- Ważne
- Wiadomości
Legwany zamiast Bobrów. Nowe mosty dla nowych Leopardów
Bundeswehra zamierza zastąpić wszystkie posiadane mosty samobieżne typu Biber (niem. Bóbr) nowymi systemami Leguan (niem. Legwan), pozwalającymi na skuteczny przerzut nawet najcięższych odmian czołgów Leopard 2.

Komisja do spraw budżetu Bundestagu zgodziła się na podpisanie umowy dostaw mostów samobieżnych Leguan na podwoziu Leoparda 2 dla federalnych sił zbrojnych. Za 24 mosty wraz z pakietem urządzeń szkolnych, systemów IT i części zamiennych Niemcy zapłacą maksymalnie 330 mln euro. Wykonawcą będzie koncern KMW.
Leguan składa się z dwóch przęseł, dzięki czemu można za jego pomocą przygotować dwa mosty o długości 14 m, bądź jeden o długości 26 m. Przygotowanie mostu zajmuje – według informacji producenta – nie więcej niż pięć minut. Przez most w obecnej wersji mogą przeprawiać się pojazdy w klasie obciążeniowej MLC 80, czyli o masie ponad 70 ton, co w praktyce oznacza zdolność do przerzutu nawet najcięższych czołgów III generacji, jak Leopardy 2A7 z dodatkowym pakietem opancerzenia. W wyjątkowych przypadkach Legwany pozwalają na przerzut jeszcze cięższych pojazdów.
Nowo zakupione mosty, wraz z siedmioma pozyskanymi już wcześniej w celu przygotowania do działań sił natychmiastowego reagowania NATO (tzw. szpicy – VJTF) pozwolą w pełni zastąpić eksploatowane wciąż w Bundeswehrze systemy Biber na podwoziu Leoparda 1. „Bobry” są zdolne do przenoszenia pojazdów o masie do 55 ton, czyli w klasie obciążeniowej MLC 60.
Mosty te nie są więc w stanie w pełni wspierać czołgów Leopard 2A5, nie mówiąc już o cięższych Leopard 2A6M i 2A7V. Brak odpowiednich mostów to jedna z większych luk w wyposażeniu Bundeswehry, zidentyfikowanych po wybuchu wojny na Ukrainie. Zatwierdzony właśnie przez Bundestag kontrakt pozwoli zlikwidować ją do końca dekady. Mosty typu Leguan są obecnie używane w kilkunastu krajach, na różnych podwoziach (oprócz Leoparda 2 na eksport integrowano go także z podwoziami Leopard 1, M1 Abrams, oraz T-72/PT-91 – w Malezji).
Wojsko Polskie ma natomiast obecnie na wyposażeniu niewielką liczbę mostów Biber, pozyskanych z pierwszą partią Leopardów 2A4. Po wprowadzeniu do służby wozów Leopard 2A5 i 2PL, przestały one jednak być wystarczające do wsparcia najcięższych polskich czołgów. Dlatego powinny one zostać uzupełnione przez krajowe mosty rodziny Daglezja. Mosty na podwoziu samochodowym MS-20 są w służbie (w ok. 12 egzemplarzach), natomiast systemy na podwoziu gąsienicowym MG-20 są na etapie opracowania partii próbnej. Prace realizuje konsorcjum PGZ, OBRUM i ZM Bumar-Łabędy.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS