Koncern zbrojeniowy Saab podpisał z nieujawnionym odbiorcą umowę na dostawę lotniczego systemu wczesnego ostrzegania. To już kolejne w ostatnim czasie podobne zamówienie przydzielone szwedzkiej firmie, po kwietniowej sprzedaży platformy dozoru powietrznego GlobalEye wraz z przystosowanym do prowadzenia rozpoznania radiolokacyjnego samolotem Bombardier Global 6000.
W ujawnionym 15 maja br. skromnym komunikacie szwedzki koncern Saab potwierdził otrzymanie zlecenia na dostawę systemu dozoru powietrznego. Rozwiązanie zakwalifikowano do kategorii lotniczych systemów wczesnego ostrzegania i kontroli (Airborne Early Warning & Control, AEW&C). Wszelkie szczegóły na temat specyfikacji produktu i strony kupującej zostały zastrzeżone jako poufne.
Nieco więcej wiadomo na temat samej perspektywy realizacji zlecenia. Całość zamówienia ma zostać wykonana w ramach trzyletniego okresu dostawy, tj. od 2017 do 2020 roku. Najbliższe 6 miesięcy ma potrwać formalizacja finansowych warunków realizacji zlecenia. Jego wartość określono na 1,35 mld SEK, czyli około 153 mln USD.
Przedmiotowe zamówienie to już kolejne w ostatnim czasie pozyskane przez firmę Saab w zakresie produkcji systemów lotniczego rozpoznania radiolokacyjnego. W kwietniu br. potwierdzono sprzedaż trzeciego ogółem egzemplarza platformy dozoru powietrznego GlobalEye, zintegrowanej z samolotem Bombardier Global 6000. Wówczas dostawę wyceniono na 236 mln USD.
Koncern Saab należy do największych na świecie dostawców samolotów AEW&C. Produkowane przez szwedzką firmę systemy trafiły na wyposażenie licznych państw, w tym: Szwecji, Arabii Saudyjskiej, Brazylii, Grecji, Meksyku, Pakistanu, Tajlandii i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Nosicielami są przebudowane maszyny cywilne: zarówno turbośmigłowe takie jak Saab 340 i 2000, jak i odrzutowe typu Embraer E-145 lub Bombardier Global 6000.
Czytaj też: Saab - rośnie zainteresowanie systemem dozoru powietrznego GlobalEye
Kosmit
Czyli leci gdzieś nad Zatokę. Może ZEA dokupują?
Z Lewej Flanki
powinniśmy zakupić ze 2 takie systemy i zabudować na CASY-295!!!bez dwóch zdań jak najszybciej!!!
Kris
Popieram ale 2 sztuki to za mało biorąc pod uwagę, ze trzeba liczyć, iż jeden zawsze będzie na przeglądzie. Z drugiej strony trzeba by było stworzyć cały system rozpoznania, który u nas nie istnieje począwszy od AEW&C, przez satelity i na drogach rozpoznawczych oraz rozwiniętych pulkach rozpoznania kończąc. Takie coś wyróżnia właśnie armię przestarzała i masową od.nowoczesnej.
Zbulwersowany podatnik
Jaka jest szansa, że to nasz MON zażyczył sobie ten system?
niki
Żadna. U nas liczą się dialogi techniczne a nie realne zakupy.
Kick
Zerowa
Sebulba
Żadna.
Pruty
A co to jest na tym zdjęciu?
Jacek
Ze 3 dla Polski poprosze
Mateusz
Nie mogę się zgodzić. Skoro dla VIP-ów wzięliśmy G550 to powinniśmy trzymać się tej platformy;) i rozumiem że chodziło Ci o to, że w ogóle tego typu " pojazd" by się przydał ;)
Ad_summam
Przydał by się takie :(