- Wiadomości
Wojsko zamawia pierwsze BWP Borsuk
Siły Zbrojne RP otrzymają cztery dodatkowe prototypy nowego, pływającego bojowego wozu piechoty Borsuk. Pojazdy zostały zakontraktowane w ramach pracy rozwojowej prowadzonej w NCBR.

O podpisaniu umowy na 4 dodatkowe prototypy Borsuka poinformował na Twitterze rzecznik Agencji Uzbrojenia, mjr Krzysztof Płatek. „W ramach pracy badawczo-rozwojowej w NCBR zakontraktowane zostały 4 dodatkowe prototypy BWP #Borsuk. Badania wstępne istniejącego prototypu są na ukończeniu. Niebawem rozpoczną się badania kwalifikacyjne, a po ich zakończeniu negocjacje na dostawy wozów seryjnych".
W ramach pracy badawczo-rozwojowej w NCBR zakontraktowane zostały 4 dodatkowe prototypy BWP #Borsuk. Badania wstępne istniejącego prototypu są na ukończeniu. Niebawem rozpoczną się badania kwalifikacyjne, a po ich zakończeniu negocjacje na dostawy wozów seryjnych. pic.twitter.com/3kTmOthQjz
— Krzysztof Płatek (@krzysztof_atek) April 27, 2022
Bojowy wóz piechoty Borsuk, opracowywany w ramach projektu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju przez konsorcjum od 2014 roku, którego liderem jest Huta Stalowa Wola. Z wcześniejszych informacji wynika, że badania zakładowe powinny zakończyć się w połowie bieżącego roku, następnym etapem będą badania kwalifikacyjne, a kolejnym – produkcja seryjna.
Zobacz też
Rozmowy w sprawie aneksowania umowy dotyczącej opracowania nowego, pływającego BWP Borsuk poprzez zamówienie czterech kolejnych prototypów prowadzono od ubiegłego roku. Ich dostawa pozwoli przyspieszyć proces badań kwalifikacyjnych, a co za tym idzie – wprowadzenie nowej konstrukcji do linii. Zamawianie niewielkich serii pojazdów, czy innych systemów uzbrojenia, jeszcze w trakcie pracy B+R, by przyspieszyć ich finalizację, jest praktyką powszechnie stosowaną w wiodących państwach NATO, w tym w Stanach Zjednoczonych.
O przygotowaniach do produkcji Borsuków mówił w niedawnym wywiadzie dla Defence24.pl Sebastian Chwałek, prezes PGZ S.A., do której należy HSW. "Biorąc pod uwagę stan liczbowy obecnie użytkowanych w Siłach Zbrojnych RP BWPów, jak i konieczność zwiększenia liczebności wojska, trzeba powiedzieć, że wozów powinno być znacznie więcej niż tych obecnie używanych. Mówimy o co najmniej setkach, jeśli nie ponad tysiącu sztuk NBPWP Borsuk. Jest to też dla nas wyzwanie, bo jeżeli w tym roku użytkownicy końcowi pozyskają pierwsze testowe egzemplarze, to w przyszłym nastąpi formalne zakończenie prac połączone z feedbackiem na temat użytkowania NBPWP. Wówczas powinna być podjęta decyzja o wdrożeniu go do produkcji seryjnej, przy jednoczesnej potrzebie przełożenia pomysłów i próśb od wojska" - powiedział.
Zobacz też
Borsuk to gąsienicowy bojowy wóz piechoty polskiej konstrukcji, którego masa bojowa wynosi 28 ton, nieco mniej niż w wypadku konstrukcji zachodnich, które ważą od trzydziestu kilku do nawet ponad 40 ton. Jest to pewien kompromis między potrzebą ochrony wnętrza, a wymogiem pływalności, który od początku stawiano przy opracowaniu tej konstrukcji.
Wiąże się to z funkcjonującą niezmiennie koncepcją polskich Wojsk Zmechanizowanych, których pojazdy – tak jak dzisiejsze BWP-1 – powinny być zdolne do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem, by zwiększyć swobodę prowadzenia działań. Pojazd jest jednak skonstruowany w taki sposób, że może otrzymać dodatkowe opancerzenie, zwiększające ochronę pancerną. Oczywiście „kosztem" pływalności. W perspektywie może być wyposażony w aktywny system ochrony pojazdu.
Zobacz też
Wymóg pływalności determinuje też sylwetkę Borsuka, bo kadłub pojazdu zaprojektowany jest w taki sposób, by zapewniał odpowiednią wyporność w trakcie pływania. Wóz dysponuje opracowanym przez poznańskie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne szybkowymiennym zespołem napędowym power-pack z silnikiem o mocy 720 KM MTU oraz przekładnią Allison/Caterpillar, co zapewnia bardzo korzystny stosunek mocy do masy. Inną ważną cechą Borsuka jest zawieszenie hydropneumatyczne, co w połączeniu z wspomnianą już pływalnością zapewnia mu bardzo dobre własności terenowe.
Bardzo ważnym elementem Borsuka jest bezzałogowa wieża ZSSW-30. To również polska konstrukcja, opracowana przez konsorcjum Huty Stalowa Wola i WB Electronics. W zeszłym roku przeszła badania kwalifikacyjne. Trwa już postępowanie na dostawę pierwszej partii wież, które trafią najpierw na transportery Rosomak.
W podstawowej wersji Borsuk ma przewozić trzech członków załogi – dowódcę załogi, kierowcę oraz działonowego-operatora i sześciu żołnierzy desantu, w tym dowódcę drużyny. Wnętrze pojazdu zapewni im ergonomiczne warunki służby. Oczywiście Borsuk będzie wyposażony w nowoczesny sprzęt łączności.
Zobacz też
Wieża ZSSW-30 jest uzbrojona w armatę Mk 44/S Bushmaster II kalibru 30 mm, z możliwością szybkiej konwersji na kaliber 40 mm i zdolnością użycia amunicji programowalnej, a także podwójną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike i karabinem maszynowym sprzężonym z armatą. Jest to system zdalnie sterowany z wnętrza pojazdu. Dysponuje zaawansowanym systemem kierowania ogniem, integrującym wszystkie elementy na jednym pulpicie sterowniczym. Posiada system automatycznego śledzenia celów, tzw. autotracker, a także niezależną głowicę obserwacyjną dla dowódcy, co pozwala na działanie w trybie hunter-killer/killer-killer. Producentem wyposażenia optoelektronicznego jest PCO.
Nowy Pływający Bojowy Wóz Piechoty Borsuk, bo taka jest jego oficjalna nazwa, to projekt pojazdu, który ma zastąpić w polskich wojskach zmechanizowanych przestarzałe wozy BWP-1. Te ostatnie nie zmieniły się zasadniczo od pierwszej połowy lat 70. ubiegłego wieku, kiedy były wprowadzane na uzbrojenie Sił Zbrojnych PRL, więc zdecydowanie potrzebują następcy. Warto jednak dodać, że równolegle z wprowadzeniem Borsuków planowana jest modernizacja BWP-1. Produkcja planowanych do wprowadzenia . A niejako „w kolejce" obok wersji BWP są odmiany specjalistyczne, na przykład rozpoznawcza, wozy zabezpieczenia technicznego, dowodzenia czy ewakuacji medycznej.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS