Wojna na Ukrainie
Kanadyjskie bawoły do wsparcia Leopardów dla Ukrainy
Kanada w ostatnich dniach poinformowała o wysłaniu do Ukrainy kolejnych dwóch czołgów Leopard 2A4, zwiększając ogólną pulę wysłanych maszyn do sześciu. Oprócz czołgów wysłano też wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3 Büffel.
Informację o wysyłce tego jednego z najnowocześniejszych wozów zabezpieczenia technicznego przekazała kanadyjska minister obrony Anita Anand. Jest to już trzeci Bergepanzer 3 Büffel zapowiedziany dla Ukrainy, wcześniej Niemcy zadeklarowały dostarczenie dwóch egzemplarzy. Kanada posiada 12 tych nowoczesnych WZT, które w połączeniu z 18 uniwersalnymi pojazdami inżynieryjnymi Wisent 2 tworzą nowoczesną flotę pojazdów wsparcia. Wozy zabezpieczenia technicznego są pojazdami kluczowymi na polu walki, gdzie dominują działania jednostek pancernych czy zmechanizowanych. Dzięki nim możliwa jest ewakuacja wozów, które zostały uszkodzone, zniszczone i blokują drogi lub utknęły w trudnym terenie.
Czytaj też
More Canadian military aid is en route to Ukraine.
— Anita Anand (@AnitaAnandMP) March 18, 2023
We will #StandWithUkraine for as long as it takes. pic.twitter.com/xDUR4ybt4U
Bergepanzer 3 Büffel to niemiecki wóz zabezpieczenia technicznego opracowany przez niemiecki koncern Rheinmetall na bazie czołgu Leopard 2A4. Powstał on w celu zabezpieczenia działań operacyjnych czołgów Leopard 2, które z racji na kolejne modernizacje stawały się zbyt ciężkie dla pojedynczego Bergepanzera 2. Jednostkę napędową wozu stanowi silnik identyczny z tym, jaki jest w pojeździe bazowym, czyli wysokoprężny MTU MB 873 Ka-501 o mocy 1500 KM połączony z przekładnią Renk HSWL 354. Do samoobrony pojazdu służy uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm. Bergepanzer 3 może za pomocą swojej wyciągarki kabestanowej umiejscowionej na ramieniu dźwigu podnieść obiekty o masie do 35 ton. Wozy tego typu znajdują się na stanie armii m.in. takich krajów jak Niemcy, Kanada, Węgry, Hiszpania, Grecja czy Holandia.
xdx
Żuraw / Dźwig ma udźwig maksymalny 30 ton. Wyciągarka nie jest umieszczona na dźwigu tylko osobno i ma ciąg maksymalny 35 ton , z 1 bloczkiem przekładni 70 ton , a z 2 bloczkami 105 ton - co jest wyjątkiem w takich pojazdach. Oprócz kompletnych wozów, firma dostarcza oporządzenie dla sojuszników np dla koreańskiego K1 ARV , Francuskiego DNG/DCL jak również dla Emiratów Arabskich.. Oprócz tego wóz ten został zaprojektowany przez firmę MAK od 1992 jest częścią koncernu Rheinmetall.
LMed
Wyciągarka to wyciągarka! Żuraw to żuraw!