- Wiadomości
Finlandia przekaże samoloty F/A-18 Ukrainie?
Możemy rozważyć, czy nie podarować Ukraińcom naszych F/A-18 Hornet, które będą wycofywane z eksploatacji – oświadczyła przebywająca w piątek w Kijowie premier Sanna Marin. Jej entuzjazm szybko zgasił szef resortu obrony. „Tych myśliwców potrzebujemy sami” - powiedział.

Autor. Ilmavoimat - Flygvapnet - Finnish Air Force/Facebook
Ukraina oczekuje na wsparcie w postaci myśliwców, a Finlandia jest w takiej sytuacji, że właśnie zamówiła nowe samoloty (F-35 mające zastąpić F/A-18 Hornet) – mówiła w rozmowie z fińskimi mediami Sanna Marin.
Zobacz też
Szefowa fińskiego rządu zaznaczyła przy tym, że w kwestii myśliwców dla Ukrainy potrzeba współpracy międzynarodowej.
"Premier nie rozmawiała wcześniej o tym pomyśle ani ze mną, ani – jak zakładem – z dowódcą sił zbrojnych" – skomentował minister obrony narodowej Antti Kaikkonen.
Zobacz też
Jesteśmy za dalszym wsparciem wojskowym dla Ukrainy, ale sami będziemy potrzebować myśliwców w najbliższych latach, dla "bezpieczeństwa naszego kraju". Warto pomyśleć o innych sposobach pomocy – przyznał w piątek wieczorem w rozmowie z fińską prasą.
Zobacz też
"Nie można rzucać obietnic pod wpływem chwili" – ocenił z kolei Mikko Savola, zastępujący Kaikkonena na stanowisku ministra w dwóch poprzednich miesiącach.
Zobacz też
Według niego premier powinna "trzymać się zasad", przede wszystkim koordynacji międzynarodowej współpracy oraz szacunków fińskich sił zbrojnych odnośnie tego, co można podarować Ukrainie.
Zobacz też
Finlandia podjęła decyzję o zakupie nowych 64 myśliwców F-35 pod koniec 2021 r. Mają one zastąpić wysłużone 62 Hornety, będące na uzbrojeniu fińskich sił powietrznych od lat 90. Pierwsza partia nowych samolotów jest spodziewana na początku 2026 r.
W ostatnich miesiącach samoloty F-35 zostały wybrane w kilku krajach sojuszniczych. Między innymi w państwach takich jak Kanada i Finlandia, gdzie zastąpią Hornety w różnych wersjach, Niemcy, które zamówiły 35 myśliwców dostosowanych do przenoszenia broni nuklearnej w ramach programu Nuclear Sharing w celu zastąpienia w tej roli Tornado, czy Czechy, gdzie 24 F-35 mają zastąpić mniejszą liczbę Gripenów.
F/A-18 Hornet został skonstruowany w oparciu o prototyp YF-17 Cobra. Pierwszy prototyp oblatano 18 listopada 1978 roku. Wersji F/A-18A wyprodukowano 371, wersja dwumiejscowa była oznaczona jako F/A-18B. Sama konstrukcja jak na owe czasy był przełomowa. Pilot w kabinie dysponował trzema wielofunkcjonalnymi monitorami. Systemy celowniczy i uzbrojenia były umieszczone na drążku. Innowacyjne było wtedy zastosowanie tzw. LEX Fence czyli niewielkiej płytki metalu kierującej strugi na przykadłubowej części skrzydła, przez co zmniejsza się zmęczeniowe zużycie stateczników pionowych. Wariant F/A-18C oblatano w 1986 roku, a zestaw uzbrojenia został rozszerzony o rakiety kierowane AIM-120 AMRAAM i AGM-65 Maverick. Ogólne parametry F/A-18 Hornet to: 2 silniki turboodrzutowe General Electric F404-GE-402 o ciągu po 78,72 kN z dopalaniem. Samolot miał rozpiętość 12,31 m, długość 17,07 m, wysokość 4,66 m. Masa własna to 10 455 kg, startowa 23 541 kg. Osiągał prędkość 1915 km/h. Uzbrojenie I działo M6 I Vulcan kal. 20 mm, środki bojowe o masie 703 kg w tym rakiety AIM-9 i AIM-120.
Debiutem F/A-18 w działaniach wojennych było zestrzelenie podczas wojny nad Zatoką Perską w 1991 roku dwóch irackich MiG-21. Samoloty te brały też udział w bombardowaniach w czasie tej wojny jak i w byłej Jugosławii. Hornety także prowadziły bombardowania na cele w Afganistanie w 2001-2002.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]