Siły zbrojne
Boeing wesprze kuwejckie lotnictwo. Super Hornety gotowe do przebazowania
Boeing otrzymał kontrakt o wartości 70,7 mln USD na wsparcie logistyczne dla kuwejckich samolotów F/A-18E/F Super Hornet, które mają wkrótce zostać przetransportowane do Kuwejtu - poinformował Departament Obrony USA.
Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował 1 marca u, na swojej stronie, że firma Boeing otrzymała kontrakt o wartości 70,7 mln USD w celu zapewnienia zintegrowanego wsparcia logistycznego dla rządu Kuwejtu i przygotowania kuwejckich pilotów do dostawy samolotów F/A-18E/F Super Hornet. Oznacza to przygotowanie zamówionych przez Kuwejt wielozadaniowych samolotów bojowych F/A-18E/F Super Hornet do przebazowania do Kuwejtu. W listopadzie 2016 roku Departament Stanu USA zatwierdził pakiet sprzedaż maksymalnie 40 Super Hornetów (32 F/A-18E i 8 F/A-18F) dla Kuwejtu o wartości 10,1 mld USD łącznie z bardzo szerokim pakietem towarzyszącym. Ostatecznie Kuwejt zdecydował się na nabycie 28 samolotów F/A-18E/F Super Hornet za 2,7 miliarda dolarów w najnowszym standardzie Block 3, transakcją objęto o 22 egzemplarze jednomiejscowego wariantu „E" i sześć dwumiejscowych maszyn w wersji F Super Horneta.
Czytaj też
Jak czytamy w komunikacie ogólne wsparcie logistyczne będzie obejmować m.in. szkolenia pilotów, konserwację samolotów, sprzętu w tym uzbrojenia lotniczego, zapasowych silników F414 itp. O tym, że samoloty są gotowe do transportu informowano już we wrześniu 2021 roku, kiedy F/A-18E/F Super Hornet Block III rzekazano Departamentowi Obrony Stanów Zjednoczonych jednak ostatecznie nie doszło do wydania samolotów odbiorcy. Jak się przypuszcza opóźnienia były spowodowane pandemią COVID-19, która zakłóciła planowane terminy poprzez zaburzenie łańcuchów dostaw oraz utrudniła szkolenia pilotów kuwejckich z powodu wprowadzonych ograniczeń.
Czytaj też
Jeszcze w maju 2015 roku siły powietrzne Kuwejtu planowały zamówić 28 F/A-18E/F z opcją na dodatkowe 12. Jednak w czerwcu 2015 roku pojawiły się informacje, że Kuwejt rozważa zakup dzielony pomiędzy Eurofighter Typhoon i F/A-18E/F. 11 września 2015 roku Kuwejt podpisał umowę na 28 Eurofighterów – sześć już dostarczono. Trójstronne powiązania Kuwejtu, Boeinga i USA sięgają lat 90. kiedy Kuwejt nabył od Boeinga pierwsze bojowe samoloty.Obecnie na wyposażeniu Kuwejtu znajdują się starzejące się 31 F/A-18C i osiem F/A-18D.
Czytaj też
Kuwejt uznawany jest przez Amerykanów za jednego ze strategicznych partnerów, dlatego wzmacnianie jego zdolności określono jako ważne dla "polityki zagranicznej i bezpieczeństwa narodowego" USA. Nabycie myśliwców F/A-18E/F Super Hornet przez Kuwejt ma poprawić interoperacyjność z siłami amerykańskimi, m.in. podczas prowadzonych razem operacji.
We wrześniu 2022 roku USA ogłosiły także, że zatwierdziły sprzedaż amunicji do czołgu M1A2K dla Kuwejtu. Jednocześnie Boeing ogłosił plany zakończenia produkcji samolotów F/A-18 Super Hornet do końca 2025 roku, chyba że pojawią się jakieś nowe kontrakty. Wówczas produkcja potrwa do 2027 roku – firma j liczy na zakup tych samolotówprzez Indie , jednak e kontrakt ten wygra prawdopodobnie francuski Rafale.
Czytaj też
Boeing F/A-18E i F/A-18F Super Hornet to dwusilnikowe, wielozadaniowe warianty myśliwców wywodzące się z serii McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. Jednomiejscowe warianty F/A-18E i dwumiejscowe F/A-18F są większymi i bardziej zaawansowanymi wersjami odpowiednio F/A-18C i D. Produkcję pierwszych samolotów rozpoczęto w marcu 1997 roku. Super Hornet posiada 20 mm działko M61A2, może przenosić uzbrojenie typu powietrze-powietrze, powietrze-ziemia i powietrze-woda. Boeing dostarczył pierwszy Block III F/A-18 Super Hornet do U.S. Navy we wrześniu 2021 roku. Producent opisuje ten samolot jako najbardziej zaawansowaną wersję Super Horneta przekraczającą możliwości myśliwca czwartej generacji. Boeing od 1983 roku dostarczył ponad 2000 Super Hornetów i Growlerów, a także starszych F/A-18A/B/C/D Hornetów, klientom na całym świecie.