- Wiadomości
HSW negocjuje kontrakt na więcej Krabów. Baza dla Gladiusa ze Stalowej Woli
Huta Stalowa Wola prowadzi negocjacje z Agencją Uzbrojenia w sprawie dostawy kolejnych dwóch dywizjonowych modułów ogniowych Regina, wyposażonych w 48 haubic samobieżnych Krab. Z kolei w programie Gladius zostanie wykorzystany pojazd wielozadaniowy 4x4, opracowany przez HSW.

Podczas śniadania prasowego zaprezentowano plany strategiczne wiodących spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Była wśród nich Huta Stalowa Wola. HSW, obok informacji o samej firmie i planach inwestycji, przekazała też nowe informacje dotyczące realizowanych przez „stalowowolską zbrojownię" programów.
Zobacz też
I tak, jeśli chodzi o program Regina, którego elementem są armatohaubice Krab, to w ramach zrealizowanej już umowy na pierwszy „wdrożeniowy" moduł ogniowy oraz obowiązującego kontraktu na cztery systemy seryjne (z aneksem z 2020 roku, dotyczącym dostawy elementów baterii szkolnej dla Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia w Toruniu) dostarczono już 80 haubic, a także Artyleryjskie Wozy Amunicyjne, Wozy Dowódcze i Dowódczo-Sztabowe oraz Warsztaty Remontu Uzbrojenia i Elektroniki. Do przekazania pozostały jeszcze 42 haubice.
HSW poinformowała jednocześnie, że prowadzone są negocjacje na kolejne 48 haubic, wraz z pojazdami wsparcia. Wcześniej Defence24.pl informował, że planuje się w 2022 roku zawarcie kontraktu na kolejne Kraby, najwyraźniej więc zamówienie dotyczy dwóch dywizjonów. Po pełnym zrealizowaniu istniejących i negocjowanego kontraktu polska armia będzie miała 170 Krabów, choć dalsze zamówienia w dłuższej perspektywie są prawdopodobne.
Zobacz też
Kolejnym programem, o którym była mowa, był Taktyczny Pojazd Wielozadaniowy 4x4, opracowany przez HSW we współpracy z partnerem czeskim. Pojazd ten planuje się wykorzystać, co nie jest zaskoczeniem, jako wóz dowodzenia w programach artylerii lufowej i rakietowej na podwoziu kołowym (Kryl, Dana, Langusta i przyszła Langusta-M), jako pojazd oficera łącznikowego, Artyleryjski Wóz Rozpoznawczy, wóz rozpoznania skażeń, a także platformę oferowaną w programach pojazdu Wojsk Specjalnych Pegaz i niszczyciela czołgów Ottokar-Brzoza.

Autor. Marta Rachwalska/Defence24.pl
Oprócz tego jednak, jak poinformowano, nowy wóz 4x4 ma stanowić platformę bazową dla systemu rozpoznawczo-uderzeniowego Gladius. Stosowne rozmowy z Grupą WB, wykonawcą programu, są już prowadzone. Przypomnijmy, że niedawno zawarto podpisano umowę z Agencją Uzbrojenia na dostawę czterech modułów bateryjnych tego systemu, pozwalającego rozpoznawać i razić cele na donośności 100 km za pomocą dwóch typów systemów bezzałogowych. Nowy pojazd 4x4 będzie więc używany w jednostkach artylerii nie tylko jako wóz dowodzenia np. dla Langust, ale platforma bazowa tego nowego systemu. Wykorzystanie jednego pojazdu w pułkach artylerii (gdzie dziś są Langusty i Dany, a będą Gladiusy) to rozwiązanie racjonalne z punktu widzenia logistycznego.
Zobacz też
Innym ważnym projektem jest Zdalnie Sterowany System Wieżowy ZSSW-30. Po tym, jak w ubiegłym roku przeszedł badania kwalifikacyjne, trwają negocjacje z Agencją Uzbrojenia dotyczące dostawy pierwszych 70 wież, zintegrowanych z KTO Rosomak. Docelowo na potrzeby kołowych transporterów planuje się pozyskanie 341 wież, natomiast nowy bojowy wóz piechoty Borsuk będzie wykorzystywać wieżę w wersji z dostosowanej do klauzuli „Z" – zastrzeżone.
Zobacz też
Jeśli chodzi o samego Borsuka (niedawno zawarto umowę na kolejne 4 prototypy jeszcze w ramach pracy rozwojowej), to obecnie program jest jeszcze na etapie badań zakładowych, ale badania kwalifikacyjne rozpoczną się w najbliższych tygodniach i mają być zakończone do 2023 roku. Na przełomie 2023 i 2024 roku planowane jest opracowanie dokumentacji technicznej do produkcji seryjnej i osiągnięcie zdolności do produkcji.
Inny produkt HSW, pojazd minowania narzutowego Baobab-K, ma być gotowy do produkcji jeszcze w tym roku, a w II kwartale br. planowane jest zakończenie rozpoczętych we wrześniu 2021 roku badań kwalifikacyjnych. HSW pracuje też m.in. nad nową wersją moździerza Rak o zwiększonej szybkostrzelności, a także nad podwoziem gąsienicowym nowej generacji, które ma również być dostosowane do pełnienia roli wozu dowódczego i dowódczo-sztabowego dla systemu Regina/Krab. Badania nowego podwozia w zakresie zastosowanych zmian tego ostatniego odbędą się w br., a osiągnięcie gotowości do produkcji seryjnej planowane jest na 2024 rok. Natomiast dopełnieniem programu moździerzy Rak na podwoziu kołowym (dostarczono 83 ze 123 zakontraktowanych) będzie umowa na 30 Artyleryjskich Wozów Rozpoznawczych (AWR) na KTO Rosomak.
Jędrzej Graf, Jakub Palowski
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS