- Wiadomości
Amerykańskie F-16 z radarami AESA
US Air Force wybrały radar z aktywnym skanowaniem Northrop Grumman APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar) do modernizacji 72 samolotów F-16C/D Falcon należących do Gwardii Narodowej. Maszyny będą wykorzystywane do ochrony amerykańskiego terytorium.

Wartość umowy to 243,8 mln dolarów i obejmuje ona nie tylko instalację radarów, ale również wsparcie techniczne i części zamienne. Kontrakt został ogłoszony 31 maja i jest wynikiem postępowania w którym Northrop Grumman okazał się być jedynym oferentem spełniającym wymagania. Umowa dotycząca 72 maszyn otwiera drogę do modernizacji w tym samym standardzie pozostałych amerykańskich F-16. Ten sam radar AESA typu Northrop Grumman APG-83 SABR został wybrany w ramach modernizacji tajwańskich F-16 i jest rozważany przez kilka innych krajów.
Czytaj też: Testy radaru AESA dla USAF na F-16
Stacje APG-83 zostały zaprojektowane z myślą zarówno o instalacji na nowo produkowanych myśliwcach, jak i modernizowanych maszynach starszych wersji. Umożliwia ona między innymi rozszerzenie zdolności do zwalczania celów powietrznych poza zasięgiem widzialności wzrokowej, jednoczesne śledzenie większej liczby celów o mniejszej powierzchni odbicia, tworzenie map w trybie SAR, a także „niemal jednoczesne” wykonywanie zadań w zakresach powietrze–powietrze i powietrze–ziemia przez radar. Wprowadzenie stacji radiolokacyjnej z anteną AESA jest jednym z elementów pakietu modernizacji samolotów Fighting Falcon do standardu F-16V.
F-16V oprócz radiolokatora AESA AN/APG-83 wyróżnia ulepszony komputer misji oraz zmodernizowana awionika (m.in. wyświetlacz centralny LCD CPD). To wszystko ma zwiększyć świadomość sytuacyjną pilota, a także - poprzez łącze wymiany danych Link-16 o przepustowości rzędu kilku Gb/s - zdolność do wymiany danych z najnowszymi maszynami piątej generacji. Sama konfiguracja nowego samolotu jest elastyczna i np. Tajwan wybrał tylko niektóre elementy pakietu zmian, jak udoskonalony system walki radioelektronicznej Terma AN/ALQ-213.
Czytaj też: Rusza modernizacja tajwańskich F-16. Kontrakt za 3,5 mld USD
US Air Force nie ogranicza się z zastosowaniem radaru SABR do myśliwców. Stacje SABR-GS zastąpią w samolotach bombowych B-1B obecnie używane radiolokatory AN/APQ-164 pochodzące z lat 80. ubiegłego wieku. Radar SABR-GS, czyli wariant dla B-1B, jest trzykrotnie większy od tego montowanego w F-16. Dlatego radar SABR określany jest jako „skalowalny”. SABR-GS ma mieć zdolność tworzenia dużych map cyfrowych w trybie działania z syntetyczną aperturą. Ma także dać B-1B nowe, lepsze możliwości w dziedzinie ISR (rozpoznania, nadzoru i wywiadu), a także celowania.
Zdaniem Paula Kalafosa, wiceprezesa firmy Northrop Grumman, technologia SABR AESA jest możliwa do rozbudowy i modernizacji, a przy tym znacznie zwiększa przeżywalność samolotu przez kolejne 25 lat.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS