Idą ćwiczenia, a gdzie jest „Ślązak” i „Kormoran”?

20 czerwca 2020, 11:47
q1n1fu_Zdj201811
Fot. M. Dura

Dwa najnowsze, polskie okręty: ORP „Kormoran” i ORP „Ślązak” nie biorą udziału w odbywających się na Bałtyku manewrach wojskowych „BALTOPS” i „Anakonda”. Zmarnowano w ten sposób okazję nie tylko, by sprawdzić te okręty i jeszcze lepiej wyszkolić ich załogi, ale również, by w ten sposób wypromować polskie rozwiązania techniczne i polski przemysł zbrojeniowy.

Już od dawna zauważono, że międzynarodowe manewry wojskowe mogą służyć nie tylko do szkolenia wojsk, ale również do promowania rozwiązań technicznych własnego przemysłu zbrojeniowego. Tym większe zdziwienie wzbudził u nas fakt, że w odbywających się w czerwcu 2020 roku na Morzu Bałtyckim manewrach BALTOPS 2020 i Anakonda w ramach promocji nie uczestniczą dwa najnowsze polskie okręty: korweta patrolowa ORP „Ślązak” i niszczyciel min ORP „Kormoran”.

Chcąc wyjaśnić powody tej „bezczynności”, portal Defence24.pl zwrócił się do Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych z zapytaniem, z czego wynika nieobecność obu okrętów w tegorocznych manewrach morskich oraz jakie zadania te jednostki pływające obecnie wykonują. DG RSZ wyjaśniło, że „decyzje dotyczące ewentualnego wydzielenia sił do udziału w ćwiczeniach narodowych i sojuszniczych wynikają bezpośrednio z obowiązującego w Siłach Zbrojnych RP procesu planowania”.

Formalnie wszystko jest więc w porządku. Okazuje się bowiem, że nowej generacji niszczyciel min oraz nowa, polska korweta patrolowa nie zostały pokazane na Bałtyku, ponieważ po prostu tego nie uwzględniono w planach. Nie zmienia to jednak faktu, że wojskowi planiści zadziałali w ten sposób w zupełnym oderwaniu od otaczającej ich rzeczywistości.

image
Fot. M.Dura

 Powinni bowiem wiedzieć, że przez pozostawienie nowych, polskich okrętów w portach utracono nie tylko możliwość przeszkolenia ich stosunkowo nowych załóg w złożonej sytuacji operacyjnej oraz we współdziałaniu z sojusznikami, ale również stracono unikalną okazję, by w prosty i tani sposób wypromować polską myśl techniczną oraz polski przemysł.

Niestety jest to zjawisko cięgle powtarzające się, na co portal Defence24.pl wskazywał np. podczas ćwiczebnego strzelania rakiet przeciwlotniczych bardzo krótkiego zasięgu w ramach manewrów „Tobruq Legacy-19” w czerwcu 2019 r. To właśnie wtedy, pomimo obecności obserwatorów z kilkunastu państw nie zdecydowano się pokazać najnowszych polskich rakiet klasy MANPADS typu „Piorun”.

Marynarka Wojenna nie jest więc wyjątkiem, co wcale nikogo nie tłumaczy. Marynarze mają oczywiście pełne prawo decydować, jakie jednostki pływające zostaną użyte w danym przedsięwzięciu szkoleniowym, jednak nie powinni się w tym przypadku kierować jedynie własnym interesem, ale również dbać o jak najlepszy wizerunek polskiego przemysłu stoczniowego, pomagając mu w zdobywaniu ewentualnych kontraktów. Tym bardziej że nowe okręty były budowane dokładnie według wymagań stawianych przez Marynarkę Wojenną. Powinni więc chcieć się pochwalić tym, co dzięki nim powstało.

Na pewno problemem nie jest w tym przypadku wyszkolenie załóg, ponieważ ORP „Kormoran” został wprowadzony do służby 28 listopada 2017 roku, a ORP „Ślązak” 28 listopada 2019 roku. Jest to więc wystarczająco dużo czasu, by te jednostki mogły uczestniczyć w takich działaniach jak manewry BALTOPS, czy Anakonda.

Zgodnie z wyjaśnieniami DG RSZ, oba polskie okręty będą mogły zostać wyznaczone do udziału w ćwiczeniach w układzie narodowym i sojuszniczym dopiero po zakończeniu trwających na nich badań eksploatacyjno-wojskowych. Pomijając już sam fakt , dlaczego te badania jeszcze trwają (szczególnie na „Kormoranie” wprowadzonym do służby w 2017 roku), warto zauważyć, że badania eksploatacyjno-wojskowe służą do „…precyzowania zasad szkolenia i operacyjnego wykorzystania Sprzętu Wojskowego (SpW) oraz weryfikacji norm eksploatacji, realizowane w warunkach użytkowania zbliżonych do przewidywanego wykorzystania bojowego danego rodzaju SpW”.

Manewry morskie są właśnie takimi realnymi „warunkami użytkowania”.

„Decyzje dotyczące ewentualnego wydzielenia sił do udziału w ćwiczeniach narodowych i sojuszniczych wynikają bezpośrednio z obowiązującego w Siłach Zbrojnych RP procesu planowania. Wydzielenie ORP „ŚLĄZAK” i ORP „KORMORAN” do udziału w ćwiczeniach w układzie narodowym i sojuszniczym możliwe będzie po zakończeniu trwających badań eksploatacyjno-wojskowych”.

Ppłk Marek Pawlak - rzecznik prasowy, Wydział Działań Komunikacyjnych Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 185
Reklama
kuna
niedziela, 26 lipca 2020, 18:27

Droga redakcjo, jak czytam wasze "zmarnowano w ten sposób okazję... by w ten sposób wypromować polskie rozwiązania techniczne i polski przemysł zbrojeniowy." to mam wrażenie, że oglądam Polską Kronikę Filmową z lat 50-60, pełną równie górnolotnych i mało finezyjnych stwierdzeń pisanych przez towarzyszy z komitetu partii. Jeżeli ktoś w redakcji głęboko wierzy, że Ślązak nie mając na pokładzie nawet rakiet przeciwokrętowych stanowi powód do dumy to przestajecie być rzetelnym portalem informacyjnym a stajecie się tubą propagandową Błaszczaka.

maniek
wtorek, 23 czerwca 2020, 14:08

Panowie nie ma co sie podniecać MW nie mamy i dlugo mieć nie bedziemy

w
wtorek, 23 czerwca 2020, 14:01

czyzby ze Ślazaka uciekł cement a pozostały piasek z parujaca woda uniemozliwia mu pływanie ???

Gorzkie łzy
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 16:37

Oj tam wstydzili się , może nie Kormorana , ale Ślązaka to już bardziej , wszyscy pływają korwetami czy fregatami z pełnym uzbrojeniem rakietowym , a jak nam rozkażą symulować atak rakietowy to co powiemy, ale my nie mamy bo u nas tak długo się buduje że później starcza tylko na lodź pościgową i betonową przeciwwagę :(

Wariat
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 17:35

KOLEGO na,atak rakietowy odpowiemy WRÓBLEM

normalny
wtorek, 23 czerwca 2020, 08:38

I co się śmieje z Wróbla? Po dopracowaniu można z tego zrobić skuteczny okrętowy system CIWS. ZU-23 ma mniejszą szybkostrzelność od PHALANX, który jest uzbrojony w działko Gatlinga, ale podobną prędkość wylotową pocisku, więc z odpowiednią amunicją także donośność, a przy tym energia pocisku jest nieco większa. Odpowiednia elektrooptyka i radar pasma Ku, a można spokojnie zwalczać tym cele dochodzące z 600 m/s i więcej. Wszystko to może zrobić ZM Tarnów, potrzeba tylko zamówień.

Edek
wtorek, 23 czerwca 2020, 13:46

Wymyślasz takie brednie za aż głową boli. Ja bym poszedł dalej i z tej doskonałej radzieckiej armaty zrobił super działko laserowe. Co ty na to?

say69mat
wtorek, 23 czerwca 2020, 13:29

Hmmm ... jakim to cudem Izrael dysponując pokaźną ilością zdobycznych systemów Zu2x23, przeznaczył je na złom. Modernizując systematycznie zestawy artyleryjsko-rakietowe Machbet, czyli FiM92 plus M61 Vulcan???

kukurydza
wtorek, 23 czerwca 2020, 16:01

Dlatego, że mają do tego bazę serwisową, robią amunicję 20mm i w dodatku jest to system zgodny z tym, czym ich w razie wojny poratowuje sojusznik - USA. Zutek to lepsza armata, ale w sytuacji Izraela, całkowicie "obcy" system, do którego wszystkie części trzeba albo skądś znaleźć, albo zrobić - od zera, z amunicją włącznie, a to wcale nie takie banalne jak się kanapowym generałom wydaje. W dodatku "bazowy" zutek, to kiepskie napędy i bardzo słaby system celowania - w naszych, i tych które skutecznie sprzedaliśmy np. Indonezji, są bardzo przyzwoite celowniki prexera, a w ramach Pilicy są też dodawane nowe, bezstopniowe napędy i pewne inne poprawki pozwalające na szybsze zajmowanie pozycji, stabilniejsze i precyzyjniejsze naprowadzanie broni. Tyle że to nie ma nic wspólnego z oryginalnym Zutkiem...

matros
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 14:04

Bardzo dobra decyzja. Dzięki temu pozostaną tajne i będą zaskoczeneim dla wroga

Acan
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 14:03

A czego tu się spodziewać po władzy która mówi że jak się nauczycielom coś nie podoba ta mają jechać do Niemca dorobić na truskawkach. Z takim podejściem do edukacji mamy to co mamy. SMUTNE PRAWDA

Kazik :)
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 16:33

O rany w końcu ktoś się pokapował, że edukacja to potęga. A na dodatek edukacja produkuje personel medyczny, lekarzy, policjantów którzy nie będą pałą robić bo im władza każe a i żołnierzy którzy nie pójdą na bagnety w XXI wieku jak im generał z nadania karze a będą kombinować jak tu przeżyć ect.

Dede
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 13:38

My nie mamy Marynarki Wojennej tylko karykaturę marynarki...

Gazda z Radomia
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 17:09

Karykature GAWRONA bo to PRZECIEŻ piękny PTAK

Jan
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 09:54

A to Ślązak nie stoi aktualnie na poligonie kontrolno-pomiarowym? A Kormoran nie brał udziału w usuwaniu miny z portu w Gdyni? Ślązak zdaje się przygotowuje się do zaliczenia "O2" i jeszcze przed nim długa droga do samodzielnych operacji (sorry takie mamy procedury). A Kormoran robi to, do czego został zbudowany (za nasze pieniądze), a to ważniejsze niż jakieś "pokazówki" na rzecz stoczni.

Opel
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 14:24

Och doprawdy ? Człowieku oprócz Kormorana mamy jeszcze 10 innych tralowcow. Chyba są zdolne do zniszczenia 70 letniej miny? Jak nie to po co są na stanie?

W3-pl
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 20:32

Och doprawdy 10? Czy zdaniem Edek defence 15

Opel
wtorek, 23 czerwca 2020, 13:48

Nawet więcej bo 18 zatem o co ci chodzi czlowieczku z netu? Leki się skonczyly?

Ginawa
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 12:37

Jednym z zadan MW jest prezentowanie bandery (obecności naszego kraju). To Nasz komunikat dla innych panstw. Co chcemy powiedziec wysylajac muzalnikow ?

Pankracy
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 12:28

Jednym słowem KICHA I TAK OD 40 lat

Mario
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 11:02

Masz rację.Pozdrawiam

Kmdr
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 07:14

Panie Dura polska myśl konstrukcyjna w przemysle stoczniowym konczy sie na HOLOWNIKACH. Przyklad remont ORP Orzel gdzie po zdjeciu kadluba lekkiego kierownik projektu mówi do Dcy okretu: Panie ale tu jest drugi kadłub.

W3-pl
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 11:55

Panie Kmdr jutub Wie o odholowaniu miny 6dni temu przez Orp kormoran. Prawdziwej. A...def24 nie Wie ?!?!

Edek
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 14:26

Do odcholowania starej miny można użyć jakiegoś z pozostałych 15 tralowcow jakie mamy. Coś świta w główce?

zeus89
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 07:04

My po prostu nie chcemy zdradzać swoich możliwości :D

Ginawa
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 12:38

:))

Robert
niedziela, 21 czerwca 2020, 21:55

Ten Kormoran niby nowy, a te blachy takie pogięte. Pewnie pościągało przy spawaniu. Coś chyba jednak technologia spawania stali amagnetycznej nie do końca opanowana. Oczywiście odbije się to własnościach stealth. Pewnie RCS wzrosło dwukrotnie.

X
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 08:43

Było o tym głośno swego czasu. Faktem jest, że to trudne technologicznie. Warto byłoby porównać pierwszy i ostatni okręt w serii.

Jakii
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 07:15

A wiesz gosciu co co stal amagnetyczna?

Opel
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 14:27

A co to ma za znaczenie dla poprawnego spawania blach? No dawaj oświec nas tekstami w stylu jaka to kosmiczna technologia. Popatrz na okrety innych państw. Żaden z nich nie wygląda jak obtlucxony kamieniami.

Kormoran Pomorski
wtorek, 23 czerwca 2020, 11:52

wyglądają dokładnie tak samo(odkształcone poszycie ), mimo grubszych blach -na Kormoranie są b.b.b. cienkie blachy zastosowane ze względu na koszty i masę sprzętu, który ta jednostka dźwiga.

Voit 21
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 17:08

Spawałeś kiedyś.

Edek
wtorek, 23 czerwca 2020, 13:50

Spawalem. Spawanie bramy przy domu a spawanie okrętu to dwie różne rzeczy i moje umiejętności nie mają tu żadnego znaczenia. Od poprawnego spawania takich okrętów jest stocznia z odpowiednimi pracown8kami i technologiami. Dotarlo?

Gość 222
niedziela, 21 czerwca 2020, 20:58

Kiedy Ślązak zostanie silnie dozbrojony i kiedy pozostałe 5 sztuk do tego Niemieckie fregaty typu 124 że 4 sztuki

W3-pl
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 09:16

Plan Gawron urealniony przez niejakiego Zemke w latach 2001-6 do 2 sztuk korwet. A dlaczego przeskok Nad typem 123? Mizernie dalej uzbrojony plot w RAMy, po 2 wystrzelonych kamrat leje z hydranta po wyrzutni?!? Yutub o niemieckim gawronie

Jak iii
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 07:16

Jak MW zacznie nazywac okrety np. ORP Andżej ORP Sasin itd

Jan
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 10:19

Sam jesteś Andżej...

Rom
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 11:31

Co, siodło?

x
niedziela, 21 czerwca 2020, 21:47

Nigdy. chyba że zostanie przemianowany na ORP św. pamięci wiadomo kto.

Stoczniowiec
niedziela, 21 czerwca 2020, 20:31

Taki przemysł stoczniowy, tacy fachowcy, a marynarka pływa kajakami? Wstyd że sami dla siebie nie możemy zbudować bo po drodze gdzieś pieniądze giną. Tragedia!

Suweren
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 07:17

Pieniadze nie gina ! Zarzad PGZ czy SW ma na pensje dla siebie czy na premie

Ginawa
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 12:39

Ale wiesz problem jest gdzie indziej ?

Mario
niedziela, 21 czerwca 2020, 20:00

Po co mają dołonczać okręty do manewrów, skoro te dwa okręty nie mają prawdziwego uzbrojenia. Tak - pis - pozbawia możliwości obronnych Polską Marynarke Wojeną. A za swoją nieudolność obwiniają wszystkich poprzedników, TYLKO NIE SIEBIE. To właśnie pis-dzielce są największą porażką, polskiej sceny politycznej po 1989.roku. oraz odbudowanej DEMOKRACJI. A WY KTÓRZY ICH POPIERACIE, BO DALIŚCIE SIĘ KUPIĆ ZA 30-SREBNIKÓW - JESTEŚCIE WSPÓŁWINNI UPADKU POLSKIEJ DEMOKRACJI. AMEN.

Kormoran Pomorski
wtorek, 23 czerwca 2020, 11:55

Specyfikacja uzbrojenia proj. Kormoran za rządów PO, przekwalifikowanie Gawrona na patrolowiec Ślązak za PO - to tak dla porządku, choć PiS za bardzo nie ma za co chwalić w dbaniu o MW...

Mario 2
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 11:05

Piszesz bzdury.

X
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 08:46

Generalnie zgoda. (ale to "dołonczać"...)

Patriota
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 08:45

Mario za ostatnich rządów PO-PSL rozpierdzielono całe wojsko oni tylko kasowali JW i cięli etaty jak nie mieli z czego zabierać to zabierali z budżetu MON i MSWiA także skończ pisać takie bzdury. Oni potrafili tylko wszystko doprowadzić do upadku aby wszystko przejąć mogli Niemcy i Francja. Tańczyli jak im zagrali. AMEN.

Mario 3
wtorek, 23 czerwca 2020, 13:32

Fałsz.

Mario 2
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 11:07

Racja.

Mario 2
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 11:07

Racja.

Borysław Pobudka
niedziela, 21 czerwca 2020, 21:03

Jesteś za głupie nawet na durnia

Wwerty
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 02:03

Eeee tam to stary komuch zapewne. Dla niego jego demokracja, postkomunistyczna skończyła się w 2015 i stąd te wycie. Jeszcze celowo amen dodał na końcu jak by w Boga wierzył.

A77
wtorek, 23 czerwca 2020, 10:53

To raczej jakiś gimnazjalista którego pamięć nie sięga dalej jak do pięciu lat wstecz bo zwyczajnie nie może.

W3-pl
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 08:52

A moje pisdets- z rosyjskiego- niech szuka w lusterku nie przechodzi. PO co dyskusje z wyjcem o zamontowaniu turbiny Gawronowi w 2009,gwarancjach itp

Gv cgbvcc
niedziela, 21 czerwca 2020, 18:31

Ślązakiem niema co się chwalić, ale Kormoranem i owszem.

Arek
niedziela, 21 czerwca 2020, 18:12

Jak gdzie... ślęzak dokuje jako motorówka...jaką funkcje miał by pełnić w działaniach??chyba jako wstyd dla marynarzy..największa patrolowa motorówka świata... Tylko czekam na kolejne podlizywania ameryce i dezycje naszego wszEchstratega błaszczaka aby remontować trupy OHP... powinny dawno zostać sprzedane a środki z tego przeznaczone na dozbrojenie ślęzaka w śmigłowiec zop-sar rakiety torpedy...i środki p.lot... nawet stojąc w porcie chronił by port przed atakiem lotniczym i rakietowym... wstyd i hańba MON.Usa buduje wloskie...niemcy holenderskie a my holowniki... i p.minowe do sprzątania bigosu na bałtyku po II Wojnie za co powini płacić niemcy.

***
niedziela, 21 czerwca 2020, 17:17

Nareszcie dotarło, że brak okrętów nie jest najważniejszym problemem MW.

Piotr ze Szwecji
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 10:33

Największym problemem MW jest brak choć jednej brygady piechoty morskiej. Wynika to z koszmaru już na poziomie strategicznym MW, który zawsze bredził o szlakach morskich jak pijany i na to dostawał zawsze okręty wojenne, które zawsze dla Polski były zupełnie bezużyteczne (obrona Anglii to nie obrona Polski!). Bez piechoty morskiej i jasnej strategi obrony wybrzeża (Baltic Pipe to nie ochrona szlaków morskich, lecz obrona wybrzeża!) i _projekcji_ _siły_ _na_ _południowym_ _Bałtyku_ (dla laików i ignorantów: projekcja siły jest niemożliwa bez piechoty morskiej!) bym nie zgodził się na żaden okręt wojenny dla MW, a ich stękania o utratę kompetencji okrętowych bym odsyłał do symulatorów. Inna sprawa to polskie stocznie. Acz jakie okręty nawodne polskie stocznie są w stanie zbudować? Nawet patrolowiec dla SG jest zamawiany we francuskiej stoczni. Coś czuję, żeby aby coś wyszło normalnego z polskich stoczni to 500+ mln zł premiera Morawieckiego jest potrzebne na dzień dobry. Na wzór inwestycji w produkcję prochu. To zaś jest niemożliwe do czasu rozstrzygnięcia kontraktu na program Orka, który musi być odwleczony w czasie z powodów programów Wisła, Narew, F-35 (plus w przyszłości też AARGM-ER) i Kruk ze względów oczywistych dla obronności Polski. Obrona plot i anty-RAM/BSP z okrętów nawodnych może być jedynie komplementarną dla obrony plot i anty-RAM/BSP baterii lądowych, bo Polska nie jest krajem otoczonym wodą dookoła jak choćby Szwecja. Normalny człowiek by to zrozumiał chyba? Ja sobie tych rzeczy nie wymyślam z palca. Można chyba o tych sprawach w polskojęzycznych książkach też przeczytać? Czego oni tam uczą w polskich akademiach wojskowych naszych polskich marynarzy, że na poziomie oficerskim MW istnieje taki zupełny strategiczny odlot?

Opel
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 14:31

Co tam brygady....brak całej dywizji plus brak lotniskowce a nawet dwóch.

hermanaryk
niedziela, 21 czerwca 2020, 17:08

„Ślązak” na Baltops? A co on miałby tam robić? Z tego, co słyszałem, to Baltops nie jest paradą wycieczkowców. Jeśli pan kmdr chciał, żeby „Ślązak” uczestniczył w takich ćwiczeniach, to w odpowiednim czasie trzeba się było kłaść Rejtanem i krzyczeć, żeby nie przerabiać korwety na Bóg wie co. Teraz już po ptokach.

...
niedziela, 21 czerwca 2020, 18:04

Dokadnie. Najpierw niech uzbroja slazaka. Puki co wstyd.

hihihi
niedziela, 21 czerwca 2020, 21:48

wstyd, OK, ale to "puki"

Patriota
niedziela, 21 czerwca 2020, 17:05

Pan Dura pewnie tego nie pusci, ale jeszcze raz powtorze. Potrzebna kontrola NIK u, co sie dzieje z dwoma procentami PKB, przeznaczonymi na Polska obronnosc ?

Suweren
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 07:21

Jak to co sie dzieje ? Premie Nagrody . . . F35 I Patrioty i Merliny cale 2 i 2 Blackhowki i mundury i tshirty ale jakie MON takie i wydarki. Aha jeszcze nowa agencja AU zeby wiecej swoich posadzic na stolkach

Generujący PKB
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 10:52

Większość idzie na pensje i emeryturami oficerów. Przechodzą na świadczenia przed 50 tka . Nie trzeba być generałem żeby móc 6-7 tys na rękę .

zeus89
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 07:20

Raport NIKu był dopiero co. I był pozytywny.

Niuniu
niedziela, 21 czerwca 2020, 16:11

Co za bzdury piszecie. Jaka to niby "nowa, polska korweta patrolowa" co nie bierze udziału w tych ćwiczeniach? Ślązak to bardzo duża motorówka a nie "korweta patrolowa". To, że ma takie wymiary jak wiekszość korwet a kosztował tyle co niszczyciel nie znaczy, że jest czymś więcej niż dużą motorówką.

BUBA
niedziela, 21 czerwca 2020, 17:01

Kosztowal tyle co niszczyciel a winnych ciagle niema ...

Ech
niedziela, 21 czerwca 2020, 18:06

Korwin Mikke twierdzi (wczraj czytalem ) ze pownno byc jak w USa - prwatne firmy zbrojeniowe. Panstwowa budowla Slazaka 20 lat. W USa sa prywatne i idzie duzo lepiej. PGZ - z szefami po znajmosci nie daje rady > Tak prznajmij twedzi Korwin

niedziela, 21 czerwca 2020, 22:20

Podczas 2ww Niemcy budowali u boota w rok czasu a u nas 10 lat?

Cvvcxvvc
niedziela, 21 czerwca 2020, 18:34

Akurat tu Korwin niema racji Polska za mało wydaje na obronę by utrzymać prywatny przemysł obronny.

ursus
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 03:06

Sprawa nie rozbija się o własność tylko o zabezpieczenie interesów WP w przypadku kłopotów finansowych danej firmy. Czy prywatna firma dalej będzie ambitnie rozpierać się na rynku jeśli w razie czego zagwarantuje się jej pomoc państwa? Nie jest to oczywiste, a sprzęt trzeba serwisować i czasem dostosować do nowych wymagań.

Ech
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 14:04

KORWIN twierdzi ze jak kupilismy licencje na Slasaka od Niemcow oni nam proponowali pomoc przy pierwszym egzemplarzu. Dopiero kolejne mialy byc samodzielnie. MY sie unieslimy duma ze sami damy rade i tak dalismy ze trfalo to 20 lat mamy najdrozsza motrowke swiata a stocznoa co budowala zbankrutowala. Wedlog niego kompletnie nie wfektywne zarzadzanie panstwowym majatkiem. On mowi ze prywatne firmy lepiej zarzadzaja. Ale uwaga... tylko cytuje co czytam

Ech
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 14:00

KORWIN twierdzi ze jak kupilismy licencje na Slasaka od Niemcow oni nam proponowali pomoc przy pierwszym egzemplarzu. Dopiero kolejne mialy byc samodzielnie. MY sie unieslimy duma ze sami damy rade i tak dalismy ze trfalo to 20 lat mamy najdrozsza motrowke swiata a stocznoa co budowala zbankrutowala. Wedlog niego kompletnie nie wfektywne zarzadzanie panstwowym majatkiem. On mowi ze prywatne firmy lepiej zarzadzaja. Ale uwaga... tylko cytuje co czytam

Gts
niedziela, 21 czerwca 2020, 16:05

Oszaleliście, teraz inny okręt jest ważny. Wszystkie ręce na pokład, PAD tonie... w sondażach. Dla nich, tylko to jest dziś ważne.

Jan
niedziela, 21 czerwca 2020, 19:56

Chyba Cię pogrzało. Wyłącz TVN.

Vvvfcccff
niedziela, 21 czerwca 2020, 18:36

PAD tonie w świecie stronniczych mediów. W rzeczywistości masię nieźle.

NSZ
niedziela, 21 czerwca 2020, 19:45

Ma się dobrze tak że mam nadzieję zrobi wyPAD z pałacu po 28 czerwca,prezes jako kelnera go zatrudni

W3-pl
niedziela, 21 czerwca 2020, 20:28

Sprawdzimy. I co jeszcze moderacja puszcza w temacie marynistyki

NSZ
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 05:40

Sprawdzaj,jak trolle pisowskie jadą po innych to jest dobrze a jak ktoś napiszę prawdę o kelnerze prezesa to już wielka afera :)

W3-pl
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 12:04

No Sprawdzam Zabrania moderka o aferce rekomendacji lekarza psychiatry DLA malarza kominiwego o nie robieniu korwety rakietowej. 2012. Nie ta specjalizacja? To niech okulista zaleci prxeczytanie w necie mina Orp kormoran. 6 dni temu

Maciek
niedziela, 21 czerwca 2020, 15:49

Decyzja o niewysyłaniu tych okrętów w morze jest bardzo słuszna. Spaliłby mnóstwo paliwa a ich użyteczność w warunkach konfliktu, który jest do pomyślenia na Bałtyku jest żadna. Lepiej niech stoją w porcie i wypływają na defilady. Jak się dorobimy okrętów bojowy, to trza je będzie wysyłać, a tych to szkoda pieniędzy. A potencjał naszego przemysłu jest żaden. Zespawać kadłub to i w Korei płn potrafią. Okręt bojowy dziś to zaawansowane systemy uzbrojenia i elektronika. Nie mamy ani jednego, ani drugiego.

Cine
niedziela, 21 czerwca 2020, 19:37

Jakieś tam podstawy mamy, nie jest tak że nic. Mamy armatę morską 35 mm, mamy system zarządzania walką, IFF, zintegrowany system łączności.

butlonos krzykliwy
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 08:48

Słusznie piszesz o tej armacie w liczbie pojedynczej. Choć nawet i to zbyt wiele...

Edek
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 08:27

A gdzie jest ta słynna już wielka armata morską 35mm? Jaki okręt jej uzywa? Znowu propagandowy bełkot.

;)))
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 08:50

Ciekawe ile wogóle wyprodukowali tych 35tek w ciagu hmmm, 30 lat "produkcji". Stawiam że max 20 luf.

Maciek
niedziela, 21 czerwca 2020, 22:57

Weź przestań. Te systemy to do okręty patrolowego albo jakiegoś małego rakietowego wystarczą.

Mon zawsze planuje
niedziela, 21 czerwca 2020, 13:12

Zgodnie z planem.... nadają się do szyku defiladowego z okazji np. Dnia Morza, Święta MW. Defiladowe ilości i wersje uzbrojenia są tanie w utrzymaniu a też budują wrażenie.

Franciszekgst
niedziela, 21 czerwca 2020, 11:35

To gdzie się mają szkolić jak nie na okrętach

Jacek
niedziela, 21 czerwca 2020, 10:04

Oficerowie wyższej rangi to często mentalni urzędnicy tyle, że w mundurach. Pracujący na laptopie od 7-ej do 15-tej. Większość nie potrafiłaby dowodzić w warunkach bojowych. Tworzą w pocie czoła te swoje procesy planowania w układzie narodowym i sojuszniczym. Ponieważ ich przełożeni na wyższym szczeblu robią to samo, nie ma procesu weryfikacji i awansu w oparciu o umiejętności dowódcze w warunkach bojowych. Poza tym sprzęt na ćwiczeniach się zużywa, czego nie zaplanowano w planach remontowych. Paliwa idzie więcej, trzeba coś wystrzelić, czego nie zaplanowano w planach zaopatrzeniowych. Pewnie też jakieś dodatki trzeba żołnierzom płacić itd, itp.. same kłopoty. A przecież jest pokój. Natomiast w razie wojny przeżywalność okrętu na Bałtyku wyniesie jakieś 20 minut (optymistycznie rzecz ujmując). Więc po co się spinać.

Cine
niedziela, 21 czerwca 2020, 09:42

100%. Działania MON trącą sabotażem i to nie od dzisiaj.

Obserwator
niedziela, 21 czerwca 2020, 09:33

Jakie dowództwo,takie planowanie.Promocja - to pojęcie abstrakcyjne w MON.

say69mat
niedziela, 21 czerwca 2020, 09:14

Biorąc za punkt odniesienia efektywność naszego państwa w obszarze wymagającym międzynarodowej kooperacji w ramach realizacji projektów przemysłowych na rzecz obronności. Zastanawiający jest kompletny paraliż decyzyjny, w sferze wymagającej dialogu z zagranicznymi partnerami gospodarczymi. Zauważalny wśród naszych elit generujących zarówno system cywilnej kontroli nad armią oraz rzeczników sił zbrojnych. I to niezależnie od deklarowanej opcji politycznej. Stąd zastanawiam się, czy zachowanie struktur i metodologii zarządzania przemysłem zbrojeniowym i siłami zbrojnymi, w nawiązaniu do czasów peerelu. Nie jest kluczowym czynnikiem kneblującym potencjał modernizacji technicznej i rozwoju naszego kompleksu militarno - przemysłowego. Gdzie dekomunizacja personalna systemu nie jest gwarancją jego efektywności.

na kursie na ścieżce
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 09:16

Z tym paraliżem, to nie do końca bym się zgodził. Ciekawe jest, że nie widać tego tak bardzo w aspekcie zakupów (planów) techniki nieletalnej. Zaliczyłbym do tego nawet wiadomą modyfikację T-72 :))) A co do "efektu" komuny i PRLu, to chyba najwyższy czas przestać się tym mentalnie betonować. Po 1989tym pojawiło się tyle szkodnictwa, które po prostu jest naszym własnym narodowo/ludzkim produktem (vide choćby ostatnie 5 lat), że nie tłumaczmy się komuną albo najazdem Brzetysława czeskiego. To jest nic innego jak to, co kroczy z nami przez wieki i nie pozwala się wznieść... Ale co tam, mamy swoje pieśni i msze :/

say69mat
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 09:25

??? Problem historiozoficzny narodowego katolicyzmu polega na tym, że lubimy lulać Jezunia, a nie potrafimy usłyszeć Jezusa. Nie wspominając o zrozumieniu Mesjasza z Nazaretu. A Mesjasz z Nazaretu adresuje swój przekaz do ... Żydów ;)))

Kamil
niedziela, 21 czerwca 2020, 08:52

Niestety w wojsku tak jak i w administracji ludzie obsadzano są ze względu na znajomości a nie ze względu na kompetencje. Marnotrawstwo weszło im w krew.

niedziela, 21 czerwca 2020, 09:57

A na jakim szczeblu Ty widziałeś kompetencje!!! Więc nie czepiaj się wojska - ono jeszcze funkcjonuje.

Edek
niedziela, 21 czerwca 2020, 18:09

Faktycznie. Defilady odbywają się zgodnie z planem.

Ass
niedziela, 21 czerwca 2020, 08:18

Widać planiści to nie fachowcy a działacze partyjni, lub ludzie na obcym garnuszku.

NAVY
niedziela, 21 czerwca 2020, 07:59

Przykro stwierdzać to,ale w naszym kraju od wielu lat rządzą nieudacznicy ,kombinatorzy i typowi partyjniacy ! A tak po prawdzie już mnie mdli od tego wszystkiego ...

...
niedziela, 21 czerwca 2020, 07:58

Jeśli chodzi o Ślązaka to zwyczajnie nie ma czym się chwalić bo jeśli ktoś zacznie pytać o szczegóły jego powstawania to chluby nam to nie przyniesie a wręcz będzie to antyreklamą a co najmniej kabaretem. Poza tym na komendę "załoga do boju" wybiegnie czterech marynarzy z GROMami i ... co dalej?

Zbigniew
niedziela, 21 czerwca 2020, 03:49

Zmartwię naszych decydentów z Ministerstwa Obrony; jest możliwym wszczęcie działań zbrojnych przeciw Polsce bez uwzględnienia wymogów procesu planowania w naszej marynarce. Co wtedy wodzowie zrobicie?

niedziela, 21 czerwca 2020, 13:39

Mają ucieczkoloty

NSZ
niedziela, 21 czerwca 2020, 10:17

Nowe samoloty VIP już czekają,władza będzie miała czym uciekać

czytelnik okazjonalny
niedziela, 21 czerwca 2020, 08:47

Standardowo- kiedyś Rumunia, dziś - Węgry....

Jabadabadu
niedziela, 21 czerwca 2020, 10:17

Teraz nie ma Zaleszczyk, będzie kłopot.

esoy
niedziela, 21 czerwca 2020, 00:44

Ta sytuacja pokazuje dobitnie że jako kraj " wstaliśmy z kolen ". Brawo MON - pokazaliście faktyczną sprawność posiadanego sprzętu.

Loco
niedziela, 21 czerwca 2020, 00:00

Wieczny bałagan nie tylko w marynarce ale i całym wojsku. Czasy Jaruzelskiego - malowannie trawy itp... Żenada

Polskii
sobota, 20 czerwca 2020, 23:45

Nie rozumiem dlaczego nowo okręty nie mają uzbrojenia CIWS.

Opel
niedziela, 21 czerwca 2020, 18:10

Ciesz się że mają kadluby.

NIE WSZYSTKIE KARTY WARTO ODKRYWAĆ
sobota, 20 czerwca 2020, 23:28

Może chodziło o zachowanie asa w rękawie -PIORUN to dobry manpad - nie wszystkie karty warto odkrywać

Zibi
niedziela, 21 czerwca 2020, 07:19

a może prawda jest inna i niestety bolesna....

Okaryna
sobota, 20 czerwca 2020, 23:15

Na najwyższych stanowiskach są agenci obcych państw, Żeby trzy lata nie przygotować okrętu do działań na możu,to najzwyklejszy agenturalna sabotaż

Polak
sobota, 20 czerwca 2020, 23:11

To. Jest sabotaż a nie żadne tam planowanie, żeby przez trzy lata nie przygotować okrętu do działań na morz??? ,To jest wojsko czy agenda agenturalna???

Pytajnik
sobota, 20 czerwca 2020, 22:23

Tak nieśmiało zapytam, co z działem 35mm dla Kormorana? Ktoś coś wie?

butlonos krzykliwy
niedziela, 21 czerwca 2020, 10:11

Chyba trzeba o tym zapomnieć...

Kormoran
niedziela, 21 czerwca 2020, 08:35

Będzie, kiedy nalezy zapytać PIT radwar Albo Ncbir.

ryszard56
sobota, 20 czerwca 2020, 22:12

Powiem krótko to sabotaż, sabotazem jest też to,że nie mamy Slazaka silnie uzbrojonego tylko patrolowiec obciach i wstyd A miało być 6

Waldi nl
niedziela, 21 czerwca 2020, 17:10

To skutek polityki pisu, postawili na Amerykanow, a u nich wszystko drogie, i bez kodow startowych.

X
niedziela, 21 czerwca 2020, 10:18

Sabotażem jest to, że nie mamy drugiego nowoczesnego efektora p-panc (najlepiej o zasięgu min 12 km), oraz efektora p-lot krótkiego zasięgu (15 km lub więcej). A to powinno być na przedwczoraj.

Grand
sobota, 20 czerwca 2020, 21:54

Zapewne nie chcą prowokować Rosjan tym szczytem techniki.

ryszard56
sobota, 20 czerwca 2020, 22:13

Hahaha dobre pozdrawiam

Wojtekus
sobota, 20 czerwca 2020, 21:34

Widocznie nie ma czym sie pochwalic.

michalspajder
sobota, 20 czerwca 2020, 20:29

Planowanie w silach zbrojnych super poziom,wdrazanie sprzetu takze,o skutecznosci wydatkowania juz az sie nawet nie chce wspominac...

Gość 222
sobota, 20 czerwca 2020, 22:13

Tych speców trzeba zdegradowac i pogonić

luka
sobota, 20 czerwca 2020, 19:42

Nie po to budowaliśmy Ślązaka prawie 20 lat żeby go teraz puszczać na byle ćwiczenia. Jeszcze zderzy się z jakąś naszą starą krypą i zatonie jak Norweska fregata - o nie z nami te numery... :-D

Gras
sobota, 20 czerwca 2020, 19:28

A co tu pokazywać Ślązaka który swym uzbrojeniem będzie o wiele słabszy niż planowane patrolowe w Bulgari. Lub Kormoran który nadal nie posiada docelowej armaty 35mm...

Razparuk
sobota, 20 czerwca 2020, 19:26

Dowództwo MW jest tylko do wymiany. Całe,od razu i tyle. Tam Goscie z Batalionów Budowlanych byliby lepsi ....

pragmatyk
niedziela, 21 czerwca 2020, 10:42

Jeden podskoczył i zniknął ,teraz pełna asekuracja ,włącznie z kamuflarzem. Błaszczak nieżartuje.

dgs
sobota, 20 czerwca 2020, 19:23

Ślązaka tak szybko zbudowali, że nie zdążyli ująć go w plany... Gratuluję!

SZACH-MAT
sobota, 20 czerwca 2020, 19:10

ORP „Kormoran” ,ORP „Ślązak”......puste naczynia robią najwięcej hałasu ...a hałas ma dobre strony nie słychać przy nim słów ...gorzkich słów

Bolko z Gliwic
sobota, 20 czerwca 2020, 19:30

Nawet nie hałasuja Turbina gazowa,w chwilowym przeglądzie na,GAWRONIE

Szlafmyca
sobota, 20 czerwca 2020, 18:58

Szatkowski to taki ambasador Polski przy NATO TO CO ON ZROBIŁ?

sól w oczach
sobota, 20 czerwca 2020, 18:54

Ten sam autor parę dni temu pisał że początkowo na Baltopsie planowano 2x więcej okrętów, ale z powodu koronawirusa zdecydowano się na mniej. Do tego ci co się interesują widzieli KORMORANA 4 dni temu przy detonacji miny morskiej z 2WS na redzie portu Gdynia. Skoro ćwiczenia są ważniejsze niż działania z realnym uzbrojeniem to gratuluje artykułu. Co do ŚLĄZAKA to na prawdę nie wiem czym się mamy chwalić, chyba tym że w ogóle powstał.

Offsetowy
sobota, 20 czerwca 2020, 19:01

Od 3 miesięcy oba,stoja na,redzie w gotowości bojowej HAHAHAHA

Bosmanz Pucka
sobota, 20 czerwca 2020, 19:00

Kolego kompromitujące jest to ze mina WYBUCHŁA za wcześnie HAHAHAHA

niki się rozdwajają i wtedy miny rzedną
sobota, 20 czerwca 2020, 21:35

Kompromitujące, to po co zamknęli tak duży obszar? Poczytaj co to deflagracja miny, a to że wybuchła to świadczy jak była niebezpieczna.

ursus
sobota, 20 czerwca 2020, 18:17

Nie chcę nikogo urazić, ale moim zdaniem zdolniści naszej MW zaczynają się i kończą na MJR, przy założeniu, że przeciwnika jakoś rozpoznamy. No może jeszcze jakieś lotnicze środki ZOP można by doliczyć. Posiadane jednostki pływające wydają się mieć charakter raczej symboliczny niezależnie od wieku - co wynika w dużej mierze z geografii. MW pozostaje bardzo daleko na liście priorytetów modernizacyjnych, więc nawet na ćwiczeniach nie bardzo jest się czym chwalić. Jeszcze dość długo zamiast na morzach i oceanach przyjdzie nam koncentrować się na obronie wybrzeża, choć niewątpliwie w admiralicji apetyty są spore. W tym kontekście należy poważnie zastanowić się nad możliwością stopniowego wyremontowania i przywrócenia do linii kilku wycofanych okrętów, bo stara fregata poradzi sobie w roli patrolowca nie gorzej niż Ślązak. Najważniejsze by fundusze były w pierwszej kolejności kierowane tam gdzie są najbardziej potrzebne, czyli do innych RSZ.

Bosmanz Pucka
sobota, 20 czerwca 2020, 18:09

MARYNARKA wojenna planowala GAWRONA przez 20 lat Bravo BŁASZCZAK

Cpt.
niedziela, 21 czerwca 2020, 10:11

A co ma wspólnego Błaszczak z planowaniem Gawrona! Zapomnieliście kto rządził jak powstawał ten okręcik? A może decydentą chodziło tylko o utrzymanie miejsc pracy ?

W3-pl
sobota, 20 czerwca 2020, 21:12

Brawo kupowanie Bez przetargu Bez technoligii spawania cienkich blach . Brawo Wikipedia bosmanie z. Kolego Leonie, szkopom zajmuje od 2008 do -13 Ile lat " problemen" z gawronami?! Kra Kra wikipedia

Leon zawodowiec
sobota, 20 czerwca 2020, 18:34

Kolego zabraklo im ropy orlen zapomniał

tut
sobota, 20 czerwca 2020, 18:04

Życzył bym sobie aby zlecić stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku budowę nieco większej jednostki niż 60m. Nawet ze 3 patrolówki, lepiej fregaty. Uważam że remontowa mogła by coś takiego zbudować. A SMW nie. Ale nie będzie. Bo nikt nie dba o polski przemysł. Bo nie ma koncepcji jak nam jest potrzebna marynarka. Jakie mają być jednostki na Bałtyku. A poza tym prywatna, to be.

Kobben z cokołu
sobota, 20 czerwca 2020, 17:42

Ślązak czy Kormoran to małe piwo, ja się pytam czy były tam nasze nowe holowniki Gniewko, Przemko czy jak im tam...

Bolko z Gliwic
sobota, 20 czerwca 2020, 18:22

Kolego wszystkie bezpieczne za FALOCHRONEM HAHAHAHA

KrzysiekS
sobota, 20 czerwca 2020, 17:33

Odpowiedź jest bardzo prosta tam ćwiczyły okręty bojowe nie okręty wsparcia.

Szer. Ryan
sobota, 20 czerwca 2020, 17:23

Czyżby jakaś dywersja wśród urzędników sił morskich? Czy ktoś im płaci za utrudnianie modernizacji? A może mamy kretów pracujących dla obcych służb specjalnych?

znosek
sobota, 20 czerwca 2020, 16:57

pewnie wykonały operację PEKING[Pekin]czyli to do czego są przeznaczone większe polskie okręty na M.Bałtyckim.wszelka próba pozostania na Bałtyku w razie ataku rosji skończy się ich zatopieniem przez SU24 stacjonujące w Czerniachowsku[45 sztuk]

e4343
sobota, 20 czerwca 2020, 18:28

Jeśli mądrze to rozegramy to z tych su nic nie będzie, są w zasięgu NSM i przyszłych Himars. To lotnisko akurat możemy wyłączyć z użytku.

y
sobota, 20 czerwca 2020, 17:42

Popatrz na mapę! W jakiej odległości jest lotnisko w Czerniachowsku od granicy? I sprawdź czy jest w zasięgu Krabów z Węgorzewa. Strzelających BEZ przekraczania granicy! I sprawdź czy przypadkiem nie jest w zasięgu innych naszych środków ogniowych - MJR i lotnictwo. Również BEZ przekraczania granicy! Przypominam, że rosyjski sprzęt i instalacje wojskowe chociaż "nie mają odpowiedników w świecie" to nie są niezniszczalne. Trollować też trzeba mądrze.

znosek
sobota, 20 czerwca 2020, 19:54

jak zaatakują pierwsi to do pustego lotniska będziesz strzelał, wylądować mogą gdzie będą chcieli.su 24 ma 2500km zasięgu.oblecą całe nasze wybrzeże w koło i zostanie im paliwa na 1500 km.trolujesz to ty gościu ,bo boicie się naszych f 16 i dalszych inwestycji w lotnictwo [f35uzbrojone w JASSM -ER i AGM-84K Harpoon ].

Jato
sobota, 20 czerwca 2020, 16:53

Wojny tez maja zaplanowane na kilka lat do przodu. Na nieplanowane nie beda reagowac.

BUBA
sobota, 20 czerwca 2020, 16:23

LUDZIE LUDZIE LUDZIE .........

J.B
sobota, 20 czerwca 2020, 16:16

Od 30 lat ciągle to samo,kasa idzie i co ? i nic .Jeżeli w 40 milionowym kraju brak inteligentnych fachowców to może lepiej zatrudnić emerytowanych doradców z USA i IZRAELA za każde pieniądze, i tak się opłaci . A znajomych i krewnych na szparagi do Niemiec .

pytiam
sobota, 20 czerwca 2020, 16:09

To może najwyższy czas wymienić tzw.nie- odpowiedzialnych za proces planowania pierdzistołków rodem z głębokiego "prylu"??? Czas na młode wilki ,bardziej elastyczne wobec współczesnych trendów i z lotnym umysłem. Takie "archaiki betonowe" koła nie wymyślą.

Bobik
sobota, 20 czerwca 2020, 16:40

Młode wilki o lotnych umysłach mogą podejmować decyzje niekoniecznie dobre politycznie. Więc lepsi są wierni, mierni i posluszni.

pragmatyk
niedziela, 21 czerwca 2020, 10:49

Masz racje wiekszośc spraw to kwestia polityki ,a obecny rząd ma awersje do prywatnej własnosci ,a panstwowe jest niewydolne i kóko się zamyka.

RTY56
sobota, 20 czerwca 2020, 15:56

Po co reklamować takie statki są słabe i nic nie warte . Min a drugi byle co do niczego kuter . Marynarka Wojenna nie posiada już statków nowoczesnych czy fregat lub statków wielozadaniowych a nawet łodzie podwodne z rakietami manewrującymi . A co posiadamy muzealny sprzęt . A nowy byle co jak Kormoran czy to samo Ślązak i ciągle budowane badziewie same holowniki. Aby te budowane holowniki sprzedali dla Francji bo potrzebuje 20 sztuk i chyba Polska buduje . Marynarka Wojenna potrzebuje statków wojennych i nowych . A nie Jak Ślązak czy Kormoran i holowniki .

Paweł
niedziela, 21 czerwca 2020, 01:28

Pisz po polsku... Litości.

Bosman z Kormorana
sobota, 20 czerwca 2020, 18:44

Nie widziaeś ich w akcji tonie pisztak

y
sobota, 20 czerwca 2020, 17:46

Dokształć się. Kup lepszy słownik. Może niech Ciebie trochę doszkolą językowo? Statki to są cywilne. Wojenne to są OKRĘTY! A reszta to taki bełkot stylistyczny, że zęby bolą czytając i próbując zrozumieć...

TK
sobota, 20 czerwca 2020, 17:37

Sprawdź najpierw w słowniku, jaka jest różnica pomiędzy statkiem a okrętem.

sobota, 20 czerwca 2020, 17:23

Statek czy okręt, oto jest pytanie.

Olo
niedziela, 21 czerwca 2020, 20:49

Jeszcze ta....lodz podwodna....Może lodzik?

gliwiczanin
sobota, 20 czerwca 2020, 15:50

Raczej ORP Ślązakiem bym się nie chwalił. Co innego ORP Kormoran, który w swojej klasie jest porządnym okrętem. Jakiś czas temu kilka krajów zaczęło szukać nowych niszczycieli min, a każda okazja jest dobra by się zareklamować.

Edek
niedziela, 21 czerwca 2020, 20:50

Ten czas został przespany. Wybrali inne konstrukcje. Nikt w Polszy nawet nie wpadł na pomysł sprzedaży takich okrętów.

Perseweracja
sobota, 20 czerwca 2020, 15:44

Dopóki nie będzie "Ratownika" to nic cennego z polskich portów MW nie wypuści. Bo kto będzie te "srebra rodowe" ratował? A ponieważ kontrakt na "Ratownika P. an Łaszczak uwalił to nic marynarka z portów nie wypuści oczywiście dopóki nie będzie "Ratownika", którego nie zamówiono...........................

Tom
sobota, 20 czerwca 2020, 15:43

A szkoda

naiwniak
sobota, 20 czerwca 2020, 15:01

cenzura ma się b.dobrze

nierozgarnięty
sobota, 20 czerwca 2020, 14:43

od 1989r. liczy się tylko kieszonkowe. Reszta, to ch.., d..., i kamieni kupa

devlin0
sobota, 20 czerwca 2020, 14:42

To wlasnie MON.....albo bezMon

Sikor
sobota, 20 czerwca 2020, 14:40

Może stoją na warsztacie bo się popsuły . Oj denne te wojsko się zrobiło denne

Konfederata
sobota, 20 czerwca 2020, 14:38

Może się bali, że zatoną ? Ja bym się bał, patrząc na to jak był budowany "Ślązak" vel Gawron. Poza tym co te załogi mają ćwiczyć ? Strach w oczach przed nadpływającymi wrogimi jednostkami, z powodu świadomości, że nie mamy żadnych skutecznych środków ogniowych żeby wyjść zwycięsko ze starcia ? A nawet jeśli i to, no to przecież nie o to chodzi, "dowództwu" żeby polski żołnierz był dobrze wyszkolony i wyposażony.

Stefan 1
sobota, 20 czerwca 2020, 19:41

Coś strachliwy jesteś.

Adam
sobota, 20 czerwca 2020, 14:26

Czemu nie pokazano bo to są okręty paradne do pokazywania na paradzie a nie do ćwiczeń.Cała nasza armia obecnie nadaje się tylko do pokazania na paradzie.

Podoficer
sobota, 20 czerwca 2020, 17:28

Przedstaw się, powiedz co masz wspólnego z MW. , skąd masz tą wiedzę. I dlaczego wyciągasz takie wnioski? Zapraszam pod lufę zobaczysz czy to tylko okręty paradne.

Edek
niedziela, 21 czerwca 2020, 20:53

Tak. To okręt paradny. Zapraszasz pod jaką lufę? To nie 1939 rok i walka na potężne 76mm ogromne działa to XXI wiek i walka na rakiety a tych na żadnych z tych okrętów nie ma. Z czym do ludzi?

Adam
sobota, 20 czerwca 2020, 21:12

Ten wasz śmiesznie uzbrojony Ślązak to nadaje się tylko do walki z piratami na motorówkach i na paradę temu w ćwiczeniach udziału nie bierze :) Przestań się człowieku ośmieszać z tymi lufami bo Polska Marynarka Wojenna nie istnieje poza MJR.

Rhotax
niedziela, 21 czerwca 2020, 06:46

Nie nadaje się do walk z piratami w Somalii bo tam nie dopłynie - brak wyposażenia czysto socjalnego do dalekich rejsów. MW sprzedać i nakupić rakiet i PPK od groma i walić w to co się będzie chciało desantować .

Bosman
sobota, 20 czerwca 2020, 21:11

Problem jest właśnie w tym, że ON ma tylko lufy, żadnych rakiet, śmigłowców na pokładzie.

Edek
niedziela, 21 czerwca 2020, 20:56

Jakie lufy? Ma jedną lufę 76mm i dwa maluchy do obrony. Przecież to wstyd pokazywać taki okręt. Równie dobrze mógłby mieć tylko działka 23mm tak ukochane w naszej armii. Siła tego okrętu jest żadna. Gdyby popłynął na ćwiczenia to byłby kolejny cel dla przeciwnika który należałoby chronić. Taka zabaweczka. Swoją drogą gratuluję MW że jeszcze nie wpadła na pomysł uzbrojenia tego okrętu w rakiety NSM czy te z Orkanow. Są kupione gnija w magazynach.

Bosman
niedziela, 21 czerwca 2020, 22:33

Zakupiono tylko 36szt dla Orkanów i to są RBSy (po 12szt na okręt)

Edek
poniedziałek, 22 czerwca 2020, 08:33

No i? Orkany pływają z rakietami? Nie. NSM y w magazynach. Co za problem dołożyć stelaże do rakiet na Ślązak? Żaden. Trzeba tylko chcieć.

defence
sobota, 20 czerwca 2020, 14:13

Durny artykuł Kormoran cały czas przechodzi testy odbiorcze

Opel
niedziela, 21 czerwca 2020, 20:57

Już mija 7 rok testów.

Tweets Defence24