liniowej, począwszy od 2028 roku.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]