Przemysł Zbrojeniowy
Airbus wycofuje prototyp A400M
Koncern Airbus poinformował o wycofaniu czwartego prototypu ciężkiego samolotu transportowego A400M Atlas, nazywanego Grizzly 4. Ostatni lot został zakończony w miejscowości Brema w Niemczech.
Maszyna ta służyła przez 12 lat, wykonując 1000 lotów, które łącznie trwały ponad 2000 godzin. Jej służba pozwoliła na przeprowadzenie wielu prób i zadań, które zostały później wykorzystane przy doskonaleniu procedur i zdolności już seryjnych maszyn. Obecnie te możliwości, jak wykorzystanie A400M w roli latającej cysterny pozwalają na znacznie dłuższe przebywanie w powietrzu innych maszyn jak myśliwce dyżurujące przestrzeń powietrzną poszczególnych krajów NATO.
Czytaj też
A400M to czterosilnikowy ciężki samolot transportowy zaprojektowany i produkowany przez Airbus Military, jako europejski ciężki samolot transportowy. Miał on zastąpić dwa typy maszyn transportowych użytkowanych przez wiele armii Europy - C-130 Hercules i Transall C-160. A400M, jeżeli chodzi o wielkość, plasuje się pomiędzy C-130 a Boeingiem C-17 Globemaster III. Może przenosić ładunki o masie do 37 ton, na przykład jeden transporter VBCI, aż trzy wozy VAB, śmigłowiec Tiger, lub 116 w pełni wyposażonych spadochroniarzy.
Na jego korzyść przemawia możliwość użytkowania prowizorycznych pasów startowych. Oprócz roli transportowej A400M może służyć jako latająca cysterna lub maszyna przeznaczona do ewakuacji medycznej, oczywiście po odpowiednim doposażeniu.
Czytaj też
Obecnie samolot ten jest użytkowany przez siły powietrzne ośmiu państw. Są to Niemcy, Francja, Belgia, Luksemburg, Hiszpania, Wielka Brytania, Turcja, Malezja. W przyszłości ma trafić też do Kazachstanu i Indonezji.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie