Hiszpania inwestuje w kołowe transportery

Autor. Fot. ESCRIBANO Mechanical and Engineering
Hiszpańskie ministerstwo obrony zainwestuje kolejne 420 mln euro w rozwój rodziny kołowych opancerzonych wozów VCR Dragon 8x8 - informuje serwis InfoDefensa. Środki te mają na celu zrekompensowanie zwiększenia kosztów produkcji oraz dokończenie całego projektu, kluczowego dla hiszpańskich wojsk lądowych.
Budżet na cały program VCR Dragon zakładał wydatkowanie na poziomie 2,1 mld euro, jednak teraz po otrzymaniu dodatkowych środków sięgnie 2,5 mld euro. Nadprogramowe fundusze będą wypłacane w ratach w okresie 2024-2028. Ma to pozwolić na dokończenie kilku wariantów pojazdów m.in. wozów rozpoznawczych. Co więcej, wspomniane środki mogą zostać częściowo rozdysponowane na dodatkowe wyposażenie dla pozyskiwanych wozów jak np. systemy ochrony aktywnej. Za wdrożeniem tego rozwiązania ma opowiadać się hiszpańska armia, mimo braku tego elementu w zapisach umowy. Obecnie, do tamtejszych wojsk lądowych miało trafić pierwsze 7 pojazdów w wersji wozu saperskiego oraz egzemplarze testowe w wydaniu m.in. kołowego bojowego wozu piechoty/kawalerii.
Defensa inyectará otros 420 millones de euros en el VCR 8x8 Dragón del Ejército https://t.co/U9a2OK01uS
— Infodefensa (@Infodefensa) April 21, 2023
Program VCR 8x8 Dragon według przyjętego w grudniu 2018 roku planu zakłada zakup 348 nowych kołowych wozów bojowych w różnych konfiguracjach, które mają zostać dostarczone do 2022 roku, co ma kosztować ok. 2,1 mld USD. Plan ogólne mówią o pozyskaniu blisko 1000 takich wozów, kosztem ok. 3,8 mld euro (365 wozów w drugiej transzy od 2022 roku i 287 wozów w trzeciej transzy). Nowo pozyskane Dragony pozwolą na rozpoczęcie stopniowego wycofania i zastąpienia w służbie liniowej obecnie eksploatowanych kołowych transporterów opancerzonych Pegaso BMR-M1 (648 egzemplarzy) i kołowych bojowych wozów rozpoznawczych Pegaso VEC-M1 (135 egzemplarzy).
VCR 8x8 Dragon to hiszpański kołowy transporter opancerzony bazujący na rodzinie wozów Piranha V, produkowany przez koncern GDELS na terenie zakładów Santa Bárbara Sistemas. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny MTU 6V-199 TE21 lub Scania DC-13 o mocy 550 KM każdy, pozwalające na rozpędzenie wozu do 105 km/h przy zasięgu operacyjnym na poziomie 550 km. Według producenta kadłub zapewnia ochronę z każdej strony przed amunicją przeciwpancerną kal. 14,5 mm, zaś w przypadku przodu kadłuba zapewniona ma być ochrona przed większością typów amunicji kal. 30 mm. Poza tym pojazd może otrzymać opancerzenie dodatkowe zwiększające jego odporność np. na głowice kumulacyjne. W przypadku wariantu bojowego wozu piechoty, uzbrojenie główne zostało umieszczone w bezzałogowym systemie wieżowym Guardian 30 i jest nim armata automatyczna Orbital ATK Mk44S Bushmaster II/S kal. 30 mm. Posiada ona zdwojoną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike LR/LR2.

Autor. Plasan/GDELS
WIDEO: Burza w Nowej Dębie. Polskie K9 na poligonie