Przemysł Zbrojeniowy
Dostawy zmodernizowanych czołgów Leclerc
Blog Forces Operations poinformował o harmonogramie dostaw zmodernizowanych czołgów dla wojsk lądowych Francji.
Jak możemy się dowiedzieć, w grudniu 2022 dostarczono pierwszy zmodernizowany czołg Leclerc XLR, który służy do dalszych testów mających wykryć ewentualne niedomagania konstrukcji i pozwolić na wprowadzenie poprawek.
Czytaj też
Pierwszym wnioskiem z testów jakim się podzielono, jest obserwacja że wzrost masy pojazdu, wynikający ze wzmocnienia jego opancerzenia, nie wpłynie negatywnie na jego mobilność taktyczną. Dzieje się tak pomimo, że wóz nieco wolniej się rozpędza.
Obecnie testy mają koncentrować się na poprawie parametrów związanych z siłą ognia pojazdu, to jest zmianom w programowaniu systemu kierowania ogniem, oraz dostosowaniu do strzelania programowalną wielozadaniową amunicją odłamkowo-burzącą M3M zaprojektowaną przez firmę Nexter Arrowtech.
Czytaj też
Kolejne testy mają skupić się na sprawdzeniu zachowania systemu obrony przed bronią masowego rażenia, oraz to jak elektronika wozu jest chroniona przed impulsami elektromagnetycznymi oraz jej odporność na cyberataki.
Do końca wiosny wojska lądowe Francji mają otrzymać cztery dodatkowe wozy, określane jako przedseryjne, wozy te będą pozbawione zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia FN Herstal T2B oraz systemu ochrony przed improwizowanymi ładunkami wybuchowymi o nazwie Barage.
Czytaj też
Nie jest to problem albowiem zmodernizowanych ma być około 200 czołgów, natomiast modułów T2B i systemów Barage ma być zamówionych około 100 sztuk każdy, czyli dla połowy floty, a w razie potrzeby, mogą być zamówione dodatkowe.
Pierwsze wozy w konfiguracji seryjnej mają zostać dostarczone do końca lata bieżącego roku, natomiast tempo modernizacji czołgów Leclerc do standardu XLR ma wynosić około 30 wozów rocznie, co pozwoli na modernizację około 200 wozów do 2029 roku.
Czytaj też
Ogólnie do końca 2023 Francuskie Siły Zbrojne mają otrzymać 18 czołgów Leclerc XLR, które w pierwszej kolejności trafią do szkoły kawalerii w Saumur oraz akademia wojskowa w Bourges. Natomiast kolejne wozy następnie sukcesywnie trafią do czterech pułków czołgów.
W przyszłości planowane są dalsze prace nad modernizacją czołgów związane ze starzejącym się zespołem napędowym. Można się spodziewać prac nad remontami i modernizacją silników, a być może w dalszej perspektywie również ich wymianą na nowocześniejsze rozwiązanie.
LMed
Planują modernizować trzydzieści wozów rocznie. Hmmm... Nie tak znowu dużo więcej niż Bumar brzydki.