Wojna na Ukrainie
Niemieckie wozy wsparcia w ukraińskiej służbie
Pojazdy wsparcia stanowią nieodłączny element działań wojennych, zwłaszcza tych ofensywnych. Wśród wozów na Ukrainie dominują niemieckie, bazujące zazwyczaj na Leopardach 1.
Pierwszym pojazdem, jaki zostanie przedstawiony, jest niemiecki most samobieżny Biber należący do saperów z 67. Brygady Zmechanizowanej. Drugi przedstawiony egzemplarz należy do 22. Samodzielnej Brygady Zmechanizowanej. Są to pojazdy bardzo potrzebne, chociażby do przepraw przez cieki wodne, które są zbyt głębokie do brodzenia dla ciężkiej techniki wojskowej. Ukraina łącznie otrzyma ponad 30 tego typu pojazdów, z czego 26 będzie pochodziło z niemieckiej pomocy, pięć egzemplarzy z holenderskiej, a pozostałe z duńskiej.
Czytaj też
Rare footage of a 🇩🇪#German-supplied «Biber» bridge-laying tank in service of a 🇺🇦#Ukrainian pioneer unit from the 67th Mechanized Brigade. pic.twitter.com/YPmFM4TDlW
— Cloooud |🇺🇦 (@GloOouD) August 20, 2023
#Ukraine/#Russia 🇺🇦🇷🇺:
— 𝕻𝖗𝖆𝖎𝖘𝖊 𝕿𝖍𝖊 𝕾𝖙𝖊𝖕𝖍 (@praisethesteph) September 22, 2023
🇩🇪#German-made Biber bridgelayer tank in service with the 🇺🇦#Ukrainian 22nd Separate Mechanized Brigade.
In all, according to @oryxspioenkop list, 🇺🇦#Ukraine has received, or will receive, 26 Brückenlegepanzer Biber from 🇩🇪#Germany, 5 from the… pic.twitter.com/ewVQ1caTgv
Biber to samobieżny most rozkładany osadzony poziomo na podwoziu czołgu podstawowego Leopard 1 opracowany w latach 60. XX wieku. Z przodu wóz ma zamocowany lemiesz oraz ramię unoszące dwuczęściowe, rozsuwane przęsło. Ma ono łączną długość 22 m i wytrzymuje maksymalny ciężar do 50 t (w pewnych warunkach dopuszcza się pojazdy klasy obciążeniowej MLC 60, ok. 55 ton, klasy czołgu Leopard 2A4). Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 838 CaM 500 o mocy 830 KM pozwalający na rozpędzenie tego ważącego 45 ton pojazdu do 62 km/h. Pojazdy tego typu obecnie użytkuje armia Niemiec, Estonii, Włoch, Danii, Polski oraz Ukrainy.
Czytaj też
Drugim pojazdem, jaki pojawił się na nagraniu jest niemiecki wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3, podarowany w liczbie łącznie trzech egzemplarzy przez Kanadę (1) oraz Niemcy (2). Są to obecnie najnowocześniejsze pojazdy tego typu, jakie posiada ukraińska armia, kluczowe do wspierania najcięższych wozów jak czołgi Leopard 2A4/6, Challenger 2, czy armatohaubice Krab. Ich liczba jest zdecydowanie za mała względem potrzeb, co często generuje potrzebę używania czasem dwóch WZT starszego typu do zabezpieczenia cięższych pojazdów np. przy wyciąganiu ich z głębokiego błota.
Czytaj też
#Bergepanzer 3🇺🇦 pic.twitter.com/xBNxauciFD
— ArmaduraXXI💯🇪🇦 (@oscar198o) August 20, 2023
Bergepanzer 3 Büffel to niemiecki wóz zabezpieczenia technicznego opracowany przez niemiecki koncern Rheinmetall na bazie czołgu Leopard 2A4. Powstał w celu zabezpieczenia działań operacyjnych czołgów Leopard 2, które z racji na kolejne modernizacje stawały się zbyt ciężkie dla pojedynczego Bergepanzera 2. Jednostkę napędową wozu stanowi silnik identyczny z tym, jaki jest w pojeździe bazowym, czyli wysokoprężny MTU MB 873 Ka-501 o mocy 1500 KM połączony z przekładnią Renk HSWL 354. Do samoobrony pojazdu służy uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm. Bergepanzer 3 może za pomocą swojej wyciągarki kabestanowej umiejscowionej na ramieniu dźwigu podnieść obiekty o masie do 35 ton. Wozy tego typu znajdują się na stanie armii m.in. takich krajów jak Niemcy, Kanada, Węgry, Hiszpania, Grecja czy Holandia.