Reklama
  • Wiadomości

Hipersoniczny silnik za 81,5 mln dolarów

Firma Aerojet Rocketdyne otrzymała wart 81,5 mln USD kontrakt dotyczący opracowania i dostarczenia rakietowego silnika do pocisku hipersonicznego dla US Air Force, nad którym pracuje obecnie koncern Lockheed Martin. Rakieta AGM-183A Air-Launched Rapid Response Weapon (ARRW) ma osiągać prędkość przekraczającą Mach 5 i będzie odpalana z bombowców strategicznych.

Rys. Lockheed Martin
Rys. Lockheed Martin

Kontrakt udzielony przez koncern Lockheed Martin jest związany z asygnowaniem przez Departament Obrony USA, 4 grudnia 2019 roku, dodatkowych 990 mln dolarów na wsparcie krytycznego przeglądu projektu i testy broni hipersonicznej AGM-183A ARRW. W ich ramach ma zostać przeprowadzona krytyczna analiza projektu, testy oraz wsparcie procesu produkcji gotowej już broni hipersonicznej do końca roku 2022. Dotąd prowadzono testy w powietrzu, jednak bez napędu i bez oddzielania pocisku od nosiciela.

Napęd dla hipersonicznej rakiety AGM-183A ARRW dostarczy spółka Aerojet Rocketdyne, która posiada już doświadczenie w tego typu projektach. Jak podkreśla jej prezes Eileen Drake, wykorzystane zostaną w tych pracach doświadczenia np. z prac nad silnikiem strumieniowym scramjet, który Aerojet Rocketdyne dostarczyła do hipersonicznego samolotu bezzałogowego Boeing X-51A Waverider. Prace nad integracją, tym razem silnika rakietowego na stały materiał pędny, z nowym pociskiem AGM-183A ARRW realizowane będą w ramach szerszego programu Hypersonic Conventional Strike Weapon (HCSW) realizowanego na zlecenie Pentagonu. Jego celem jest opracowanie kilku rodzajów uzbrojenia osiągającego prędkości hipersoniczne w odpowiedzi na prace realizowane w tym zakresie przez Chiny i Rosję.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama