Pod koniec grudnia Amparo Valcare, będący sekretarzem stanu w ministerstwie obrony Hiszpanii ogłosił rozpoczęcie poszukiwania przez tamtejsze wojska lądowe następcy gąsienicowych transporterów opancerzonych M113.
Program, który ma rozpocząć się w tym roku ma na celu wymianę gąsienicowych transporterów opancerzonych M113, które są już rozwiązaniem przestarzałym, ale bardzo licznie występującym w hiszpańskiej armii. Tamtejsze wojska lądowe obecnie użytkują około 1200 egzemplarzy tego pojazdu w wielu wariantach począwszy od opancerzonego wozu ewakuacji medycznej, wozów dowodzenia M577A2, kończąc na nośnikach przeciwpancernych pocisków kierowanych TOW/Spike. Program zakłada dostawy nowych wozów w latach 2027-2035 wymianę 600 M113, najpewniej w pierwszej kolejności w wariancie transportera opancerzonego.
Czytaj też
The Spanish Army will launch a program to replace the M113 transporters with the future VAC. The tracked VAC will be unified with the wheeled VCR 8x8 Dragon. The VAC program predict in the years 2027-35 replace 600 of M113 vehicles in the first phase.https://t.co/J1f2uIqQDg pic.twitter.com/O3iZSc15pj
— Junsupreme (@RyszardJonski) December 21, 2022
Szczególnie zainteresowane wzięciem udział w programie jest konsorcjum TESS, które obecnie dostarcza na potrzeby hiszpańskich jednostek kołowe pojazdy bojowe rodziny Dragón 8 × 8 m.in. w wariancie kołowego bojowego wozu piechoty czy pojazdu saperskiego. Ma ono proponować w ramach następcy M113 wóz będący bazą dla pojazdów saperskich Castor, czyli platformę gąsienicową ASCOD. W odróżnieniu od wersji specjalistycznej ta propozycja ma posiadać automatyczną, elektrohydrauliczną skrzynię biegów Sapa ACT 850, która została stworzona z myślą, o pojazdach których masa mieści się w granicy 45 ton, zatem jak najbardziej bojowych wozów piechoty.
Czytaj też
Proponowany pojazd ma posiadać wiele elementów wspólnych z rodziną kołowych pojazdów Dragón 8x8 w tym m.in. system łączności, BMS czy bezzałogowy system wieżowy Escribano. Ostatni element wskazuje, że przewiduje się możliwość wdrożenia tego pojazdu jako drugiego gąsienicowego bojowego wozu piechoty obok obecnie użytkowanego Pizzaro. Możliwe jest także zastosowanie w nowym pojeździe kompozytowych gąsienic czy nowoczesnego systemu autodiagnostycznego.
MAXPL
2027 2035 to nawet polskie zakłady by wysię wyrobiły zrobić 600 sztuk bwp a borsuk to bym im akurat pasował przecież to góry I pełno wody do okoła