Wiadomości
Sztuczna Inteligencja "zaprojektowała" rosyjski myśliwiec
Na łamach Russia Today pojawił się „rysunek koncepcyjny” rosyjskiego myśliwca nowej generacji. Towarzyszył artykułowi na temat rzekomych prac nad nową maszyną.
Informacja na temat opracowywania samolotu 6. generacji może dziwić. Szczególnie biorąc pod uwagę, że rosyjski samolot 5. generacji, czyli Su-57, nadal jest niedopracowany i nie posiada licznych docelowych systemów, a jego cechy stealth budzą silne wątpliwości.
Jeszcze większe zdziwienie budził kształt przestawionej „maszyny 6. generacji”. Samolot wzorem niedawno pokazanego chińskiego samolotu J-36 został zaopatrzony w trzy silniki, ma dziób przypominający dzioby samolotów 5. generacji i dziwne zaoblenia pod spodem kadłuba w tym nienaturalnie mały wlot powietrza. Obraz uzupełniają stateczniki pionowe, w chińskich i amerykańskich projektach nieobecne już ze względu na ich opór aerodynamiczny i ze względu na cechy stealth. Tutaj zaś wyglądające jak żywcem wzięte z MiGa-29. Całości dopełniały skrzydła i stateczniki poziome przywodzące na myśl Su-27. Maszyna nie posiadała na obrazie uzbrojenia, co sugerowało jego kadłubową komorę.
Czytaj też
Tajemnica dziwnej maszyny szybko się rozwiązała. Rosyjscy autorzy artykułu nie usunęli bowiem znaku wodnego Groka – darmowej sztucznej inteligencji, z której każdy może korzystać na portalu X (dawniej Twitter). Samolot nie jest więc żadną wizją koncepcyjną a odpowiedzią na zadane Grokowi zadanie w stylu „narysuj rosyjski myśliwiec przyszłości”.
LOL https://t.co/91lUSeqorS pic.twitter.com/tDEn5tQRtz
— Mauro Gilli (@Mauro_Gilli) January 6, 2025
Pomimo wielu szumnych zapowiedzi na temat: MiGa-41 (następcy myśliwca przechwytującego MiG-31), programu bombowca PAK DA, jednosilnikowego myśliwca „5. generacji” Su-75 , czy samolotu transportowego Ił-106 Słoń, Rosja nie jest w stanie z przyczyn technicznych i finansowych stworzyć skutecznego systemu uzbrojenia 5. generacji. Wyjątkiem jest niedopracowany Su-57, którego możliwości i stopień zaawansowania pozostawiają wiele wątpliwości. I szydzą z nich nawet „zaprzyjaźnieni” Chińczycy.
Wydaje się, że publikacja Russia Today powstała albo na rządowe zamówienie, albo ku pokrzepieniu serc. Pokrzepieniu, jakie jest potrzebne po kontrolowanym wycieku chińskich filmów z prób w locie dwóch samolotów, które zdaniem wielu komentatorów należą do 6. generacji. Filmy te wywołały wiele reakcji i pytań o balans sił pomiędzy ChRL a Zachodem. Tym bardziej musiały wywołać takie pytania w Rosji, gdzie przyzwyczajono się myśleć o Chińczykach jako o biedniejszych biorcach techniki rosyjskiej.
kowalsky
Kto jak kto, ale my Polacy wiemy najlepiej jak projektuje i wdraża się do produkcji nowoczesne samoloty bojowe. I na pierwszy rzut oka potrafimy określić czy to się sprawdzi czy nie. Pytanie tylko dlaczego nawet wdrożenie do eksploatacji zwykłego samolotu szkolno- bojowego uważamy za gigantyczny sukces naszej logistyki wojskowej?
GB
Chodzi o to że przez kilkadziesiąt lat byliśmy zależni od sowietów (jak i inne państwa Europy Środkowo Wschodniej), a ci nie pozwalali nam projektować i produkować jakieś zaawansowaną broń. To co było oprócz Iskry to były licencje sowieckie. Jeśli masz zapaść projektowo - produkcyjną to nie ma siły aby coś nowoczesnego wyprodukować. Poza tym nawet obecnie światowe potęgi przemysłowo -technologiczne łączą siły aby produkować nowoczesne samoloty (patrz Japonia i WB - z kimś tam jeszcze, czy Francja, Niemcy i Hiszpania). Dziś w zasadzie nowoczesny samolot wielozadaniowy kolejnej generacji samodzielnie to mogą wyprodukować tylko USA, bo 3 silnikowych wynalazków chińskich nie liczę. Ostatnio to takie samoloty produkowali Włosi w DWS, a to dlatego że nie mieli silników o odpowiedniej mocy. Podobnie jest obecnie z Chińczykami. Z tym że dodatkowy 3 silnik to dodatkowa masa i silnika i paliwa.
GB
Po drugie, odnośnie tego samolotu szklono bojowego. Nasze potrzeby są ograniczone co do liczby takich samolotów - jakieś 20-30 sztuk. Koszt samodzielnego opracowania takiego samolotu byłby tak wysoki że nikt by go nie kupił licząc koszt jednostkowy.
Przyszłość
Mysle ze co do nowych generacji i ogolnie podzialu to pownno sie to robic po jakims czasie. JAk sie ma przedswicieli roznych typow i wtedy mozna okreslic czy cos jest nastepna generacja czy wciaz ta sama. Czy to dotczy luku, kuszy, czy okretow podwodnych
szczebelek
Chińczycy skorzystali z tego samego rozwiązania 🤣
Davien3
Chińczycy pokazali choiciaż latające modele a nie frankensztajna z ekranu komputera.
Ma_XX
przód F-16 a tył Su-27? :)
Wania
W sierpniu 2019 roku przedsiębiorstwo mig zwołało konferencję prasową. Powód był epicki - Prezes firmy Mikojan-Gurewicz Ilia Tarasenko z dumą stwierdził, że kierowane przez niego przedsiębiorstwo niemal zakończyło prace nad samolotem myśliwskim PAK DP, znanym też jako MiG-41. Nowa konstrukcja miała być gotowa do końca roku i zostać oblatana w 2020 r. Prezes sam zwołał konferencje, żeby obwieścić koniec budowy prototypu za 4 miesiące. Podał przy tym parametry Niet anałoga - maszyna miala być zdolna do lotów pomiędzy stratopauzą i tropopauzą, czyli na wysokościach do 50 km, osiągając przy tym prędkość maksymalną przekraczającą 3600 km/h. I co? Mamy 2025 rok a Rosja pokazuje nową generację z czatu GPT. I już wiemy dlaczego Joe musi pisać, że mig-21 ma lepsze parametry od f-35.
Davien3
No cóż jak widac nawet sztuczna inteligencja wątpi w rosyjskie mozliwości w zakresie nowych konstrukcji:)
Nordx
a to nie będzie x-wing?