Wojna na Ukrainie
Bułgarskie pojazdy opancerzone dla Ukrainy. Rosjanie używają podobnych
W mediach społecznościowych pojawiło się nagranie z transportu kolejowego na terenie Bułgarii, który przewoził transportery opancerzone BTR-50/60 oraz pojazdy rozpoznawcze BRDM-2. Zmierza on najpewniej w kierunku Ukrainy, która otrzyma wspomniane wozy w ramach pomocy wojskowej.
Zaledwie około tygodnia temu pojawiło się nagranie przedstawiające bułgarskie systemy artyleryjskie 2S1 Goździk oraz pojazdy rozpoznawcze BRDM-2, sfotografowane w trakcie ich załadunku na platformy kolejowe. Najpewniej to część z nich jest teraz widoczna na nowym nagraniu, chociaż przedstawia ono coś ciekawszego. Oprócz wycofanych BTR-60 i BRDM-2 na platformach kolejowych są też gąsienicowe transportery opancerzone BTR-50, których o od paru miesięcy zaczęli używać także Rosjanie w celu uzupełnienia swoich olbrzymich strat. Tym samym widzimy, że Bułgarzy przekazują na Ukrainę nawet te głęboko zmagazynowane i dawno niewidziane wozy (chociaż ich stan wydaje się lepszy niż wielu innych podarowanych pojazdów). Nie jest wiadome, ile dokładnie Bułgarzy przekażą do Kijowa wspomnianych 2S1, BTR-50 czy BRDM-2, jedynie w przypadku BTR-60 wiemy o wysyłce 100-110 wozów.
⚡️🇧🇬Bulgarian BTR-60PB, BRDM-2, BTR-50 are heading to 🇺🇦Ukraine pic.twitter.com/48Irlyu3FU
— 🇺🇦Ukrainian Front (@front_ukrainian) March 16, 2024
Podobnie jak transportery opancerzone BTR-60, które Sofia w liczbie około 100 egzemplarzy przekaże Ukrainie, tak i widoczne na filmie BRDM-2 i BTR-50 pochodzą z rezerwy sprzętowej bułgarskiej armii oraz policji (co potwierdza niebieskie malowanie BTR-60). Publikowane w ostatnim czasie informacje i filmy wskazują, że Bułgaria przekaże Ukrainie sporą liczbę wycofanych i zmagazynowanych pojazdów poradzieckich, które pozwolą na uzupełnienie części strat w sprzęcie ukraińskich oraz stana się zapewne zasobem części zamiennych. W przypadku BTR-50 będą to pierwsze od początku rosyjskiej inwazji dostawy tego typu sprzętu dla ukraińskiej armii.
BTR-50 to radziecki gąsienicowy transporter opancerzony opracowany w latach 50. XX wieku na bazie czołgu pływającego PT-76, dzięki czemu posiada on zdolność samodzielnego pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania. Uzbrojenie pojazdu może stanowić szeroka gama karabinów maszynowych m.in. SGMB czy wielkokalibrowy karabin maszynowy KPW kal. 14,5 mm. Jednostkę napędową stanowi 6-cylindrowy silnik Diesla o mocy 240 KM pozwalający na rozpędzenie wozu do 44 km/h po drodze lub 11 km/h podczas pokonywania przeszkód wodnych. Załogę BTR-50 stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant wynosizazwyczaj 10-12 osób. ale mógł być zwiększony do aż 20. Są oni chronieni przez pancerz o grubości 7-13 mm. Obecnie tego typu pojazdy są używane jeszcze przez armie m.in. Egiptu, Wietnamu, Iranu czy Korei Północnej.
Czytaj też
BTR-60PB to opracowany w 1966 roku zmodernizowany wariant radzieckiego kołowego transportera opancerzonego BTR-60. W porównaniu do wcześniejszych wersji charakteryzuje się m.in. dopracowanym silnikiem, zmodyfikowanym układem uzbrojenia w obrotowej wieży, zmodernizowanymi przyrządami celowniczymi oraz podwyższoną ochroną załogi. Uzbrojeniem głównym pozostał wielkokalibrowy karabin maszynowy KPWT kal. 14,5 mm sprzężony z uniwersalnym karabinem maszynowym PKT kal. 7,62 mm. Zapas amunicji wynosi odpowiednio 500 oraz 3000 nabojów.
Pojazd napędzają dwa silniki GAZ-40P o łącznej mocy 180 KM. Umożliwia to ważącemu 10 300 kg transporterowi osiągnięcie prędkości maksymalnej 80 km/h oraz zasięgu 500 km. Załoga składa się z dwóch osób, zaś w przedziale desantu mieści się do sześciu żołnierzy. Obecnie z BTR-60PB oraz pochodnych korzystają armie takich krajów jak m.in. Bułgaria, Ukraina, Rosja, Kuba, Algieria czy Egipt.
Czytaj też
BRDM-2 to opancerzony samochód rozpoznawczo-patrolowy opracowany w 1962 roku jako następca BRDM-1. W odróżnieniu od poprzednika ten pojazd posiadał wieżę z uzbrojeniem - karabinem maszynowym KPWT kal. 14,5 mm oraz km PKT kal. 7,62 mm. Opancerzenie pojazdu ma grubość 2-14 mm zatem chroni jedynie przed częścią amunicji strzeleckiej oraz odłamkami z dalszej odległości. Jednostkę napędową stanowi 8-cylindrowy silnik GAZ-41 o mocy 140 KM, który przy masie bojowej BRDM-2 wynoszącej 7 ton pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej na poziomie 100 km/h. W przypadku pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania wóz mógł osiągać 10 km/h. Zasięg operacyjny pojazdu został określony na 750 km. Obecnie dalej znajduje się on na uzbrojeniu armii takich państw jak m.in. Rosja, Polska, Ukraina, Egipt, Angola, Irak, Mongolia czy Serbia.
Lycantrophee
To się pospieszyliście, już są na Ukrainie.
Zygazyg
A nasze TOPAZy są jeszcze magazynowane? A SKOTy? Widać że przy dłuższej wojnie wszystko się przydaje. Nie zdziwię się jak niedługo pojawią się BTR152 .