Jedna z najbardziej znanych rosyjskich przeróbek wojennych w postaci transportera MT-LB z osadzonym stanowiskiem przeciwlotniczym 2M-3M ponownie pojawiła się na nagraniach w mediach społecznościowych. Dzięki nim wiemy jak wygląda stabilizacja uzbrojenia i całej wieży podczas prowadzenia ognia… praktycznie jej nie ma.
Pojazdy ukazane na poniższych filmach, to można powiedzieć już druga generacja MT-LB/MT-LBu ze stanowiskiem wyposażonym w armaty morskie kal. 25 mm, ponieważ są one umieszczone bezpośrednio na dachu pojazdu, a nie na dodatkowym podwyższeniu. Na obu nagraniach widzimy moment prowadzenia z nich ostrzału, który powoduje olbrzymie wibracje całego stanowiska Są one tyle duże, że nie ma tutaj raczej szans na prowadzenie żadnego celnego ognia do celów zarówno lądowych, jak i powietrznych. Można wysnuć hipotezę, że po długotrwałym ostrzale wieża może po prostu odpaść lub uszkodzić/zniszczyć łączenia z pojazdem bazowym, co ukazuje bardzo kiepskie wykonanie tej i tak improwizowanej konstrukcji. Nie jest to jedyna lądowa konstrukcja która otrzymała to morskie stanowisko przeciwlotnicze, Ukraińcy posiadają podobną opartą o podwozie samochodu ciężarowego KamAZ 6x6, zaś Rosjanie umieścili je także na ciągniku artyleryjskim ATS-59G .
Czytaj też
Russian MT-LB firing with its 25mm 2M-3 naval gun. pic.twitter.com/01oT8IcXs3
— Clash Report (@clashreport) September 4, 2023
Russian MTLB with 2х25mm naval guns installed.
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) September 10, 2023
I propose to call this modification MTLB-S, where “S” stands for “Stability”. pic.twitter.com/R9BIlZBCiu
Przejdźmy zatem bohatera powyższych nagrań, czyli stanowiska bojowego 2M-3M wyposażonego w dwie armaty morskie 110-PM kal. 25 mm. Jest to podstawa morska, opracowana pod koniec lat 40. XX wieku dla różnego typu okrętów np. patrolowców, czy monitorów rzecznych. Produkcja tych stanowisk morskich wraz z armatami rozpoczęła się w 1953 roku i trwała do 1984 roku, głównie w Związku Radzieckim. Donośność maksymalna zintegrowanych na nim armat to 3000 metrów, ale w przypadku prowadzenia ognia do celów powietrznych zmniejsza się do 1,7 km. Szybkostrzelność maksymalna została określona na poziomie 450 strzałów na minutę, jednak praktyczna wynosi 270-330 pocisków na minutę.
Czytaj też
MT-LB to radziecki pływający transporter opancerzony opracowany w latach 60. XX wieku. Z początku był wykorzystywany jako ciągnik artyleryjski dla armaty przeciwpancernej T-12 kal. 100 mm, służył także do przewożenia jej obsługi oraz amunicji. Z czasem został on wykorzystany w roli transportera opancerzonego, który powstał w przeszło 50 tys. egzemplarzy, m.in. na licencji w Bułgarii i Polsce. PRL dostarczyła od kilku do kilkunastu tysięcy egzemplarzy do ZSRR.
Czytaj też
Jednostkę napędową MT-LB stanowi 8-cylindrowy silnik wysokoprężny JaMZ 238 o mocy 240 KM, zaś w pojazdach produkcji HSW to sześciocylindrowy SW 680 (także o mocy 240 KM). Pozwala to na osiąganie przez MT-LB prędkości maksymalnej 61 km/h po drodze utwardzonej, 30 km/h w terenie oraz 4-5 km/h podczas pokonywania przeszkód wodnych pływaniem. Załogę transportera stanowią dwie osoby, zaś desant może wynosić do 11 żołnierzy. Uzbrojenie pojazdu w roli transportera piechoty stanowił uniwersalny karabin maszynowy PKT kal. 7,62 mm umiejscowiony w małej wieży po prawej stronie wozu.
Buczacza
Najważniejsze, że nie ma analoga.... Technologiczne wyprzedza konkurencję. Jednym słowem onuce zaś wyprzedziły cały świat...
bezreklam
Mysle ze zasada bedzie ta sama jak z siatkami na czogach - jak wpwadzaja Rosje to pozal sie boze hah hah ahaha a jak Ukraincy to "ale genilni inzynierowie tam;
Sorien
Na sztywno - nie dość że każdy w ciebie celuje to siedzac tam to jak na wozie rzelaznianym po kocich łbach....