- Wiadomości
Czechosłowacko-polski SKOT pojechał na Ukrainę
Kolejny używany kiedyś przez Wojsko Polskie transporter opancerzony SKOT został dostarczony na Ukrainę. Tym razem jest to pojazd w wersji wozu dowodzenia SKOT R-3M, który dotychczas był zarejestrowany w Polsce jako zabytek.

W lutym Ukraińcy otrzymali nietypowy prezent w postaci dobrze znanego niegdyś w naszej armii transportera opancerzonego SKOT . Do tego czasu na Ukrainę powędrował jeszcze zapewne jeden tego typu pojazd, teraz zaś w mediach społecznościowych pojawił się film, na którym Ukraińcy odebrali SKOT-a, ale w wersji wozu dowodzenia. Pojazd ten miał zostać odkupiony kilka lat temu przez jednego z pasjonatów oraz gruntownie wyremontowany. Teraz jak widzimy (kolor tablicy rejestracyjnej) jest oficjalnie zabytkiem, zatem do jego przekazania była zapewne konieczna zgoda wojewódzkiego urzędu ochrony zabytków. Wóz ma trafić do 116. Brygady Obrony Terytorialnej, a zakupiony przez ukraińskich polityków Ołeha Kulinicza i Aleksandra Bilenkoja.
Zobacz też
.
— 🇺🇦 counter tracker (@counter_tracker) August 2, 2023
Another 🇨🇿🇵🇱OT-64 based system for the 🇺🇦AFU.
This time a 🇵🇱OT-64 SKOT R-3M signals and command variant for the 🇺🇦116th troop brigade purchased by Poltava Regional Council.
. pic.twitter.com/Iykqjlqtbb
📷SKOT R-3M in the service of Ukrainian 116th Territorial Defense Brigade. The equipment was bought in Poland and donated to the unit by Ukrainian politicians Oleh Kulinich and Oleksandr Bilenkoy.#UkraineRussiaWar pic.twitter.com/35mtG9XOci
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) August 2, 2023
SKOT R-3 to kołowy pływający wóz dowodzenia szczebla pułku i wyżej. Bazuje on na transporterze opancerzonym SKOT w układzie 8x8 opracowanym wspólnie przez Polskę i Czechosłowację na przełomie lat 50 i 60 XX wieku. Wyposażony jest w cztery radia, odbiornik radiowy, przekaźnik radiowy mikrofalowy i radiotelefon. Wariant R-3M był stosowany przez dowództwa jednostek saperskich. Pojazd nie posiada uzbrojenia, a w jego załodze służyło siedmiu żołnierzy. Jednostkę napędową stanowi 8-cylindrowy silnik wysokoprężny Tatra T-928-14 o mocy 180 KM, pozwalający na osiągnięcie przez pojazd prędkości maksymalnej na poziomie 95 km/h po drogach utwardzonych lub 8-9 km/h w wodzie. Pancerz OT-64 został wykonany z walcowanych płyt stalowych łączonych metodą spawania o grubości 6-13 mm.
Zobacz też

Autor. SuperTank17/Wikipedia
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS