Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Airbus wycofuje się z postępowania na śmigłowce dla Marynarki Wojennej

Fot. Airbus Helicopters
Fot. Airbus Helicopters

Firma Airbus Helicopters poinformowała o wycofaniu się z postępowania na śmigłowce przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej.

W oświadczeniu koncernu czytamy: “Airbus Helicopters podjął decyzję o wycofaniu się z postępowania na zakup czterech śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP. Zdefiniowane przez polski MON wymagania offsetowe dla tego zakupu przy zakładanej liczbie śmigłowców uniemożliwiły Airbus Helicopters złożenie konkurencyjnej oferty".

W dalszej części oświadczenia Airbus Helicopters dodaje: "Posiadając szerokie portfolio wielozadaniowych i sprawdzonych w warunkach bojowych platform, Airbus Helicopters jest w dalszym ciągu zainteresowany wsparciem procesu modernizacji Sił Zbrojnych RP w zakresie wymiany floty śmigłowców". Wcześniej w postępowaniu uczestniczyło formalnie konsorcjum Airbus Helicopters i Heli Invest, z maszyną H225M Caracal.

Postępowanie, z którego wycofał się Airbus Helicopters, dotyczy dostarczenia polskiej Marynarce Wojennej czterech śmigłowców przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych ze zdolnościami SAR, pozyskiwanych w pilnej potrzebie operacyjnej. Termin składania ofert przesunięto niedawno z końca października na 30 listopada 2018. W tym dniu swoją propozycję złożyło jedyne - wobec wycofania się Airbusa - przedsiębiorstwo, WSK PZL Świdnik, oferujące morską wersję śmigłowca AW101, zbliżoną do modelu Merlin Mk. 2 służącego w Royal Navy.

Postępowanie na śmigłowce ZOP ze zdolnością CSAR prowadzone jest od lutego 2017 roku. Zostało wszczęte równolegle z procedurą na maszyny dla Wojsk Specjalnych, anulowaną w czerwcu 2018 roku. Postępowanie na maszyny dla Marynarki Wojennej to najbardziej zaawansowana procedura związana z pozyskaniem nowych śmigłowców, prowadzona przez MON. Inne programy, jak np. śmigłowiec szturmowy Kruk, są na wcześniejszym etapie. Resort obrony zamierza też modernizować lub remontować różne typy wiropłatów wykorzystywanych w Siłach Zbrojnych RP.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (55)

  1. Napoleon

    Wymiana spaletyzowanego modułu ZOP to kilkanaście minut. Cena Caracala w serii 50 bez ZOP to było 300mln PLN/szt. Nie ma opcji by Caracale wyszły taniej bo nie da się połączyć ZOP i SAR bez rampy tylnej. Druga rzecz to utrzymanie 16 heli vs 4-8 AW101. Teraz należy ruszać z budową Miecznika i oddzielnie dobrać helikoptery pokładowe. Najlepszą opcją byłyby Fire Scouty z sonarem i MAD. Uzupełnić to zmodyfikowanymi SeaHunterami z torpedami i TRAPSem. W ten sposób nawet Ślązak bylby doskonałym okrętem dowodzenia dla ZOP. Program Rybitwa powinien dostać priorytet. Posejdony wzmocniłyby nasze możliwości ZOP tym bardziej, ze może przenosić torpedy. Jeśli nie zrobimy tego z głową to czeka nas 5 lat analiz i nic nowego nie pozyskamy dla MW.

    1. Boczek

      " Cena Caracala w serii 50 bez ZOP to było 300mln PLN/szt" ### 1. 7900 mln PLN / 50 158 mln PLN. Tak było w mojej szkole a w Twojej nie? ### 2. A było tak: 16 - transport, 13 - CSAR, 8-ZOP, 8-SOS i 5-MEDEVAC.

  2. sos

    "Danish Defence MH-60R Seahawk bad weather landing"- o czymś takim Caracal , może co najwyżej pomarzyć. Sami piloci przyznają , że Caracal jest bardzo trudny w pilotażu i jest dość wąski co utrudnia stabilne lądowanie.

    1. Boczek

      Gdyby nie fakt, że uchodzi za heli z najlepszą automatyką na świecie - szczególnie w zawisie przy sztormie - (pierwszy z autopilotem opracowanym dla heli). ### Rozstaw kół H225M - 3 m, BH - 3m - w mojej szkole było, że to tyle samo - w Twojej? ...i w odróżnieniu od AW101 nie przewraca się na bok. No ale dyskusja jest jałowa bo program został zerwany.

  3. KrzysiekS

    KrzysiekS->KOSA "Zamiast przetargów analiz powinni wysłać konkretne zapytania ...." ale IU mógłby wtedy wszystkie zamówienia zrobić w ciągu jednego roku a tak zawaleni są robotą i mogą dawać sobie dobre premie za ciężką pracę latami.

  4. Davien

    Panie anty, kazdy Caracal jest zintegrowany fabrycznie z torpedami i do tego dziwnym trafem z uzywanymi u nas MU-90. Wersja brazylijska jak juz ci nieraz tłumaczono to zupełnie inna maszyna ale jak widac dalej to dla ciebie czarna magia:) Francja panie anty uzywa Wildcatów i NH-90 NFH i nigdy nie uzywali kociaków do tego celu, oni uzywaja Caracali do CSAR/SOF i jako maszyny dla morskich komandosów. Norwegia panie anty nie kupiła AW101 jako ZOP ale jako maszyny SAR wiec znowu udowodniłes ze nie wiesz o czym piszesz:)

  5. K.

    @Napoleon . Wymiana części spaletyzowanego wyposażenia zajmuje kilkanaście minut , demontaż całości to parę godzin . Wersja ZOP używana przez Anglików nie ma tylnej rampy . Caracal ma wersję ZOP oreacowaną dla wersji Cougar . Są gotowe rozwiązania , po prostu do tej pory nikt nie zamówił Caracali w tej wersji .

  6. KOSA

    Zamiast przetargów analiz powinni wysłać konkretne zapytania z konkretnym wyposazeniem i to nie 4 a na 8 maszyn. Tak by zamknąć całość floty. Mamy mieć 8 zmodernizowanych śmigłowców anakonda i 8 nowych maszyn. Powinni zapytać o AW 101 : NH 90 : MORSKI MH 60 SEAHAWK. Zapytanie konkretne a nie te chore przetargi . I NEGOCJOWAĆ ceny w opcji serwisu tylko w Polsce .

  7. Pim

    @sos Okręty klasy Theis stacjonują na Wyspach Owczych i działają w wybrzeży Grenlandii. Tam dobra pogoda załamanie pogody. Analogiczny film znajdziesz z lądowania SeaLynxa na patrolowcu klasy Rassmussen. Co to oznacza? Że BH dobry? Lynx dobry? Te maszyny w takich warunkach działają, bo są do tego zaprojektowane i do takiego działania szkoli się personel. Czy to coś dla nas oznacza: że mamy wybór kilku modeli morskich śmigłowców i musimy wiedzieć czego chcemy. Łączenie funkcji ASW i CSAR jest dowodem na to, że nie wiemy. Ten przetarg skończy się jak wszystkie inne do tej pory.

  8. Anty 50 C-cali przed 500+

    Gumisiu..."signed in 2008 with the Ministry of Defense to provide 50 H225M"...to o tym - pierwszym-caracalalu-wersji-morskiej @vis. Chyba to o prezentacji w 2016? Tak to jest na stronie Airbus. Na filmie HeliBras z rakietami Exocet !! to nie do zwalczania o.podwodnych!!!! Nie sprokurowali filmu z torpedami? obecny Davien vie dlaczego niezawodnego Taniego C-cala odrzucili Norwegowie do ZOP? a... dlaczego Francuzi dla Marine Navale???? @edd - mi nie wisi co oferowali nam as sobie TANIEGO nie....

  9. Rafał

    Przeraża mnie ostatnie zdanie - Resort obrony zamierza też modernizować lub remontować różne typy wiropłatów wykorzystywanych w Siłach Zbrojnych RP. Jak dla mnie powinny być ustalone przykładowo cztery modele wirnopłatów Co oznacza słowo różne dla mnie wszystko i nic sterta złomu która będzie udawać coś co ma nas bronić masakra ale tyczy się to wszystkiego w naszym wojsku. Nie ma nic dopiętego na ostatni guzik

  10. W3-pl

    @xyz + crash test. ciekawe Fatal Accidents Heli Hub prezentuje od maja 2017 : wypadkach (16) jest jeden AW101-w Algerii - 3 zabitych. 4, CZTERY rozbite Airbusy - w jednym tylko w Turcji - 13 zabitych. To Cougarwg forum starsza wersja Caracala? aha w obu wypadkach wpadli w kable energetyki. oficjalnie

  11. criss

    zamówienie na 4 śmigłowce i offset? naprawdę?

  12. Kozi

    Na 90% zazyczyli sobie montazu w kraju bo tak dbaja o polske ze lepiej przepłacic za gorszy sprzet ale zrobic sobie sesje zdjeciowa w fabrce. AW101 nie wyladuje na zadnym okrecie klasa korweta

  13. kilimek

    Oj cos mi się wydaje, że MON kupi S-70B Seahawk składane w Mielcu.. tylko czy można z niego zrobić wersję ZOP??

  14. Marek

    @Wojcech Jest tylko jedna "drobna" niekonsekwencja w tym, co napisałeś. Jeśli nowoczesne zachodnioeuropejskie okręty nawodne dysponujące wymyślnymi systemami OPL (zarówno pasywnymi jak i aktywnymi), czy okręty podwodne, takie jak 212A, które wyprzedzają rosyjską myśl techniczną tak ze dwie dekady, mają „polegnąć” w pierwszej godzinie walki, to niby jakim cudem prymitywne rosyjskie sungasze mają przeżyć do czasu odpalenia Kalibrów?

  15. EDDSA

    @krajan.....sam to wymyśliłeś? nie ma to jak dorabianie teorii do faktów. Tak, Francuzi się wycofali bo Rosja już się boi zakupu 4 śmigłowców przez Polskę......normalnie większej bzdury dawno nie czytałem. Czy tuy w ogóle wiesz o czym piszesz jeśli chodzi o remonty MI14?...….kto ma dokonać wymiany tch wszystkich rzeczy? kto to w Polsce produkuje? nikt? tyko Rosja? no jak mi przykro...….wiesz w ogóle w jakim stanie są struktury śmigłowców że tak lekka ręką wszystko w nich wymieniasz? i to jesze będzie TAAAAAKIE TAAANIE......tak, na pewno......ale BREDNIE

  16. edd

    @W3-PL - no i z czego się cieszysz? jakie to ma znaczenie na czym latają inni? osobiście mi to wisi. Liczy się to na czym lata nasza MW...A LATA NA ZŁOMIE JAKI DAWNO POWINIEN BYĆ W MUZEUM. Czy te konstrukcje o których wspomniałeś były nam proponowane? nie? no jak mi przykro. Każdy z producentów ma nas w nosie (delikatnie pisząc).

  17. WED

    Brawo, bardzo dobra decyzja. Teraz należy jeszcze usunąć AIRBUSA z zakładów na Okęciu i pozbyć się samolotów CASA - latającego złomu którego serwis kosztuje nas miliardy euro a sprawność i tak oscyluje wokół 20%. Później czas na pozbycie się okupanta z ziem naszych ojców jakim jest UE. Tylko amerykańskie firmy mają najlepszy sprzet na świecie i najtańszy. TYLKO USA!!

  18. GUMIŚ

    Połączenie funkcji CSAR i ZOP w jednym śmigłowcu nie jest wbrew pozorom wymysłem "geniuszy" z IU a koncepcją Leonardo , który w ten sposób eliminuje konkurencję czyli Caracala. AW-101 od Leonardo jest świetnym śmigłowcem , ale nawet w wersji transportowej kosztuje majątek a jako helikopter ZOP zrujnuje budżet MON. Wydaje się ,że optymalnym rozwiązaniem byłby zakup odrębnych śmigłowców np. 2 ZOP i 2 CSAR , jednak znacznie tańszych Caracali. Airbus może wyposażyć Caracale w sprzęt ZOP , więc argument ,że nie ma tych śmigłowców w konfiguracji ZOP jest chybiony. Najprawdopodobniej MON unieważni ten przetarg , ze względu na cenę AW-101 , a nasi piloci będą ryzykować własne życie latając na akcje ratunkowe "śmigłowcowymi zombi" Mi -14.

  19. Ja66

    No to już wiadomo, że AW101 też się jakimś cudem odrzuci i będzie można wziąć S-70i z wolnej ręki żeby przypodobać się amerykanom. No i co z tego, że S-70i nie jest uzbrojony, kiedyś się go może uzbroi. A może nie...

  20. nie wiem to się wypowiem

    @vis jakby wersja morska to było to samo co ZOP, to trza zamawiać u Brazylijczyków!

  21. W3 - pl

    Sos caracanal z rakietami exocet!! To nie torpeda!!! A jak kto lubi eh 101 crash na you tube to wbij surion crash. Starsza wersja h225 wg boczka. Super pumy jakie upchali Ukraine

  22. Davien

    Panie ddt Caracal pierwszy swój lot odbył w 2000r wiec moze daruj sobie kiepska manipulacje. A co do porównania do Mi-8/17 to ma od nich większy prawie o połowę udzwig, zabiera wiecej żołnierzy jest tez wyjatkowo niezawodny- gotowośc Caracali w misjach przekracza 80%. Naprawde panei DDt poducz sie.

  23. Davien

    Taka prawda: No dawno tak się nie usmiałem:)) Ten "złom" jak go nazywasz w misjach ma ponad 80% gotowosci a te super maszyny RPA to modyfikacje zwykłych Pum wiec jak zwykle zroniłes z siebie....

  24. Dyktatorek

    No tak ...wszystko idzie w kierunku że będziemy mieli śmigłowce "każdy inny z innej parafii"...czyli będziemy ponosili mega koszty serwisu itd...Caracale były kompromisem , kompromisem na który byłoby nas stać i byłby serwis w kraju i dostęp do technologii...i dziś już byśmy mieli kilkadziesiąt nowiutkich Caracali...a mamy kompletne ZERO...taką to mamy dobrą zmianę

  25. vis

    S.O.S . no jasne historia to nasze śmigłowce latają jak konserwator zabytków pozwoli .https://www.defence24.pl/brazylijczycy-prezentuja-pierwszego-caracala-w-wersji-morskiej

Reklama