- Wiadomości
Kolejne zamówienie na modernizację czołgów Leclerc dla Armée de terre
Jak podaje portal FOB - Forces Operations Blog, koncern Nexter otrzymał kolejny kontrakt na modernizację następnej partii czołgów Leclerc w ramach programu Scorpion dla wojsk lądowych Francji (Armée de terre).

Pierwsza partia wozów przewidzianych do modernizacji, została zamówiona w czerwcu 2021, program Scorpion zakłada modernizację 200 czołgów Leclerc EMAT (État-major de l'armée de terre - Standard sztabu generalnego wojsk lądowych) pochodzących najprawdopodobniej z serii produkcyjnych S2 i S3 (znanej także jako SXXI) do nowego standardu znanego jako Leclerc F1 lub Leclerc XLR. Wszystkie 200 egzemplarzy zmodernizowanych czołgów Leclerc ma zostać dostarczona do 2029 roku, natomiast pierwsze 18 egzemplarzy ma zostać dostarczonych jeszcze w roku 2023.
Modernizacja czołgów na dużą skalę powinna rozpocząć się w marcu/kwietniu 2024, z czego linia produkcyjna/remontowo-modernizacyjna w zakładach w Roanne będzie wstanie modernizować dwa czołgi Leclerc miesięcznie.
Modernizacja czołgów Leclerc w ramach programu Scorpion zakłada wymianę łączności poprzez zastosowanie radiostacji Contact oraz systemu zarządzania polem walki Scorpion (SICS). Pojazdy otrzymają również zdalnie sterowany moduł uzbrojenia T2B zaprojektowany przez belgijską firmę FN Herstahl. Wzmocniony zostanie także pancerz, najprawdopodobniej w wypadku integralnego pancerza kompozytowego wieży i kadłuba, ten zostanie zmodernizowany co najmniej do poziomu wersji Leclerc EMAT S3/SXXI transzy produkcyjnych T10 i T11, natomiast na burtach kadłuba zainstalowane będą mogły być dodatkowe moduły wybuchowego pancerza reaktywnego.
System kierowania ogniem oraz armata zostaną zmodernizowane w celu umożliwienia użycia amunicji programowalnej M3M, opracowanej przez Nexter Arrowtech. Powyższe rozwiązania to zaledwie pierwszy etap modernizacji czołgów Leclerc, drugi etap obejmować ma wymianę przestarzałych już elementów takich jak optoelektronika, a także zespół napędowy. Szczególnie chodzi o silnik wysokoprężny SACM V8X-1500 Hyperbar o dość nietypowej konstrukcji, gdyż został on połączony z niewielką turbiną gazową Turboméca TM-307B, która pełni rolę zarówno turbosprężarki jak również pomocniczej jednostki prądotwórczej kiedy główna jednostka napędowa nie pracuje.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS