Dania kupuje pojazdy wielozadaniowe Eagle

10 stycznia 2021, 15:20
dania-eagle-5
Fot. Lars Bøgh Vinter / Duńskie Siły Zbrojne (Forsvaret)

Duńskie ministerstwo obrony przyznało General Dynamics European Land Systems-Mowag kontrakt na dostawę dla armii pojazdów wielozadaniowych Eagle V w wersji 4x4. Oprócz wersji podstawowych duńska armia po raz pierwszy armia otrzyma również wariant rozpoznawczy tego pojazdu.

Zobacz także
Reklama

Według oficjalnego komunikatu, w ramach podpisanej umowy duńska armia otrzyma 56 pojazdów Eagle V 4x4 w wersji podstawowej (patrol) oraz jeden egzemplarz prototypowego egzemplarza rozpoznawczego (reconnaissance open). Dostawy pojazdów mają się rozpocząc jeszcze w tym roku i zakończyć w 2022 roku. Wartość kontraktu oszacowano na 46 mln franków szwajcarskich (ok. 52 mln USD/192 mln PLN).

Podpisane zamówienie jest drugim w historii kontraktem z GDELS na dostawę pojazdów Eagle V i stanowi część umowy ramowej Armored Patrol Vehicle (APV) podpisanej w czerwcu 2017 roku. Wtedy po raz pierwszy Duńczycy zakupili 36 wozów w wersji patrolowej. 

Najnowszy wariant Eagle V można określić jako wielozadaniowy, modułowy pojazd opancerzony oferowany zarówno w układzie 4x4 jak i 6x6. Obie wersje mają przede wszystkim zunifikowany system zawieszenia i stosowanego napędu. Dzięki temu osiągany jest poziom ponad 70% wspólnych części i podzespołów. Zapewnia to możliwość różnych zastosowań pojazdu. Takie podejście upraszcza samą produkcję oraz obniża koszty pozyskania i bieżącej eksploatacji (w tym również szkolenia kierowców i załóg). 

Eagle V w wersji 4x4 ma masę własną 6 700 kg, natomiast całkowita masa pojazdu z wyposażeniem i czterema lub pięcioma przewożonymi żołnierzami wynosi 10 000 kg. Ładowność wynosi 3300 kg. Napęd zapewnia sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Cummins ISB 6.7 E3  245 i mocy 184 kW (250 KM), spełniający normy Euro III. 

Ochrona załodze zapewniana jest w dwojaki sposób. Pierwszy to stosownie ukształtowana, „pływająca” i opancerzona podłoga samochodu (układ podwójnego V). Jak wskazuje producent, w porównaniu do częściej spotykanego kształtu pojedynczego V – pozwala na obniżenie środka masy samochodu, kieruje energię potencjalnego wybuchu miny lub improwizowanego ładunku wybuchowego w środek i na zewnątrz samochodu, z dala od energochłonnych siedzisk żołnierzy, zmniejsza również powierzchnię narażoną na działanie eksplozji.  Ochronę tradycyjną zapewnia stalowy kadłub o dodatkowo wzmocnionych bokach. Możliwe jest też montowanie opcjonalnych paneli opancerzenia modularnego na boki i dach samochodu, jak również montaż dodatkowych modułów ochronnych na elementy układu jezdnego. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 24
Reklama
Piotrek
wtorek, 12 stycznia 2021, 13:35

Tutaj Mowag Eagle, a Czarnogóra, Litwa, Macedonia, Słowenia wybrały JLTV Oshkohsa. Jest też całkiem niezły LMV Iveco. Rzeczywiście, wybór tych nieszczęsnych Fordów Rangerów w polskiej armii przy takim wyborze robi się coraz dziwniejszy.

Witold
poniedziałek, 11 stycznia 2021, 10:35

Dlaczego Dania nie chce offsetu tylko kupuje z półki? Dlaczego jest to takie proste i nie wymaga długich dialogów technicznych i analiz? Dlaczego nie stosuje kryterium najniższej ceny?

droma
poniedziałek, 11 stycznia 2021, 08:59

wania muszę cię zasmucić te auta też będą do lutowania bezzębnych sołdatów z rosji -kaput ...

Tede
niedziela, 10 stycznia 2021, 23:58

Niektórzy mówią, że Bóbr-3 jest za wysoki...a tu proszę, kolejny pojazd, który ma taką samą wysokość.

ryba
poniedziałek, 11 stycznia 2021, 12:56

Bóbr to demonstrator technologii , co do samych pojazdów to MON zakupił płytę z zawieszeniem i powerpackiem od czechów na Chusara ,tak ze beda sami zabudowywac pod co sie nam zachce.

patriota
niedziela, 10 stycznia 2021, 20:10

Każdy kraj europejski kupuje pojazdy opancerzone i uzbrojone. Warto poszukać jakie samochody kupują Węgrzy (z Turcji), jakie zbudują własnymi siłami Bułgarzy. Urovesa Vamtac to podstawowy środek transportu w Hiszpanii. Tylko w Polsce cywilne Fordy Rangery...

krajan
poniedziałek, 11 stycznia 2021, 16:09

Po 4 latach ograniczonej eksploatacji samochodów, WP dokona wewnętrznego przetargu dla elity dowódczej, oczywiście na preferencyjnych warunkach W tym należy dostrzegać sens takiej decyzji o zakupie Fordów Rangery

Alaris
poniedziałek, 11 stycznia 2021, 13:19

Ale ty wiesz że u nas ford ma zastąpić pojazdy użytkowo/ terenowe? Wszystkie pojazdy które wymieniłeś służą do zupełnie innych rzeczy niż ford więc nie porównuj tego zakupu do zakupu duńczyków.

Swiadek
poniedziałek, 11 stycznia 2021, 04:09

Dla urzedasów wojskowych, nikt przy zdrowych zmyslach nie bedzie zajezdzal pojazdow na czas W przewozac kwity albo obiad szefowi

Wojciech
poniedziałek, 11 stycznia 2021, 01:47

PGZ dogadał się Tatrą w sprawie produkcji podobnych pojazdów. Pierwqszy ma być już w tym roku.

Rex
niedziela, 10 stycznia 2021, 23:54

Każdy kraj do obsługi zadań tyłowych kupuje standardowe i nieopancerzone pojazdy.

Sruuuutu
niedziela, 10 stycznia 2021, 19:58

Nie ma weluru na siedzeniach odpada i co to za bida u nas nawet maja lakier metalok

Felix
niedziela, 10 stycznia 2021, 17:45

Nie majo chromowanych lusterek i grilla, więc dla Polski się nie nadajo.

Optymista
niedziela, 10 stycznia 2021, 18:43

Tylko taki mały szczegół że za jednego Eagle V masz 20 fordów.

Danisz
niedziela, 10 stycznia 2021, 19:37

taka drobna różnica: nasze przyszłe Fordy nie będą opancerzone ani chronione przed minami

Rex
niedziela, 10 stycznia 2021, 23:55

Bo nie mają być. Po co samochodowi do przewozu grochówki na poligon czy listów opancerzenie? A może od razu do sklepu czołgiem mają jeździć ?

ryba
poniedziałek, 11 stycznia 2021, 12:59

przedmówca sugerował że taczki w wojsku też maja być opancerzone , nawet jak służa do wywożenia liści .A i najlepiej jak by PPK na nich zamontował.

Optymista
niedziela, 10 stycznia 2021, 20:00

Nie chce bronić koloru i tych chromowanych dodatkków ale to nie tą klasa pojazdow. Ten rodzaj samochodów będzie produkowany w HSW wraz z TATRĄ na podstawie pojazdu patriot II. Chyba nie wyobrażasz sobie że żołnierze po bazie i w czasie pokoju jeżdżą tylko samochodami opancerzonymi.

Prawda
niedziela, 10 stycznia 2021, 18:24

56 pojazdów bez chromowanych lusterek i grilla zbawi armie polską???

LOL
niedziela, 10 stycznia 2021, 16:29

A ktoś. Informację czemu u nas Eagle odpadł? Bo sam mogę się tylko domyślać ze Szwajcarzy stwierdzili ze nie będą wciskać kitu o produkcji w Polce przy gwarantowanym zamówieniu przez Polskę 19 sztuk...

Aha
niedziela, 10 stycznia 2021, 19:55

Nie wiem dlaczego, ale wiem, ze MOWAG Eagle IV/V to absolutnie najlepszy pojazd w swojej klasie! jest tylko jeden problem - ma tez zdecydowanie najwyzsza cene. Uzywany jest przez Niemcy, Szwajcarie i Danie, wiec kraje mogace sobie pozwolic na najlepsze(spoleczenstwo tego wymaga), ale zarazem najdrozsze "terenowki" na rynku.

Nico
poniedziałek, 11 stycznia 2021, 09:23

Eagel jest pojazdem idealnym dla WS natomiast Hawkey to pojazd idealny dla ŻW . Dla WL w trybie pilnej potrzeby powinny być kupione TURy 5.

kajmat
poniedziałek, 11 stycznia 2021, 12:41

Ale znając podejście niektórych, to WS będą optowały za kilkoma różnymi modelami, tak aby JWF miała coś innego niż JWG (vide wybór G36 i HK416, jako podstawowej broni operatorów). I to znowu generuje wzrost kosztów jednostkowych, zwłaszcza przy homeopatycznych ilościach. A Hawkeye, to byłby kolejny model opancerzony w ŻW po SandCatach.

LOL
niedziela, 10 stycznia 2021, 20:22

Jest droższy od Hawkeia, który przeszedł dalej? Z kontraktu Australii wychodzi cena jednostkowa 3,7 mln zł.

Tweets Defence24