Czechy czekają na F-35. "Pomostowe" myśliwce w cenie

Czechy ogłosiły zamiar przedłużenia leasingu swojej eskadry samolotów wielozadaniowych JAD-39C/D Gripen.
Obecnie Czesi leasingują eskadrę z 14 samolotami Gripen. Umowa w tej sprawie została zawarta w 2004 roku, a następnie została przedłużona w roku 2015 do roku 2027. Okres ten jest jednak niewystarczający. Następcami Gripenów mają być F-35A w liczbie 24 egzemplarzy. Dodajmy, że Czechy podpisały umowę na zakup myśliwców F-35A na początku 2024 roku, 29 stycznia – równo cztery lata po tym, jak swoje samoloty zakupiła Polska. Pierwsze z tych samolotów będą jednak dostępne w roku 2031, a gotowość operacyjną maszyny osiągną jeszcze później.
Czechom grozi więc wieloletnie okno, w którym ich państwo będzie pozbawione samolotu bojowego. To zaś wiąże się nie tylko z czasowym spadkiem bezpieczeństwa i utratą zdolności do kontroli własnej przestrzeni powietrznej, ale także okresem bezczynności w czasie, którego dojdzie do degradacji kadr – pilotów i personelu naziemnego.
Prawdopodobnie to właśnie dlatego czeskie Ministerstwo Obrony ogłosiło zamiar wydzierżawienia 12 (w tym dwóch dwumiejscowych ) z 14 Gripenów aż do roku 2035. Nowa umowa ma kosztować Pragę około 716 mln USD. Cena ta obejmuje nie tylko użyczenie samolotów, ale także ich utrzymanie w sprawności. Czesi używają Gripenów na zasadzie leasingu od 2005 roku, zastąpiły one MiGi-21. Te leasingowane myśliwce przejdą w Republice Czeskiej w zasadzie cały cykl życia, a zastąpią je maszyny piątej generacji.
Czeska deklaracja oznacza, że historia Gripena w Europie Środkowo-wschodniej w najbliższej dekadzie nie ograniczy się do Węgier (które rozbudowują właśnie leasingowaną przez siebie flotę z 14 do 18 maszyn).
Saab Gripen to jeden z trzech typów produkowanych obecnie w Europie, obok francuskiego Rafale i Eurofightera. Do dzisiaj wyprodukowano bądź zamówiono około 260 tych maszyn. W ostatnim czasie zamówienia na te samoloty przeżywają swój mały renesans. Ich liczbę zwiększyły wspomniane Węgry, ale także Brazylia. Wybrała je również na swój samolot przyszłości Kolumbia, która zamówi około 20 sztuk. Powrót Gripena na rynku wiąże się głównie z wprowadzeniem jego powiększonej wersji E/F, która cechuje się większym promieniem operacyjnym i udźwigiem.
Tani2
Ja napiszę tradycyjnie,jestem za FA-50 bo jego twórcami są twórcy F-16. W odróżnieniu od wyrobów samolotopodobnych takich jak G,R czy T to jest samolot.
panemeryt
Cóż. Wystarczy porównać Szwecję z Polską i zastanowić się dlaczego taki mały kraj potrafi sam produkować broń (nie tylko samoloty ale i czołgi maja własne i świetne). Podobnie jak Izrael który również potęgą jeśli chodzi o liczbę ludności nie jest. Od zawsze wmawia się Polakom że „u nas się nie uda“, „jesteśmy za małym krajem“. Komu jak nie naszym sąsiadom (Rosja i Niemcy) najbardziej zależy byśmy w to uwierzyli...
mobilnyPL
Zamiast FA50 trzeba było postawić na Gripena
Davien3
Jak potrzebowaliśmy mysliwców to F-35 lub F-16V a nie Gripen zwłaszzca w wersji C.
Sojer
C oczywiście w leasingu, ale nie Gripen, a F-16C do czasu dostaw F-16V, bo ponoć chcemy modernizować F-16, a to już czas. Fa50? Mamy już samolot szkolny.
Davien3
@Sojer FA-50 nie jest maszyną szkolna ale lekkim szturmowcem Nie myl z T-50/TA-50.
Sojer
Węgry zrobiły deal, więc te 4 szt dostają jak łapówkę za zgodę na wej#cie do NATO Szwecji. Natomiast dodatkowe przydadzą im się, bo będą modernizować pozostałe. Węgry odkupują Gripeny na własność i polatają nast 20 lat.czesi natomiast zmieniają typ na jedyny przyszłościowy, bo europejskie samoloty są u kresu rozwoju, więc kupowanie ich aktualnie to ślepa uliczka. Cała trójka to wyroby zimno wojenne z rodowodem w Latach 80, taka nasz odpowiedź na F-16.
Essex
Najtansze i najlrpsze to podobno FA50. Nie maja uzbrojenia to odpada jego zakup....podobno nie potrzebuja serwisu sa tak doskonale....a i prawie nie potrzebuja paliwa do latania!
Sojer
Wszystko prawie prawda. Szwedzi z zamówieniem na 24 męczyliby się 5 lat, a o 48 nie ma mowy przez cenę. Natomiast po co PL MiG-29, F-16, F-35, fa50 i szukamy kolejnych.. Mamy typów jak Rosja lub USA.. Nie możemy się zdecydować.
Monkey
Niektórzy uważają, iż to bardzo słaby samolot. Nie jest to ta sama klasa co Rafale, ale to dalej nowoczesna konstrukcja.
Davien3
Monkey owszem ale dalej to najsłabszy z nowoczesnych zachodnich mysliwców
gromek
@davien sa porownywalne do f16. A napewno o niebo lepsze od fa50. Skonczy eie tak ze na fa50pl bedziemy czekac tylko co bysmy czekali na takie gripeny gdybysmy je wtedy zamowili, czy nawet w leasing wzieli jak czesi
XXL
Niektórzy uważają, że FA 50 Fafiki to najlepszy samolot bojowy.
MiP
A nie chcą Czesi gwiazdy śmierci Błaszczaka w postaci fa-50 :)